BAB 2

53 7 1
                                    

"Ehh Zain kau dah kenapa ? Eh sedar diri kau tu ! Dahlah jom pergi,Dania", kata Nurul sambil menjeling mata ke arah Zain tanda marah terhadap sikap Zain .Dania menangis teresak-esak "hina sangat ke aku nie ? Hodoh sangat ke aku nie ? Kenapa diorang hina aku ? ",kata Dania sambil menangis ."Alaa Zain tu memang macam tu !kau kena tekad ubah penampilan diri kau , ubah diri kau ke arah yang lebih baik lagi . In-syaallah kau boleh! And lepastu kau hina dia balik !okey?",kata Nurul .Nurul nie memang pakar motivasi nak nasihat orang dia lah nombor satu nasihat orang .

********************************
Dania berada di dalam bilik .Dania selalu mengulang kaji kerana dia tidak mahu pelajarannya merosot lagi .Dania seorang yang pandai dan rajin belajar tetapi malas mengemas ,"Dania!",jerit Pn.Nasya . "Ya mama!",jerit Dania ."kawan kawan kamu datang niey ",kata Pn.Nasya . "yaya Nia turun ",kata Dania segera mengemas biliknya yang bersepah itu ."haa Nurul ,Natasya masuklah !",ajak Dania ,"ya baiklah",kata Natasya . Mereka terus naik ke atas . Kalau mereka dah nak exam memang selalu buat study group kat rumah kawan kawan maklumlah contoh pelajar cermelang .

Semasa mereka sedang belajar dengan tekun telefon bimbit milik Dania berdering menandakkan ada mesej yang masuk . Dania terus membuka dan membaca"woi budak hitam double gemuk kau buat apa ? ",kata penghantar mesej itu. Dania berasa sangat marah dengan kata kata yang dihantar oleh orang yang menghantar mesej tadi .Dania terfikir siapakah tadi "kalau pelajar dari sekolah aku bagaimana mereka dapat nombor telefon aku? ", bisik hati Dania . "Dania!", panggil kawanya . "ahh ya!,"jawab Dania sambil membuat muka yg cuak ." Kau dah kenapa ? ," Tanya kawannya . Ehh tak dak apa ,ermm jomlah sambung belajar," kata Dania sambil membaling telefonnya itu. "Ehh ! Kau nieyy ye pon tak payahlah sampai baling fon tu , kalau tak nak bagi kat aku bukan senang nak dapat iphone 6 s tuu 😐 ",kata Natasya sambil ketawa ."ermm biarlah jomlah sambung balik study asyik sembang jaa ", tegas Dania.

*Di taman
Mereka pergi ke taman untuk menenangkan fikiran yang serabut ."ermm ,korang betul ke aku nie hitam sangat , gemuk sangat ,selekeh sangat ?",tanya Dania . "Ehh kenapa kau cakap lagu tu ! Tak baik lah ,kau tu mana ada hitam,gemuk,selekeh ,kau segak ,pandai laa tuu ,takyah lah duk dengar apa yang Zain tu cakap semua tak betul . ,"Kata Nurul . "Kau takpalah kau bukannya selalu kena hina , nie aku yang selalu kena hina kau tahu tak , kau cakap senang sebab kau dah memang cantik ,putih ,segak ",kata Dania sambil menangis teresak-esak."alaa kalau kami boleh cantik nak pa kau tak boleh pulak kan ,kau kena tanam satu azam yang kau boleh berubah ,bukannya menangis macam orang kehilangan suami , takdak nak selesainya ,"kata Natasya menenangkan Dania .

*5 Bulan kemudian
"What? Pindah? Erm kat mana ehh? ," tanya Dania dengan cuak muka yang terkejut."Yee ,pindah kat KL papa nak kamu berdikari sendiri ,faham! Kamu tu dah tingkatan 1 patutnya kena belajar berdikari sendiri bukannya duduk di bawah ketiak papa dan mama lagi , dulu papa belajar berdikari dari darjah 2 tau . ",tegas En.Rahim ."alaa sekarang nieyy ..."belum sempat Dania menyambung cakapnya En.Rahim pun menyibuk ."tak ada alasan ",cakap En.Rahim . "Tapi nanti Nia tak ada kawan ",kata Dania . "Alaa nanti ada lah tu sayang ", kata Pn.Nasya . "Papa bagi kamu masa untuk berfikir masak masak ",kata En.Rahim . "Hmm okaylah papa",kata Dania . Dania terus naik ke bilik nya. "Kalau aku pindah ? Aku taklah selalu kena hina dengan mamat poyo tuu ",bisik hati Dania . Tiba tiba dia teringat akan pesanan kawannya yang berada di KL iaitu nama Hana "kau boleh berubah , kau tahu cara nak berubah ,kau kena datang sini , aku akan ubah diri kau k ", kata Hana ", bila mengingatkan kembali. "Haa ya tak ya juga kan", bisik hati Dania sambil tersengih . Dania pergi ke cermin tepi katilnya itu dan bertanya " ehh!Dania kau boleh berubah lah ! Kau kena balas balik apa yang orang lain buat kat kau ",cakap Dania depan cermin sambil tersengih .

"Mama!Papa!",jeritDania . "Ehh budak niey dah kenapa ? ",Bisik hati Pn .Nasya . "Yaya kenapa nie Nia terjerit-jerit",tanya Pn.Nasya . "Dania setuju", kata Dania sambil tersenyum. "Haa setuju, nanti mama bagitahu papa yaa ",kata Pn.Nasya

Bersambung....

Note: kalau dah baca tolong vote yaa

Dania Emelda Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang