AKU melihat jam di pergelangan tanganku. Lagi beberapa minit pasti akan kedengaran panggilan untuk penumpang masuk ke dalam pesawat. Ah, aku harus cepat sebelum terlambat. Langkah kakiku dipercepatkan. Aduh, menyesal pula rasanya pakai kasut tumit tinggi pergi ke lapangan terbang.
Segala yang ada di sekelilingku sudah tidak menarik perhatianku lagi. Apa yang aku tahu, aku mesti cepat. Semakin lama, langkah aku sudah berubah kepada berlari anak. Tiba-tiba aku terlanggar bahu seseorang. Auch. Memang sakit, tapi aku kena cepat sekarang ni.
"Ops. Sorry, sorry." Aku segera melangkah pergi tanpa melihat wajah orang yang aku langgar.
Ah, lantak dialah. Siapa suruh jalan dekat-dekat dengan aku yang nak mengejar flight ni? Tapi, kenapa beg tarik aku ni rasa susah aje nak tarik? Aku memandang ke arah begku, namun mataku membulat apabila melihat orang yang aku langgar tadi cuba meleraikan begku yang tersangkut di begnya. Mukaku semestinya dah merah akibat malu. Selamba badak saja aku tarik beg itu macam tak ada apa-apa yang jadi. Dia ni pun satu. Panggillah aku. Yang dia duk ikut saja langkah aku tu kenapa? Nasib belum jauh aku melangkah.
"Err... Cik, beg cik tersangkut dengan beg saya," ujar lelaki itu sambil memegang kot dan topinya.
Mata aku membulat. Bapaklah! Aku tersangkut dengan pilot ke ni? Oh tuhan, adakah ini jawapan bagi doa aku selama ini?
"Cik, boleh cik tolong saya? Cik nak cepat, kan?" soal lelaki itu apabila melihat aku yang tengah syok merenungnya macam tak pernah tengok orang saja.
Bila dia tegur baru aku tersedar yang dia masih cuba untuk meleraikan beg kami. "Ohh. Maaf."
Aku segera membantunya meleraikan beg kami. Dan alhamdulillah, akhirnya terlerai juga. Sengaja saja beg aku ni nak tolong tuan dia berkenalan dengan abang pilot. Hehehe... Aduh. Masalahnya macam mana aku nak tegur dia ni? Takkanlah aku nak cakap, boleh awak beri saya nombor awak? Nanti nampak sangat yang aku ni terdesak nak kahwin dengan pilot, kan? Sabar sajalah wahai hati. Kalau dah jodoh, takkan ke mana.
"Cik, bukan ke cik nak cepat?" tegur lelaki itu sambil tersenyum.
Aku hanya tayang wajah terkejut sebelum mengangguk laju. Aduh, aku ni pun... Tolonglah jangan malukan diri sendiri depan dia. Malunya. Dia perasan pula aku syok tenung dia.
"Sorry and thank you, ya?" ucapku sebelum melangkah pergi meninggalkannya yang masih memandangku.
Lelaki itu hanya tersenyum sambil menggelengkan kepalanya melihat aku yang kelam kabut semacam.
Tak apalah, Sherina. Kalau ada jodoh, tak kira ke mana kau pergi, kau pasti akan jumpa dia lagi. Lagipun bukan ke airport ni dah ibarat macam rumah kedua kau setiap minggu? Mesti jumpa lagi, punya. Cuma lain kali kena beli tiket hari ni. Jadi, aku akan terserempak lagi dengan dia.
KAMU SEDANG MEMBACA
Jadikan Aku Co-Pilotmu (TERBITAN MAC/APRIL 2018 - Intens)
RomanceAKU nak kahwin dengan pilot! Satu ayat yang kedengaran seperti impian kakak tiri Cinderella yang terlalu mengharapkan seorang putera raja untuk menjadikan dirinya suri hati terluncur dari mulut seorang bakal peguam. "Geramnya! Mama aku ni pun sat...