Allt om: Presenter

439 8 6
                                    

Givmild get
Under 1700- och 1800- talen var det inte jultomten som kom med julklapparna. Det var i stället en person utklädd till getabock. I slutet av 1800-talet byttes geten ut mot jultomten.

Barnen får mest
I Sverige köper vi i genomsnitt födelsedagspresenter till sju personer varje år. Varje present kostar i snitt 427 kronor. De dyraste presenterna får barnen.

Viktigt att slå in snyggt
I Japan är det lika viktigt hur presenten är inslagen som vad presenten är. Att slå in en present snyggt betyder att du ger gåvan med hjärtat.

Pengar istället för prylar
Vad är roligast att få: prylar eller pengar? Tre av tio ger pengar eller sparande i stället för prylar i julklapp.

Mamma firad längre än pappa
I Sverige har vi firat mors dag sedan 1919. Fars dag började firas först 1931. Mors dag är alltid sista söndagen i maj. Fars dag är andra söndagen i november. Vanligaste presenten till far är en slips. Mammorna får oftast blommor.

Sockersött och blommigt
På alla hjärtans dag köper vi extra mycket av två saker: blommor och godis. Alla hjärtans dag firas den 14:e februari.

Eid Mubarak !
När den muslimska fastemånaden ramadan är över firas eid al -fitr. Ordet eid betyder fest. Man firar eid al-fitr tillsammans med sina nära och kära. Många barn får presenter och pengar under firandet. Under eid al - fitr önskar man sina nära och kära Eid Mubarak . Det betyder välsignad fest på arabiska.

Alla vill ha inget
Inget! Det är vad de flesta svenskar mellan 16 och 80 år önskar sig i julklapp. Bara 0,6 procent önskar sig snälla barn.

Kommentera din önskelista!

Tjej guidenWhere stories live. Discover now