BAB 12

1.1K 62 0
                                    

Hanis POV
Aku terjaga .Aduh beratnya kepala aku . Aku melihat sekeliling yang gelap . Aku menggosok-gosok mata aku supaya pandangan aku lebih jelas . Aku melihat sekeliling lagi sekali . Eh ? wtf ni tempat yang dalam pintu tadi ! Aku melihat sekali lagi dan ya aku pasti ni memang tempat tadi . Asal aku ada kat sini balik ? Aku buntu gila sekarang ni.Aku tak tahu nak buat apa . Sumpah aku menyesal gila pergi ajak dorang masuk dalam pintu tu dan aku juga rasa bersalah dengan kawan-kawan aku . Tapi aku kene kuat semangat juga , menyesal pun dah takda guna , aku terpaksa cari jalan untuk keluar dari sini dan aku pasti mesti ada cara untuk hapuskan semua bende ni . Aku bangun dan terus berjalan tanpa arah tuju .

Setelah berjalan kira-kira 20 minit , aku masih ditempat yang sama . Walau sejauh mana pun aku berjalan aku akan still stuck kat tempat yang sama .
"Haniss !"
Eh ? Tu bukan ada orang panggil nama aku ke ? Aku mahu menoleh tapi macam tak logik kalau ada orang panggil aku kat tempat macam ni . Ya pastinya benda lain yang panggil aku tu . Aku terus mempercepatkan langkah jauh daripada suara panggilan itu .
"Hanis ! Jangan lari!"
Bila dia sebut jangan lari memang lagi aku lari lah dan aku dengar dengan jelas suara beberapa tapak kaki yang mengejar aku . Aku cuba lari selaju yang mungkin tapi malangnya bende itu cepat sahaja menarik aku dan aku tersungkur . Aku hanya menutup muka aku . Aku tak sanggup tengok apa yang ada depan aku .
"Hanis , chill lah . Ni kiteorang ."
Aku membuka mata aku perlahan-lahan dan aku nampak Akif , Mir dan Sabb yang berada di depan aku .
Wahhhh happynya akuu . Aku terus memeluk Sabb sambil menangis .
"Nasib baik korang ada . Tahu tak aku rasa macam nak bunuh diri je aku stuck kat dalam ni ."
"Lek lek , selagi kita bersama , kita still boleh survive" kata Sabb sambil menepuk-nepuk belakang aku .
Aku melepaskan pelukan dan memandang wajah mereka semua .
"Ni memang real korang kan . Bukan hantu kan ?"
"Heh , siapa kata ?" kata Akif dan memberikan senyuman yang cukup mengerikan .
Aku tergamam . Serious aku dah tak tahu apa nak buat dah .

Papp !
Sabb memukul lengan Akif .
"Kau ni time time macam ni pun nak buat lawak bodoh kau tu . Ingat kelakar ke ?" kata Sabb
"Hehe gurau je lah ." jawab Akif.
"Kau ni . Buat takut aku je ." kata aku dan air mata aku sekali lagi mengalir .
"Ala nis jangan ah nangis . Gurau laaa alolo tak comel lah nanti ." kata Akif sambil mengusap pipi aku .
"Weh bukan muhrim." tiba-tiba Mirr bersuara .
"Er yela." kata Akif lalu menurunkan tangannya .
"Duduk jom. Penatlah berdiri ." kata Sabb .
Lalu kami pun duduk bersila . Bersila je mampu , kerusi takde lol .

"Okay macam mana korang boleh jumpa ni ? And Sabb why kau ada dengan dorang padahal kau dengan aku before ni ?" tanya aku .
"Kau tahu kan time aku menjerit dalam bilik air tu ? Aku nampak something weh then masa aku nak bukak pintu tu tiba-tiba tak boleh then aku terus rasa sesak nafas and pengsan. Sedar-sedar je aku kat sini pastu aku nampak Akif mula-mula pastu aku jalan ah dengan dia . Ha Akif sambung ah penat cerita."
"Eish kau ni . Haa pastu aku jalan dengan minah ni then ternampak Mir terbaring . Aku terus ah bagi cpr kat dia .."
"Wait kau bagi cpr kat dia ?" tanya aku
"Eh mana ada . Kau ni memandai je ." kata Mirr sambil memukul lengan Akif.
"Haha saja nak buat dramatik sikit."
Kami semua menjeling Akif dan Akif macam biasa hanya buat muka tak bersalah dia tu je .
"Eh jap .Reen mana ?" tanya aku lalu kami semua memandang Mirr .
"Hm panjang lah cerita dia ."
"Pendekkan!" kata kami semua serentak .
"Hm yang ikut aku balik tu bukan Reen." jawab Mir selamba .
"Seriously ?! Habis mana Reen ?"tanya Sabb.
"Weh aku tak rasa kita balik . Aku rasa kan yang kononnya kita balik rumah tu imaginasi kita je ." jawab aku .
"Haa kelakar lah tu semua orang imaginasi sama je ." perli Akif .
"Habis kenapa kita still stuck kat sini ?"
"Sebab bende tu yang hantar kita kat sini ." jawab Akif .
"Ee dah la korang . Tak kesah la macam mana kita ada kat sini pun tapi kita kene cari jalan keluar sekarang . and mana Reen ?" kata Sabb .
"Aku rasa dia still kat sini ." jawab Mirr .
"Then apa lagi . Jom lah kita cari ." kata Akif dan dia segera bangun .
Kami pun turut bangun .

"Tapi kita nak cari macam mana ?" tanya aku .
"Jalan je lah . Ikut aku" kata Akif . Tanpa berfikir panjang kami pun mengikut sahaja jejak langkah Akif . Entah ke mana hala tuju dia tapi dah dia offer nak jadi leader so ikut kan je lah .

PINTUWhere stories live. Discover now