USIK MANJA

31 4 6
                                    

"Wei macam mana ni,kotak pensel aku hilang" risau Fitrah.

"Macam mana boleh hilang,kau letak mana."kata Akma.

"Mana aku tahu,tadi ada dekat sini je aku letak" kata Fitrah sambil menunjukkan di mana kotak penselnya terletak.

"Okay,jom kita cari.Dah-dah jangan duk nak nangis sangat.Tak hilang kot,kau salah letak ni"kata Atiqah sambil terbongkok-bongkok mencari di bawah meja.

Hampir satu kelas aku cari,tapi tak jumpa.Ish mana ni,tadi ada kot.Siapalah yang nak ambil aku punya kotak pensel ni?Bukan lawa pun.

"Wei,korang cari apa ni?Tanya Faiz 'ketua kelas yang penyibuk'.

"Ish,kau ni sibuk la Pait.Tepi aku nak cari."bebel Akma.

"Aku tanya je pun,kau cari apa.Kenapa muka Fitrah macam nak nangis je" kata Faiz

"Kotak pensel dia hilang,kita orang dah cari,tapi tak jumpa,penat dah tawaf kelas ni."kata Atiqah kepenatan.

"Sat,aku tolong korang."

"Korang jumpa tak?Ish nak ambil kotak pensel tu ambil la.Tapi pen,pembaris,pemadam and semualah.Bagilah balik!Geramnya aku"kesabaran aku dah sampai kemuncak.

Usaha demi usaha,tak jumpa-jumpa juga.Kepenatan semua sebab tolong cari.

Tak sangka aku,kawan-kawan aku sanggup tolong aku cari.Wait,kenapa Harriz tak tolong cari ek.Mana dia?Tadi dia ada,tapi sekarang tak dak pun"bisik hati Fitrah dalam keraguan dan kecurigaan.

"Korang tak payah la,kesian korang penat nak carikan.Sudahlah tak payah cari,nak buat macam manakan,dah hilang."kata Fitrah selepas melihat rakan-rakannya sibuk mencari kotak penselnya.

"Okay,tapi nanti kita sambung lagilah cari."kata Fathini.

"Wei aku nak pergi tandas sekejap"kata Akma sambil memegang perutnya.

"Kau nak melepas ek?Tu la aku dah pesan jangan makan pedas."Bebel Mawar.

"Hey,mana ada.Cakap baik sikit k.Aku aku rasa aku Abc la.Korang ada tu tak?"Bisik Akma.

"Nah!"

"Thanks kakakku sayang.Muahhh cikit."kata Akma sambil memeluk Fitrah.

Keadaan sunyi,tidak seperti tadi.Bising.

Akhirnya,Akma balik.

"Huish,lamanya kau pergi tandas."kata Atiqah.

"Ramai la tadi.Dah la tandas ada dua je yang boleh guna"

"Kenapa kau senyum-senyum Akma.Kau jumpa crush kau ek tadi?"kata Fathini mengacau Akma.

"Mana ada"

"Aku ada satu suprise dekat korang"Teruja Akma.

"Esok cuti ka?"Cakap semua teruja.

"Ish,mana ada.Baru cuti"

"Jeng...jeng...jeng"

"Nah Fitrah,kotak pensel kau"Barang itu di beri kepada Fitrah.

"Wei,kotak pensel aku.Kau dapat mana ni."kata Fitrah teruja.

"Kau ambilkan Akma.Ingat aku tak tau kau tu suka kacau orang"kata Mawar mensyaki Akma.

"Hey...hey!Mulut baik sikit k.Aku jumpa dekat tangga tadi."

"Terima kasih la Akma dan tak lupa juga korang.Mesti penatkan.Tak pe nanti aku belanja."

"Yeahh!!!!!"jerit semua.

"Tapi kenapa ada dekat tangga."Fitrah tertanya-tanya.

Tiba-tiba Akma datang berbisik dekat Fitrah.

"Fitrah,buka kotak pensel nanti,ada kertas,baca tau!"

Kertas apa yang di katakan Akma.





Di rumah.

Fitrah mengambil kotak penselnya dan membuka.Dia teringat pesan Akma.ADA KERTAS,BACA TAU.

Pelahan-lahan kertas itu di buka.
Muka Fitrah terkejut + pelik.

Fitrah membaca dengan tekun.Alangkah terkejutnya,penulis surat itu adalah Harriz.Orang yang tidak membantu tadi semasa kotak pensel Fitrah hilang.

Rupa-rupanya dia yang mengambil kotak pensel.Semua tertulis di dalam surat itu.

Harriz memang selalu mengusik Fitrah.Usik Manja katakan.
Tak sangka selama ini,Harriz sukakan Fitrah.

Sebenarnya,Akma tak masuk campur pun tadi.Dia pun terkejut waktu dia pulang dari tandas.Harriz yang bagi kotak pensel itu dekat tangga dan dia suruh Akma tipu kata ada dekat tangga.Patut muka Akma takut ja tadi.

Hahahahahahahaiagagahagagbg

Akhirnya,tahu juga siapa punya kerja.

First of all,saya nak minta maaf dekat Fitrah yang real.Awak bg idea dekat saya.Hahahaha.Walaupun tak betul sangat cerita ni.

Terima kasih kepada yang sudi baca.Cerita ini tiada yang kena mengena dengan sesiapa pun.

Terima kasih dekat Fitrah,Atiqah,Fathini,Mawar dan Faiz sbb ada dalam cerita ini.

Sorry,kalau bosan.

CERPEN TERINDAHWhere stories live. Discover now