Zhafran memerhatikan Auni yang sedang sibuk didapur . Harini cuti hujung minggu . Terasa sangat bosan harinya tanpa kertas yang berlambak atas meja , fail yang bertingkat . Zhafran mengeluh perlahan.
Tapi memang tak dinafikan . Hari cutilah hari yang paling ditunggu-tunggu oleh Zhafran . Bebas dari fail dan kertas .
" Hey , mak cik ! " Selamba Zhafran memanggil Auni menyebabkan tangan Auni yang sedang memotong sayur terhenti .
" Nak apa ? "
Zhafran berjalan mendekati Auni . Kerusi didepan Auni , didudukinya . Kepalanya yang tidak gatal digaru sambil tersengih .
" Awak ni dah kenapa ? " Auni meneruskan kerjanya memotong sayur .
" Jom jalan-jalan . "
" Huh ? " Auni ketawa sinis .
" Awak jangan buat kelakar . Tak nampak ke saya tengah masak ni , saya potong lidah awak tu nanti baru tau ! "
Zhafran mendengus geram . Makcik ni tak melawan cakap sehari tak boleh !
" Kau ni , aku serious lah ! Alah , bukan nya kau dah siap masak pun . Baru potong sayur dah lagak macam dah sediakan tomyam , mi sup .. "
" Tak payah membebel .. " Auni melangkah ke dapur dan membasuh sayur yang telah dipotongnya tadi . Diatur langkahnya ke peti ais dan sayur tadi disimpan .
Zhafran menjeling geram .
" Awak pergi mandi , bersiap . "
" Buat apa pulak nak mandi bersiap bagai ni ? "
Auni menghela nafas nya .
" Awak ni nak cakap nyanyuk , nanti marah ! Tadi kata nak berjalan , baik awak cepat sebelum saya tukar fikiran . "
" Haha yeyyy ! " Zhafran menepuk tangannya sebelum bangun dan berjalan ke tangga .
" Bawak baju banyak sikit ! " Jerit Zhafran dari tingkat atas . Auni menggelengkan kepalanya . Entah apa mimpi orang tua tu , tiba tiba je ajak jalan-jalan . Nasib kau lah Auni dapat orang pelik tapi handsome ni . Hehehe
" Dekat mana ni , wak ? " Auni memandang sekilas Zhafran yang sedang mendepangkan tangannya ala-ala cerita Titanic , Jack n Rose yang tengah berdiri dekat hujung kapal . Pastu cakap , You jump , I jump . Oh , dehel that I'm talkin' about !
Bangun je dari tidur , ternampak Zhafran macam tengah feeling tepi pantai . Berjam-jam perjalanan , Auni menghabiskan nya dengan tidur . Teruk benar perangai !
Mulanya , Auni ingatkan jalan-jalan ke bandar KL ke apa ke . Rupanya nak pergi jalan-jalan tempat macam ni ! Fuhh , bestnya !!!!
" Awak !! " Auni menampar bahu Zhafran apabila pertanyaan diendahkan . Zhafran mendengus kasar sebelum menurunkan tangannya dan memandang Auni .
" Port Dickson . "
" Huh ! " Auni kelihatan terkejut .
" Asal kau huh-huh ni ? " Zhafran membongkokkan badannya lalu membuka kasutnya dan mengeluarkan pasir yang dah termasuk dalam kasut berjenama Nike-nya itu .
" Jauh kut tempat ni ! Awak dah kasitau mak dengan mummy ke ? Diaorang risau nanti , awak dah bagi tau ke belum ! "
Rengekan Auni tidak dihiraukan . Zhafran melangkah ke keretanya dengan kaki yang tidak berkasut . Auni mengekorinya laju .
" Awak dengar tak ni ! Saya tanya .. "
Pantas Zhafran memotong ayatnya , rimas dengan bebelan yang bakal dia terima .
YOU ARE READING
Serious , tak kesah !
RomanceBerkahwin tanpa perasaan cinta , sayang mahupun suka . Namun siapa kata berkahwin tanpa perasaan cinta , sayang dan suka tidak bahagia ? Zhafran dan Auni bahagia , bahagia bergaduh hari-hari . " Pergi mandi . " - Zhafran " Malas . " - Auni " Aku cak...