Bab 8

3K 41 0
                                    

MAJLIS pernikahan Nora berlangsung di kediaman keluarga Nora. Tepat 11.45 pagi Nora selamat bergelar seorang isteri. Aku hanya perhatikan Nora dari jauh kerana Nora sudah dikelilingi kaum kerabatnya. Tak naklah kacau. Bagi aku lebih bermakna dia di sisi kaum keluarga.

"Hmmm, boleh tahan suami Nora. Hitam manis," puji aku. Orangnya sedikit hitam manis. Tinggi lampai. Padan jugalah dengan Nora yang lebih kurang kulit aku.

"Hitam itu menawan," balas Encik Hazrul.

Aku senyum saja sambil melihat Nora yang nampak tenang sebaik saja menggalas status sebagai isteri. Sudah tidak ternampak tanda-tanda kurang senang semalam. Bahagia saja aku melihat dia. Betapa bertuahnya dia diraikan kaum keluarga. Sedang majlis nikah aku dulu berlangsung dalam suasana paling sederhana.

Namun aku tetap bersyukur kerana diberi jodoh yang sangat baik. Melengkapi hidup aku yang serba kelam. Tempat aku menumpang kasih dan sayang. Alhamdulillah, aku diberi kesempatan untuk bahagia.

"Eh, kenapa senyum sorang-sorang pula ni?" soal Encik Hazrul. Sekaligus mematikan lamunan aku. Cepat saja aku geleng. Sentiasa diperhatikan rupa-rupanya.

"Mustahil tak ada apa-apa. Ke Azian dah bayangkan malam pertama mereka?"

"Humairah, tengok papa, tak senonoh langsung."

"Humairah, papa bukannya tak senonoh, selalu apa yang papa cakap tu betul."

"Kali ni tak betul."

"Habis tu senyum kenapa?"

"Seronok tengok Nora dikelilingi kaum keluarga. Nampak sangat disayangi, saya tak ada keluarga. Nikah sorang-sorang. Mungkin bukan rezeki untuk ada keluarga macam Nora." Sendu pula terasa. Suasana yang cukup hening ini sedikit mengundang rasa sedih buat aku.

"Tak apa. Sekarang Azian sudah ada keluarga sendiri, bukan? Ada suami yang terlalu sayangkan Azian dan anak yang paling comel. Azian tidak akan terkurang apa-apa." Encik Hazrul memujuk.

Lega mendengar kata-kata Encik Hazrul. Betul, sekarang ini aku tidak akan terkurang apa-apa.

"Dah, jangan sedih. Tu pengantin dah datang," kata Encik Hazrul. Ketika itu Nora sedang menghampiri kami.

"Sorry la. Aku tak dapat layan hang..." kata Nora.

"Tak kesahlah. Aku tau hang sibuk. Aku pun tak mintak hang layan aku."

"Takut hang terasa saja. Hang tu mudah jauh hati. Kalau jauh hati mulalah merajuk. Bawa diri hujung tanjung. Betul tak, Encik Hazrul?" soal Nora.

"Memang betul sangat-sangat," sokong Encik Hazrul.

"Tu dulu..." Aku bela diri.

"Sama aje. Sekarang ni lagi teruk!" tokok Encik Hazrul.

"Yalah tu... Hmmm, aku tak sangka hang secantik ni..." puji aku, tidak mahu terus-terusan mereka mengusik aku. Sepatutnya aku yang mengusik Nora. Nora manis sekali dengan satin kurung moden berwarna putih.

"Aku mana cantik. Lainlah hang..."

"Daklah. Aku tak cantik tara mana pun."

"Sukalah cakap macam tu..."

"Aku cakap sungguh ni." Malu pula rasanya apabila Nora puji macam tu.

"Kalau nak tau hang cantik ka dak, tanya laki hang. Encik Hazrul, Azian cantik dak?"

"Sapa kata dia tak cantik? Kalah ratu cantik dunia. Kalau dia tak cantik tak pasai nak suka." Encik Hazrul buat lawak. Dan-dan tukar gaya orang sini bercakap. Mau kami tak tergelak.

Suami Edisi TerhadWhere stories live. Discover now