Bab 15

5.8K 76 14
                                    

Alhamdulillah! Pagi di Bukit Cendana yang sangat mendamaikan. Malam tadi kami dapat tidur lena. Kisah Mikael, kami tinggalkan begitu saja. Pandailah dia selesaikan nanti. Aku dan Encik Hazrul juga tidak banyak bercakap tentang Mikael sepanjang perjalanan kami pulang ke Bukit Cendana. Kami sudah malas dengan kerenah Mikael. Setiap kali masalah timbul, dia pasti akan mencari Encik Hazrul. Seolah-olah Encik Hazrul tak ada kerja lain. Hendak selesaikan masalah dia sahaja. Kadang-kadang aku juga bosan kerana ia menyusahkan suami aku.

Pasal mama juga aku cuba berfikiran positif. Mama memang masih menaruh harapan untuk bermenantukan Puteri Zahra. Mama tak salah dalam hal ni sebab keinginan manusia itu berbeza-beza. Akan tetapi kalau melibatkan rumah tangga aku, aku tidak akan berdiam diri. Aku berhak mempertahankan kebahagiaan aku selagi Encik Hazrul rasa bahagia bersama dengan aku. Akan aku lakukan apa saja demi menjaganya kerana sesuatu yang paling susah untuk aku perolehi sejak kecil lagi adalah rasa bahagia.

Aku buka tingkap bilik sebaik sahaja selesai sediakan sarapan. Mahu hirup haruman bunga-bungaan yang masih bertemankan embun pagi. Subhanallah. Betapa besarnya kuasa Yang Maha Esa. Kabus kelihatan di mana-mana. Dan bumi kelihatan basah. Hujan rupa-rupanya malam tadi. Sungguh aku tidak sedar kerana kepenatan. Selesai saja di rumah keluarga Nur Jannah, kami terus pulang ke Bukit Cendana.

Aku tarik nafas dalam-dalam. Terasa sangat tenang. Hidup ini sangat indah dan aku rasa sangat-sangat bahagia. Aku tidak pernah meminta yang lebih, aku sekadar mahu kekal hidup begini sehinggalah sampai masa aku nanti.

Aku pusing ke belakang dan pandang Encik Hazrul. Encik Hazrul sudah bersiap-siap untuk ke tempat kerja. Biasa-biasa sahaja. Gaya seorang penternak lembu yang agak berjaya.

"Kenapa? Dah tak segak?" soalnya. Kalau dulu, pada masa begini pasti saja Encik Hazrul sedang mengemaskan tali lehernya. Dengan haruman yang mampu memikat hati. Tapi sekarang dia tidak perlukan semua itu. Langsung tidak. Namun, di mataku dia tetap segak. Tanpa itu semua, dia masih tetap menawan.

"Tetap segak sebab tu susah saya nak lepaskan walau untuk pergi kerja..." Aku balas dengan senyuman.

"Jangan nak jaga hati abang."

"Hmmm, abang tak tahu rupa-rupanya isteri abang ni tak pernah jaga hati abang, dia cakap ikut suka dia saja. Tak pernah fikirkan langsung hati dan perasaan abang, sebab itu dia tak sedar abang dah lama jatuh cinta dengan dia." Mengingati peristiwa kelmarin-kelmarin, buat aku ketawa saja. Sungguh aku tidak tahu ada cinta yang setia menanti di hadapan aku.

Encik Hazrul dakap aku dengan erat. "Abang betul-betul sakit jiwa masa tu..."

"Ah! Kesiannya..."

"Kesian abang, kan? Tapi nak buat macam mana? Abang dah jatuh cinta dengan si lurus bendul."

"Sekarang baru rasa tak puas hati?" Aku tolak perlahan tubuh Encik Hazrul. Namun gagal kerana makin kuat Encik Hazrul peluk aku.

"Hesy, kalau tak disebabkan lurus bendul tu, abang tak akan jatuh cinta." Dahi aku dikucup mesra. Kucupan itu masih hangat. Sama seperti kali pertama dia mengucup dahi aku.

"Abang pun tahu kan kenapa saya jadi begitu?" Sudah aku jelaskan semua alasan kenapa aku tidak boleh menaruh harapan terlalu tinggi, tapi masih lagi dia ungkit dengan ayat yang sama.

"Ya, abang tahu. Azian gagak, abang merak. Gagak tak boleh berkawan dengan merak, sebab gagak hitam dan merak tu terlalu cantik. Tak sangka kita spesies burung rupa-rupanya. Dalam gagak dan merak, jadi juga Humairah kan..."

Aku dongak kepala dan pandang wajah Encik Hazrul. Dia tersenyum cantik namun sindirannya makan dalam juga.

"Kenapa pandang abang macam tu? Tak betul? Abang boleh buktikan sekali lagi...." Dia angkat kedua-dua belah kening. Nakal!

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 01, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Suami Edisi TerhadWhere stories live. Discover now