STK-2

3K 87 2
                                    

Zhafran menguis-nguis nasi kosong dihadapannya . Lauk-pauk dipandang lama . Semenjak berpindah ke rumah nya seminggu yang lalu , Zhafran kebanyakannya makan di rumah .

" Serious ? " Kata Zhafran .

Auni memandang pelik ke arah Zhafran .

" Apa ? "

Zhafran mengeluh lalu menolak pinggan yang berisi nasi kosong itu ke hadapan .

" Aku tak makan ayam goreng lah ! " Suara Zhafran yang seakan-akan merengek itu membuatkan bibir Auni melakar senyuman geli hati .

" Tak nak makan sudah ! Pergi lah makan dekat luar .. Bukannya tak biasa kan ? "

Zhafran memandang Auni , tajam . Auni hanya meneruskan suapan nya . Tak ada masa nak layan Zhafran yang mengada tu !

" Wey ! " Panggil Zhafran .

" Apa benda awak ni ! "

" Masakkan aku lauk lain . Aku nak ikan keli , aku dah beli dah haritu kan . Kenapa lah masih nak masak ayam goreng .. "

" Tak payah lah membebel . Haritu cakap orang macam makcik bedah , dia tu tak sedar ke dah serupa ayam . Potpetpotpet . Nasib awak tu manusia je . "

Giliran Auni pula mengutuk Zhafran . Zhafran memandang Auni dengan pandangan tidak percaya . Dia mengaku lah , Auni merupakan perempuan pertama yang berani melawan kata-katanya .

" Pergi masakkan ikan keli . " Suara Zhafran yang agak tegas langsung tidak menakutkan Auni . Dia sudah biasa .

" Masaklah sendiri , saya tengah makan ni . Takkan tak nampak kut . "

" Kau nak jadi isteri derhaka ke ? "

Auni mengeluh . Ini dia tak suka ni !

" Awak ni kan , awak jangan sampai saya sumbat nasi ni dalam mulut awak . Karang , ayam tak dapat ikan keli pun tak dapat ! "

Zhafran terdiam . Tak mampu nak balas . Pasti ada saja mulut comel milik Auni menjawab .

Auni memandang Zhafran apabila terdengar keluhan .

" Aku naik dulu lah ! "

Baru sahaja Zhafran berura-ura hendak bangun , Auni menarik tangannya .

" Duduk . "

Zhafran tersenyum kemenangan apabila Auni menghidangkannya dengan ikan keli masak merah . Hmm fav ! Kecur air liur ..

Zhafran memandang Auni . Dalam fikirannya , terfikir juga bagaimana hendak menyatakan perkataan terima kasih kepada Auni . Yaa , ego tinggi melangit !

" Saya tepek nasi ni kat muka awak , apa pun tak dapat nanti ! "

Zhafran tersentak .

" Apa kau ni , makcik ? "

Auni mengajuk percakapan Zhafran .

" Apa awak tanya ? Awak lah , pandang saya macam nak makan je . Saya nak makan pun tak selesa . Tadi nak sangat ikan keli , bila saya dah masak taknak pulak makan . Saya tahu la awak kenyang bila tengok muka saya . Emm well , I know . Awak jeles sebenarnya kan ? Saya tak tahu lah kenapa , bila tengok je muka awak saya terus lapar . Awak ni taklah handsome sangat kalau .. "

Auni duduk lalu meneruskan suapannya yang terhenti akibat nak masak masakan Zhafran yang mengada tu --"

" Diam lah mak nenek ! Serious , aku dengar lagi kau membebel memang kau tidur luar lah malam ni ! "

Zhafran membuat muka menyampah . Tak habis-habis membebel makcik ni ! Auni terdiam . Bibirnya menguntum senyuman . Senyuman. Haha sebenarnya dia sedang menahan diri daripada ketawa .

Serious , tak kesah ! Where stories live. Discover now