Plots verschenen er schalen met eten en borden vol voedsel. Albus pakte wat friet en een kippenpootje. Roos pakte ook wat kippenpootjes. 'Wil jij ook wat'? vroeg Albus aan Scorpius. Hij haalde zijn schouders op. Albus schepte wat friet op en gaf hem wat worstjes. 'Je moet wel wat eten'. Scorpius knikte en zei zacht: 'Bedankt'. 'Wat'? 'Bedankt dat je begon te klappen en bedankt dat je wat te eten opschept'. Albus grinnikte 'niks te danken'. Hij nam een grote hap van zijn kippenpootje. Mmm, het eten was hier echt lekker. 'Gaat het wel'? vroeg Albus aan Scorpius 'je ziet een beetje bleek. Misschien moet je wat drinken'. Scorpius schudde zijn hoofd 'het gaat wel. Ik weet alleen niet hoe Pa en Ma hierop gaan reageren. Ze zijn echt pro-Zwadderich weet je wel'? Albus knikte. Roos wilde nog een kippenpootje pakken. Toen kwam er een groot wit spook uit de schaal met kippenpootjes. 'Hallo allemaal'. Albus keek naar het spook. 'Jij bent toch haast onthoofde Henk'? 'Ja' zei het spook 'maar ik heb liever dat je me Heer Hendrik van Malkontent tot Maling noemt'. Albus wendde zijn blik af en hij kletste gezellig met de andere Eerstejaars. Scorpius begon ook een beetje te wennen. 'Het is hier best leuk'. Het eten was verrukkelijk. Albus at ontzettend veel, van stoofschotel naar hamburger en van hamburger naar doperwtjes. Toen hij genoeg had van het avond eten verdwenen de restjes en waren de borden schoon. Er verschenen allemaal toetjes. Er waren wel honderd smaken ijs. Albus zag appeltaart, perentaart, chocoladetaart, slagroomtaart. Uiteindelijk pakte hij een stroopwafel, een moorkop en chocoladetaart met vanille ijs en karamelsaus. Het gesprek ging over op de bloedzuiverheid. 'Ik ben dreuzeltelg' zei Suzanne. 'Ik ook' zei Isabel. 'Wij ook' zeiden Jelmer en Melchior. 'Ik ben halfbloed' zei Anne. 'En jullie'? 'Volbloed' zei Daan. 'Ik ook' zeiden Luca en Luna in koor. Albus en Roos knikten. 'Wij ook' zei Roos. Ze gingen over op Zwerkbal en Albus legde de regels uit en werd aangevuld door Scorpius en Anne. Het was raar, vond Albus, dat ze zo weinig wisten over de tovenaarswereld. Het was veel informatie maar toch. 'Hebben jullie dieren'? vroeg Albus aan ze. 'Ik heb een kat' zei Suzanne. Melchior had een hond. Zo'n knuffelig exemplaar. Jelmer en Isabel hadden ook een kat. 'Een Sneeuwuil' zei Anne. Roos had een uil en een kat. Maar dat wist Albus al. Scorpius had ook een uil. Luca en Luna hadden geen huisdieren en Daan had een rat. Albus gaapte. Hij was soezerig van al het lekkere eten en moe van de treinreis. Toen iedereen uitgegeten was verdwenen de laatste restjes van de borden. Professor Anderling stond weer op. 'Klassenoudsten: Wijs de Eerstejaars hun afdeling. Slaap lekker allemaal, en dan nu, hup allemaal naar de slaapzalen'. Molly riep de Eerstejaars van Griffoendor bij zich. 'Volg mij. Eerstejaars van Griffoendor, volg mij'. Albus volgde Molly maar probeerde de weg te onthouden. Hij zou dat nog nodig hebben. Ze kwamen bij een groot portret van een dikke dame. 'Dit' zei Molly 'is de Dikke Dame'. 'Wachtwoord' zei de Dikke Dame deftig'. 'Thunbergia Alata' zei Molly. Het portret zwaaide open: 'Correct'. Ze klommen door het gat en kwamen in een gezellige, rood met gouden kamer. Aan weerszijden waren hoge wenteltrappen. 'De slaapzaal voor de meiden is de eerste kamer rechts. Die voor de jongens hetzelfde maar dan links'. Molly ging weg en moe en loom liepen de jongens naar de linker wenteltrap. Snel kozen ze hun bedden uit. Luca en Daan lagen aan de rechterkant. Melchior, Jelmer, Scorpius en hij aan links. Hij lag tussen Scorpius en Jelmer in. De spullen waren allemaal al boven gebracht. Hij maakte de kooi van Errol open die tegenover zijn bed stond. Snel sprong Errol in bed. Zachtjes maakte hij een piepgeluidje. Albus hield de deken omhoog. 'Ja, kom maar'. Blij huppelde Errol naar Albus en kroop onder de deken. Albus liet de deken weer zakken en ging liggen. Errol kroop tegen hem aan en beiden vielen ze in een diepe slaap.
JE LEEST
Harry Potter the next generation Dutch HP fanfic
FanfictionAlbus Severus Potter gaat naar Zweinstein. En als hij op dat moment en boeman was tegengekomen zou die boeman veranderen in de sorteerhoed die heel hard 'Zwadderich'! riep. En als Albus dan de spreuk kende zou de boeman/sorteerhoed zeggen: 'o, nee f...