Cahaya tu... terang.
Terangnya cahaya putih itu menelan semua yang ada di sini. Di... aku tak tahu...
Aku di mana...?
Aku tak mampu bergerak sedikit pun, badan aku rasa kebas semacam. Dan kesunyian yang teramat ini menyakitkan telingaku. Tiada langsung bunyi yang didengar. Hanya bunyi degup jantungku dan bunyi aliran darah di kepala...
Aku kebingungan. Aku takut.
Cahaya itu tiba-tiba memalap sedikit. Ada bayang-bayang mendekati aku dan aku nampak-
...
"Hahh!"
Nafas aku deras betul. Sejurus aku bangun, aku terus terperanjat macam baru nampak hantu. Sakit dada aku!
Sambil aku cuba memperlahankan kadar pernafasan aku, aku lihat sekeliling. Hmm. Aku di dalam sebuah bilik. Bukanlah dorm perempuan sebab bilik ni lebih kecil. Mungkin bilik sakit sebab aku nampak ubat-ubatan, encik picagari yang menakutkan dan...-
Eh. Bilik sakit?
Aku sakitkah? Ada apa-apakah yang berlaku pada aku...?
Terkejut lagi aku apabila di samping aku, dengan tangan kanannya masih memegang kemas tali keselamatan beg tidur aku yang membalut ringkas pergelangan tangannya..., Hafiz masih dibuai mimpi di dalam beg tidurnya sendiri. Aku tak nampak mukanya, dia toleh ke arah lain.
Jadi... dia jaga akukah? Kenapa? Aku pengsankah tadi? Apa dah jadi sebenarnya ni??
Tapi... sweet juga, ya, Hafiz jaga aku apabila aku sakit. Huhu.
Eh, dah!! Jangan nak berangan!! Dia bukannya ikut citarasa aku pun! *tampar pipi sendiri*
"Aku dah bangun jadi... Perlukah aku kejut dia, ya?..."
Aku dekat-dekat sikit dengan Hafiz di sebelah walaupun aku kekal di dalam beg tidur ni. Dan waktu inilah aku perasan akan sesuatu.
Mesin pengukur kadar nadi. Aku punya ada di sebelah kiri aku... Kenapa sebelah kanan aku pun ada? Ia berfungsi... di sebelah Hafiz yang...
"H-Hafiz... Hafiz!"
Jeritan aku tak membangunkan Hafiz, namun menarik perhatian kawan-kawan aku dari luar. Hani dan Azim bersegera masuk ke bilik.
"Izzah!"
"Apa jadi dekat Hafiz? Apa jadi dekat kami berdua??"
"Izzah, sabar-"
"Tak! Apa yang berlaku ni!? Aku!-" Tiba-tiba saja mata aku berpinar-pinar. Kepala aku rasa berat...
"Damn, Izzah pengsan lagi!..."
"Azim, cepat tolong aku-..."
...
"Uh..."
Cahaya terang. Cahaya putih yang terang ni lagi.
Badan aku kaku, tak dapat bergerak. Tapi aku terapung... di udara...
Angin kuat menderu ke wajahku dan aku nampak sesuatu...
Tak... Tak mungkin!... Apa yang--!
...
Uh...
Bilik sakit...
Hafiz... masih tidak sedarkan diri di dalam beg tidur tu...
"Kami lapar!!"
YOU ARE READING
Pluto
Adventure(Sekuel HILANG) Setahun berlalu sejak pelajar 5 Sains 1 mengetahui siapa diri mereka yang sebenar. Malaysia dan dunia juga tahu. Maka, sebuah agensi angkasa ingin melibatkan mereka dalam perjalanan eksperimental ke Pluto. Lapan pelajar daripada kela...