Bab 9

3K 43 1
                                    

SEMINGGU selepas pulang daripada menghadiri majlis kahwin Nora, kami terima satu kejutan. Tiada sebarang pengkhabaran dan secara tiba-tiba sahaja. Sangat-sangat mengejutkan. Kami terima tetamu yang tidak diduga sama sekali akan mengunjungi kami awal tengah hari Ahad itu. Pasangan Mikael dan Naila. Kata Encik Hazrul, pasangan paling bermasalah abad ini. Dari kes mereka bersekedudukan sehinggalah menikah di sempadan, ada saja masalah yang mereka timbulkan. Tak pernahnya berstatus aman.

Bagi aku, itu masalah mereka. Kita sudah nasihat dan sebagai orang dewasa mereka patut bertanggungjawab atas apa yang mereka lakukan. Berani buat berani tanggung. Kubur masing-masing. Tapi Encik Hazrul cukup marah kalau aku cakap begitu. Katanya, kalau Allah mahu turunkan bala, Allah tak pilih. Semua sekali kena. Jadi tugas kita untuk saling mengingatkan walau untuk sekecil-kecil perkara.

Untuk apa mereka mengunjungi kami, aku sendiri tak sempat bertanya. Tiba-tiba saja, pada waktu tengah hari mereka sudah sampai. Mujur Encik Hazrul tidak ke tempat kerja. Selalunya pada hari minggu dia akan menjenguk pekerjanya. Bagi Encik Hazrul, tiada istilah bercuti.

Apa pun kami menerima mereka dengan hati yang terbuka tanpa mahu bersangka buruk apa-apa. Anggap kunjungan seorang sepupu.

"Saya nak panggil dia apa?" Aku bisik perlahan di tepi telinga Encik Hazrul sebaik sahaja pasangan itu tolak pintu kereta.

"Kakak..."

"Oh!" Bukan apa, kadang-kadang ada yang tak selesa dipanggil dengan pangkat begitu. Kononnya nampak tua. Kalau panggil nama saja, kurang sopan pula.

"Abang dan Mikael sebaya, jadi kena panggil dia kakaklah."

"Okey..." Muktamad. Senanglah kalau begitu.

"Assalamualaikum." Mikael beri salam sambil angkat tangan kanannya.

"Waalaikumussalam," balas Encik Hazrul.

"Handsomenya..." Terpuji sekejap sebab lelaki bernama Mikael itu sangat kacak. Penuh dengan daya penarik. Bertubuh sasa. Kulit sama cerah dengan Encik Hazrul. Maklumlah, mereka sepupu. Encik Hazrul juga beritahu aku, inilah sepupunya paling akrab. Mereka bukan saja semata-mata sepupu tapi sahabat baik juga. Saling berkongsi rahsia. Cuma aku tidak begitu suka Encik Hazrul terlalu rapat dengan sepupunya itu. Bukan saja cara hidup Mikael yang kurang menyenangkan hati aku, tetapi aku masih bengang dengan kisah mereka di Bangkok dulu. Kiranya, Mikael itu berpotensi untuk mengheret Encik Hazrul ke arah kurang sihat.

Mujur kata Encik Hazrul ketika itu, dia sudah mula jatuh cinta. Kalau tidak, mahu Encik Hazrul hilang terunanya masa itu juga. Memikirkan tentang itu, aku rasa curiga saja untuk membiarkan Encik Hazrul bersama Mikael. Harap Naila mampu mengubah Mikael ke jalan yang diredai.

Encik Hazrul gigit hujung bibir dan kedua-dua matanya dikecilkan. "Abang dah tak handsome?" soalnya.

Ketawa aku jadinya. "Dah memang dia handsome..."

"Yalah, abang dah tak handsome kan. Perut pun dah boroi. Tu yang dah tak handsome."

"Ada masalah ke kalau abang sudah tak handsome?" soal aku. Sesungguhnya sekadar mengusik. Mana boleh isteri memuji lelaki lain. Begitu juga sebaliknya, suami juga tidak boleh memuji perempuan lain. Itu dah salah.

"Memang masalah. Masalah besar!" balas Encik Hazrul.

"Yang penting abang sentiasa seksi di mata saya..." Aku senyum dan cepat saja tangan Encik Hazrul paut pinggang. Menampakkan kemesraan.

"Itu yang abang nak dengar selalu," bisiknya perlahan.

"Dari dulu lagi seksi," balas aku.

"Abang tahu tu. Sebab tu tak nak lepaskan abang, betul tak?"

Suami Edisi TerhadWhere stories live. Discover now