Aku toleh ke belakang. Dia tersenyum dengan muka pucat macam orang mati.
"Aku boleh dengarlah kau meraung. Kacau jer keamanan aku."
Aku tak sanggup tengok muka dia. Karang banjir, padam muka. Tapi, dia tetiba batuk teruk. Dah kenapa? Argh
"Kenapa dengan kau?"
Aku tengok dia tutup mulut dia dengan tangan dia. Dia terus tersenyum, cover la tu.
"Tak de pape." Sehun menggeleng. Aku takkan percayakan dia dah. Aku tarik tangan dia.. dan aku ternampak darah atas tapak tangan dia. Apa yang dah jadi ni?! Air mata aku terus mengalir laju. Dia lap air mata aku sambil tersenyum.. aish kenapa dengan dia
"Kenapa kau.... kenapa.. kau sakit apa..." Aku cuba nak tahu dia sakit apa... dia genggam tangan aku kuat-kuat.
"Tahu tak kenapa aku suruh kau berubah hati?"
Aku menggeleng. Mulut aku berat betul nak jawab, takut lagi banjir wad ni. Dia tersenyum dengan mulut yang ada kesan darah.
"Sebab aku sakit..."
Aku terduduk. Lutut aku rasa lemah sangat nak berdiri. Tak mungkin... Selama ni aku tengok dia sihat jer ... kenapa... dia sakit secara tetiba. Aku tak boleh terima.... adakah takdir dia macam ayah aku? Aku tak nak kehilangan orang yang aku sayang twice...
"Kau sakit apa?"
"Aku kanser paru-paru tahap empat..."
"Kenapa kau tak beritahu aku?"
Sehun terus peluk aku. Ah whatever tapi aku tengah sedih sekarang ni. Kenapa perlu tahap empat baru kau nak beritahu aku, SEHUN?!
"Aku rela kau berubah hati, Da Hee.."
Pabonya kau, Sehun! Kau fikir aku boleh ke berubah hati ?
"Walaupun aku pernah suka Baekhyun, kau fikir aku senang ke nak suka dia balik? Biarlah kau jer yang jadi first and last love aku walaupun kau dah tak de dengan aku..."
Tak mungkin aku boleh lupakan dia. Kecuali kalau aku hilang ingatan. Tak,aku rasa kalau aku hilang ingatan pun tak mungkin aku boleh lupa orang yang aku paling sayang dalam dunia ni. Urgh aku dah penat menangis! Kenapa hidup aku ditakdirkan macam ni... Urgh tak boleh.. aku kena jugak terima takdir.
"Kau cuba je la..."
"Tak boleh! Biar je la.. Aku yakin aku akan jumpa kau lain kali.." Aku cuba tenangkan diri sendiri plus Sehun yang tak habis-habis suruh aku suka Baekhyun balik. Bukan aku tak tahu, kalau aku dah start sayangkan orang tu, sampai bila-bila aku sayang. Aku susah nak lupakan oranglah! Kalau nak sangat, putarkan masa tu. Biar aku benci balik kau, Ooh Sehun!
Sehun keluarkan satu sampul besar daripada laci.
"Nah, kau baca lah. Aku dah ready semuanya. Aku akan sentiasa mendoakan apa yang terbaik untuk kau . Ingat, aku sayang kau... Aku takkan lupakan kau." Sehun letak surat tu dalam genggaman aku. Dan akhirnya, masa untuk aku tinggalkan hospital tu. Aku tengok senyuman dia . Mungkin ini kali terakhir aku dapat tengok senyuman dia.
Balik tu, aku terus beritahu semua orang yang dia ada kanser. Exo pun terkejut.. dorang tak sangka langsung yang Sehun ada penyakit kronik. Malam tu, aku tak boleh tidur. Aku duduk kat meja aku kat balkoni . Aku letak peralatan melukis aku atas meja . Aku ada projek malam ni.
Aku ingat senyuman dia dan start lukis dekat kertas. Eh, seni aku A plus eh. Jangan pertikaikan kehebatan aku. Ceh. Bila dah siap,aku letak lukisan tu dalam laci. Aku terpandang bintang-bintang kat langit. Aah, betul cakap dia. Dalam banyak-banyak bintang, ada satu bintang yang lagi terang sinarnya. Tetiba, aku tertidur di balkoni.
Pagi tu, telefon aku berbunyi. Aku jawab panggilan tu.
"Apa ?!"
YOU ARE READING
heartbeat . sehun
Fanfictiona typical school students' love story. karya pertama taehyuntext. you'll cringe HAHAHA