6| Nangis

7.7K 392 0
                                    

Aku lihat Jasmin tengah berlari ke arah aku dengan tangisan. Kenapa dengan semua orang hari ini?

"Apasal korang dua nangis ni? Malu lah orang tengok." Aku cuba pujuk mereka. Aku tak faham apa yang jadi.

"Could you two please stop crying and tell me what's going on?! " aku bengang dengan dua ekor ni. Nangis je tau.

"Halmeoni. Halmeoni Eireen. "

"Okay then? She promised me she want to come over this Saturday." Aku still tak faham.

"Halmeoni meninggal Eireen." Kata Amar dalam tangisan.

Aku dapat rasakan air mata jatuh ke pipi.

Why this thing is happening to me?!

Aku menolak Amar dan Jasmin.

Aku tau dorang tipu. Tak of course dorang tipu.

"Tipu." Aku berkata tanpa perasaan.

This can't be. Aku ambil phone dan dail nombor Halmeoni.

'The number you have dialed is not available.'

'The number..'

Aku terus lari dari situ. Aku pasti yang Jasmin dengan Amar tipu.

********************

"Asyraf tolong aku Asyraf. Kejarkan adik aku untuk aku. Aku dengan Jasmin kena pergi hospital dulu. Nanti aku bagi location kau bawak dia pergi situ." Amar berkata sambil tersedu-sedan.

Asyraf hanya mengangguk. Dia bersimpati dengan rakannya itu.

"Bawak kereta elok-elok." Kata Asyraf.

Asyraf terus berlari mengejar Aira. Sikit lagi. Huh penatnya kejar dia ni.

"Aira, abang kau suruh.."

"Kau pergi! Dorang dua tu tipu aku! Kau percaya kan dorang? Kalau ya silakan. Pergi dengan dorang. Halmeoni aku dah janji nak datang minggu ni!"

"Aira! Jangan degil boleh tak? Terima takdir. Allah dah tentukan dari azali. Terimalah Aira" kata Asyraf.

Aira terus jatuh terduduk. Tangisannya semakin kuat.

Ting.

Asyraf mendapat mesej dari Amar. Huh. Boleh tahan jauh kena drive. Haih.

Asyraf terus memapah Aira keluar dari sekolah. Dia membuka tempat duduk penumpang dan membantu Aira.

Aira tidak menolak. Dia berasa tenang ketika Asyraf berada di sisinya.

Kereta berjenama Toyota itu meluncur laju di jalan raya yang lenggang.

*********************

Asyraf memapah aku keluar dari sekolah. Semua orang memandang aku dengan simpati. Kecuali Sofee. Dia memandang aku macam nak bunuh aku.

Biarlah dia. Perempuan tu memang bermasalah kan?

Sejujurnya aku rasa tenang di sisi Asyraf. I don't know why.

Dah lama aku tak rasa macam ni.

You know rasa tenang duduk sebelah seorang lelaki.

Kenapa lah wahai jantung? Aku tak lari pun yang kau berdegup laju sangat ni? Huh.

Aku tak percaya Halmeoni dah tak ada. Selagi tiada bukti, no one can change my thought.

Aku memandang ke luar tingkap. Langit yang tadinya biru bertukar menjadi mendung.

Suasana dalam kereta sunyi sepi. Tiada siapa mahu memecahkan sunyi ini.

Aku nampak signboard hospital.
Asyraf memberhentikan keretanya di tempat parking. Lalu dia keluar membiarkan aku di dalam kereta.

Ambik payung mungkin?

************************

Aira berjalan perlahan. Mukanya pucat. Bak kata orang, macam mayat hidup berjalan.

Sungguh dia tak percaya siapa yang di lihat nya tadi.

Pipinya yang putih mula di basahi air mata. Dia jatuh terduduk.

Asyraf berlalu mendekati Aira. Lantas dia duduk di sebelah Aira. Dia ingin memujuk tetapi takut di marahi.

'Ah! Pujuk je lah. ' getus hati Asyraf.

"Nangis lah Aira. Aku ada ni." Kata Asyraf lembut.

Tangisan Aira kian bergema di koridor hospital. Dia menyembamkan mukanya di lututnya.

Asyraf memegang bahu Aira. Berlapik tak mengapa. Kalau tak dosa free dapat.

Tangisan Aira semakin reda. Asyraf tersenyum apabila Aira mula tenang.

"Kau nak balik? Jom aku hantarkan."

Aira menggeleng.
"Okay. Kau nak pergi satu tempat tak? Cantik sangat pemandangan. Jom eh? "

Aira hanya memandang Asyraf kosong. Asyraf bangun lalu memegang bahu Aira untuk membangunkan dia.

Aira menepis tangan Asyraf. Dia tidak selesa apabila ada orang memegang dia.

"Aku nak balik dorm."

Aira terus berjalan. Dia berjalan menonong sehinggakan semua orang dia langgar. Asyraf pula sibuk meminta maaf atas sikap Aira.

Asyraf menggeleng kepala. Nasib lah dia ikut perempuan ni. Kalau tak? Mahu yang ada kena tarik rambut dengan minah ketam beku ni.

Ketam beku? Woo nice nickname.

Asyraf tersenyum lalu terus memasuki kereta . Keretanya terus meluncur laju keluar dari kawasan hospital.

Tempat di tujui? Tentunya dorm. Ahh! Rindunya katil!

653 words.

(C) » Perempuan Beku, Aku PunyaWhere stories live. Discover now