"Wei...korang budak hitam dah sampai" jerit Kamal.
"Ye la...dah sampai...budak hitam,aduh,budak hitam,sangat hitam aduh,merbahaya..jangan kawan aduh nanti hitam...sangat hitam aduh...sangat hitam."nyanyi Heykal mengejek Quratul.
Inilah manusia suka mengejek tak tentu pasal.Ada saja yang nak di ejek.Selalu tak sedar diri.Manusia oh manusia.
Walaupun berkulit hitam,hatinya putih suci.Tidak seperti rakan-rakannya kulit saja putih,tapi hati hitam.Kerja nak mengejek orang sahaja.Manusia ni memang tak sedar dirikan.Manusia oh manusia.
Quratul tidak kisah langsung apa yang di ejek rakan-rakannya.Setitis air mata pun tidak pernah jatuh semasa dia di ejek.Dia bersyukur di lahirkan di bumi ini.Dia tahu ini semua perancangan Allah.Allah maha kuasa dia tahu apa yang akan terjadi.Sebab itu Quratul sentiasa tersenyum semasa di ejek.Dia tahu suatu hari nanti akan ada hamba Allah yang mampu untuk selamatkannya.
...
Semasa keputusan SPM...
Semua pelajar dalam keadaan gelisah dan takut.
Alangkah terkejutnya mereka apabila nama Quratul yang hitam mereka panggil itu dirasmikan sebagai best top student.
Mana tidaknya Quratul mendapat straight A+.Hasil usahanya.Kekuatan yang ada dalam dirinya.Ejekan rakan-rakannya memberikan dia semangat untuk berjaya.Itulah kuasa dan perancangan hebat Allah untuk hambanya yang sentiasa bersyukur dan tabah menghadapi ujian darinya.10 tahun kemudian...
Semasa reunion pelajar batct 91.
Mereka sebenarnya sudah lost contact dengan Quratul.Jadi mereka ada niat lain untuk menjemput Quratul.Mereka nak juga tahu budak hitam itu sudah kahwin ka belum.Mana taknya,quratulkan hitam ada ke orang nak..Mereka still tidak suka dan meluat dengan Quratul.Tetapi mereka hampa,kerana tiada seorang pun yang invite Quratul ke majlis itu.Tak dak ejek.Tak dapat nak malukan Quratul.(ish,ish,ish manusia oh manusia).Dalam keseronokan,tiba-tiba datang seorang wanita yang cantik,tinggi lampai,kulit halus putih gebu datang menyapa mereka.
"Assalamualaikum...boleh saya tahu ni SMKKN kan?"tanya wanita itu.
"Waalaikumusalam...ye ni sekolah SMKKN.Boleh saya tahu awak cari siapa."jawab Firdaus.
"Sebenarnya,saya dapat panggilan dari kawan saya...Aliah...dia cakap ada reunion untuk batch 91." kata wanita tersebut.
"Betul lah tu...ni reunion batch 91.Sekejap ek...saya cari Aliah"
"Aliah...aliah..aliah,"jerit Firdaus.
"Ye ada ape?"tanya Aliah.
"Ni kawan kau ke?Dia cakap kau call dia"bisik Firdaus.
Aliah memandang wanita cantik itu.
"Quratul"hanya itu yang terkeluar dari mulut Aliah.
"Yes...it me."Quratul memeluk Aliah kerana terlalu rindu dengan sahabatnya ini.
"Wow...kau nampak lain la."
"Ye ke...aku rasa sama je.Tak dak yang lain.Kau la yang lain,dah berbadan dua dah kau sekarang."
"Biasalah orang dah kahwin,kena lah berbadan duakan."
Tiba-tiba perbualan antara Quratul dan Aliah di ganggu oleh seorang lelaki yang bergaya.
"Sayang"panggil lelaki itu.
"Ye awak..." jawab Quratul.
Ehem...ehem.Aliah berdeham.
"Oh...sorry terbuat drama pulak.Ok Aliah ni bakal husband aku...Rafiq." Quratul memberitahu.
"Hai,saya Rafiq."
"Hai,Aliah"
"Sayang..betul ke sekolah ni."tanya Rafiq.
"Betul la...jom masuk" ajak Quratul.
Ketika semua tengah seronok berborak...Aliah mengambil Mikrofon.
"Test...test...1...2...3 " Aliah mencuba mikrofon.
"Ok...semua sila beri perhatian.Aku ada benda nak beritahu ni...Ehem...ok tak lama lagi kawan kita sorang ni nak kahwin jadi dia nak jemput korang semua datang kenduri la." Aliah memberitahu.
"Siapa Aliah" tanya mereka semua.
"Siapa lagi...si Quratul tu la."
"Quratul..dia datang ke?"tanya mereka semua pelik.
"Datang...tuuu"Aliah menuding jari ke arah Quratul dan Rafiq di hujung dewan.
Kesemua mereka terkejut,melihat penampilan baru Quratul.Segak dan bergaya.
Quratul dan Rafiq hanya tersenyum.Malu.Jadi perhatian pula.Macam artis.
1 jam telah berlalu...
Quratul meminta izin untuk pulang.Sebelum pulang dia mengedarkan kad kahwinnya dahulu.Setelah selesai,dia pun pamir pergi.Aliah membuka kad kahwin tersebut.Alangkah terkejutnya.Dia membaca nama bakal pengantin.
Tengku Rafiq Qayyum
❤
Dato' Siti Quratul Aishah"Wow...kau hebat Quratul." bisik hati Aliah.
Hai korang.Cita ni ada dari kenangan saya.Biasa mulut orang kita payah nak tutup.Tau ckp ikut dan ja.itulah kudrat manusia.kalau tak mengejek tak sah.Kalau nak bergurau tak pa.janganlah bg org terasa.Depa ingat dp ja hati dan perasan.Org lain tak dak.(ish la author ni berleter lak)k lah bye
Vomment tau.
YOU ARE READING
CERPEN TERINDAH
De TodoDetik terindah untuk aku dan dia Akan kekal selama-lamanya Walaupun maut memisahkan kita Akan kukenang sepanjang hayat Bila cinta berputik kembali Akanku kejar cintaku You are my everything You are my destiny And You are my love #cerpenbuatmu