Bab 10

2.7K 44 0
                                    

AKU menemani Naila seusai sidai kain. Kami duduk di bangku kayu di halaman rumah. Encik Hazrul berbual dengan Mikael di ruang tamu. Secara jujurnya, aku tidak begitu mengenali gadis manis yang saling tak tumpah wajahnya seperti artis Fathia ini. Bertubuh langsing dan berkulit putih kuning. Mungkin itulah ciri-ciri yang membuatkan lelaki seperti Mikael gila bayang dan sanggup lakukan apa saja demi mendapatkan cinta gadis manis ini.

"Humairah mana?" soal Naila.

"Tengah bergurau dengan papa angkat dia," jawab aku.

Baru aku sedar ada perubahan besar pada wajah Naila. Wajah tidak gembira. Satu keluhan kedengaran selepas itu. Aku sudah tersalah cakapkah? Atau isu 'papa' memang tidak boleh langsung disebut?

"Mikael memang suka budak-budak," katanya selepas itu. Pandangan dia halakan ke arah hadapan. Aku tidak tahu Naila sedang pandang apa. Bukit-bukau di hujung sana yang setia memagari Bukit Cendana atau sedang melihat pokok-pokok bunga di halaman rumahku. Aku kurang pasti juga kalau pandangannya serba kosong.

Aku akui juga kebenaran kata-kata Naila. Sejak sampai di sini Mikael seperti tidak mahu melepaskan Humairah. Humairah pula bukan main manja dengan Mikael. Sampai tertidur di atas ribaan Mikael sedangkan kalau orang lain bukan main susah lagi untuk mendekati Humairah. Mahu menangis tak berhenti. Anehnya, dengan Mikael seperti sudah kenal lama. Mungkin Humairah tahu Mikael itu juga sedarah dengan papanya.

"Lelaki yang baik memang sukakan kanak-kanak..." puji aku untuk sedapkan hati Naila. Sesungguhnya aku tidak tahu apa yang tersirat dan tersurat dalam benak Naila. Yang aku nampak Naila hanya pamerkan wajah kedukaan. Isteri mana yang tidak berduka kalau terpaksa melepaskan suami tercinta untuk bersama perempuan lain? Pasti saja hati akan remuk dan hancur.

"Mungkin takdir akak sudah tertulis begini. Dan akak rasa inilah balasan Tuhan terhadap dosa-dosa akak pada masa lalu."

Aku buntu untuk berbicara. Aku bukan ustazah untuk berhujah pasal agama. Jadi, dalam soal balasan Tuhan, aku rasa aku tak layak untuk bersuara. Siapa kita yang hanya manusia biasa hendak menghukum hamba Allah? Bukan kita yang menentukan syurga neraka orang lain. Sedang kita juga belum tentu di mana tempat duduknya kelak.

"Azian tahu kan akak pernah mengandung dulu? Tapi awal-awal lagi akak tidak mahukan anak itu dan akhirnya akak keguguran. Sehingga sekarang akak tidak mengandung. Inilah balasan dosa akak." Sendu di wajah Naila jelas terpamer. Kalau sendu di wajah boleh kelihatan, bagaimana pula sendu dalam hati? Mungkin lebih dalam lagi.

"Bukan sebab tu. Mungkin ada sebab lain. Janganlah akak berputus asa. Belum ada rezeki mungkin." Setakat itu sahaja yang aku mampu untuk berkata-kata.

"Akak memang sudah berputus asa. Sebab itu akak izinkan Mikael nikah dengan sepupu dia. Mungkin nanti Mikael akan ada anak sendiri. Sekurang-kurangnya akak sudah buat satu kebaikan. Biarlah hati akak hancur asalkan akak tidak menghancurkan hati mentua akak." Naila kesat air matanya yang kelihatan jatuh satu-satu ke pipi. Sesungguhnya aku tahu akan kesedihan yang terpaksa dia tanggung.

"Kalau teragak-agak, jangan paksa. Saya tahu Mikael terlalu sayangkan akak."

"Sayang tu tak ke mana, Azian. Hati lelaki macam bongkah air. Cepat benar cairnya. Tapi dengan adanya anak, pasti hubungan suami isteri tu bakal bertahan. Kami tak ada anak. Hidup kami kosong. Ikatan kasih sayang kami menjadi rapuh. Akak tidak sanggup teruskan hidup dengan menanggung rasa menyesal dan serba salah."

"Tapi sekurang-kurangnya akak ada antara satu sama lain. Itupun sudah lebih daripada mencukupi."

Naila geleng. "Akak tak sanggup nak hidup macam ni. Akak rasa biarlah akak berkorban dan izinkan Mikael bina hidup baru dengan orang lain. Itu lebih baik daripada akak rasa menyesal seumur hidup."

Suami Edisi TerhadWhere stories live. Discover now