Margandat - BAB 3

159 18 0
                                    

Tuk penghulu merenung tajam ke arahnya. Sepertinya dia adalah seorang pesalah yang telah melakukan satu kesalahan besar.

"Mengapa kau balik semula ke sini, Hasan?" Soal Tuk penghulu serius. Pandangan mereka saling menikam.

"Saya hendak bertemu ibu bapa saya, Tuk". Jawab Hasan jujur.

"Kau tahu bukan, Ramli dah mati dua hari lepas?". Dia mengangguk. Berita kematian sahabat sepermainannya sewaktu  kecil itu lekas disampaikan oleh ayahnya sewaktu dia sampai semalam.

"Habis tu, kenapa kau balik juga ke sini?" Bertubi-tubi soalan ditujukan kepadanya. Sepertinya dia adalah suspek utama atas kejadian yang menyebabkan kematian Ramli.

" Seperti yang saya katakan, ini  kampung saya juga. Ayah dan emak saya ada di sini. Saya dilahirkan dan dibesarkan disini,Tuk". Fakta itu sengaja diulang walaupun dia tahu Tuk Penghulu sedia maklum akan hal itu.

"Aku tahu, engkau juga sebahagian marga perkampungan Gandat ini, tapi aku harap, kau pertimbangkan semula kepulangan kau ke sini. Kau sendiri tahu bukan Hasan, apa sebabnya". Tuk penghulu memberi kata dua. Hasan kelihatan sedikit terperanjat dengan kata-kata tuk penghulu tadi.

"Tapi tuk..."

"Aku minta diri dulu. Fikir-fikirkanlah kata-kataku tadi". Pintas tok Penghulu sebelum sempat Hasan menghabiskan kata-katanya. Tuk Penghulu lalu bangun berjabat tangan dan terus pergi meninggalkan Hasan yang termangu seorang diri.

Kata-kata Tuk Penghulu itu sudah di duga sedari awal. Apabila mempertimbangkan untuk kembali ke perkampungan Gandat ini, hal itu terlebih dahulu bermain difikirannya.

Dia amat merindui perkampungan ini yang terpaksa ditinggalkan suatu ketika dahulu tanpa kerelaan dirinya. Kepulangan dirinya ini sememangnya dinantikan dan dirindui oleh sesuatu yang dia sedia maklum. Penegasan Tuk Penghulu itu bersebab. Kepulangan dirinya bermakna semakin banyak liang yang perlu digali. Semakin banyak darah yang akan tumpah.

Hasan menapak masuk ke dalam rumah. Tekaknya terasa haus.

*****
Memo penulis : bab ni akan dipanjangkan lagi nanti...huhu

MARGANDATWhere stories live. Discover now