Sejak kejadian malam tu, mata aku dah pandai meliar ke sana ke mari menari2 di sekeliling dia. Ulangan aku cakap mata aku, bukan aku ye. Eh korang aku rasa aku ada hobi baru la. Tiap malam before tido kan, aku tenung je dia yg lagi lena. Bila dia gerak sikit je, pura2 la tido. Bila dah clear, aku sambung balik.
Bende ni boleh blangsung smpai berejam. Aku yg naik bulu roma dgn hobi baru ni. Hmmm. Am I being too creepy?
Kadang2 tu, aku curik pandang time dia tgok lapy. Tengah bersiap ke, apa2 je lah. Selalu lah jugak kantoi. Bukan Arissa la kalau tak pandai beralasan. Bila aku pandang dia time tido, ada rasa senang dalam dada ni dan bila tengok dia dalam diam, feeling dia lagi pelik. Tapi boleh buat aku senyum sepanjang hari.
Rasa ni buat aku happy sekaligus ada rasa takut untuk tau apa sebenarnya yg aku rasa. Huhh. Someone?
Lecture Biology belum mula lagi. Pensyarah kami belum nampak batang hidung dari tadi. Dani pun mula bercerita dia terserempak dengan seorang perempuan minggu lepas di terminal. Dia cerita lagi, hensem kot sampai tak nak kelip mata. Aku pun gelak je.
Menurut cerita Dani, budak perempuan tu pakai jugak tudung kalau dalam kolej. Ooooo. Bila dia bukak je, lain sangat katanya macam jejaka idaman malaya. Dani ni memang stalk habis aku rasa. Budak blok A. Rumors cakap dia ada girlfriend budak blok A jugak.
Aku pun terfikir boleh ke macam tu? Hmm. Tetiba aku terlintas wajah Reihan. Deg!
Aku menggeleng cepat. Arghhh. Aku menutup wajahku. Damn, apa aku fikir ni?
Aku tak tahu dari mana topik tu boleh tukar lebih serious bila popoi cakap,
"Aku tak paham la, macam mana seorang perempuan boleh suka dengan perempuan lain? It doesn't make sense at all. Punya lah banyak lelaki, dgn perempuan jugak diaorang nak."
Aku pun mengangguk kecil mengiyakan apa yg popoi utarakan. Dagu aku letak di lipatan tangan atas meja kuliah. Hani pulak bukak bicara.
"Aku rasa ada reason la dorang jadi macam tu, contohnya kecewa dgn pakwe ke? Kurang kasih sayang family ka? Inner self mmg nak macam tu ka? Perasaan tu datang bukan dorang minta. Tapi bagi aku benda tu boleh elak." Aku angguk lagi mengiyakan opinion Hani.
"Cakap macam dr pengalaman je? " gurau Dani. Serentak kami gelakkan Hani. Hani hanya tunjuk penumbuk.
"Senanya aku tengok cerita tu dari dialog dalam pilem" Hani gelak besar. Kureng! Cihh, ingat memang critical thinking.
"Bodoh laa" rasa nak luku je c Hani ni.
"Yg kau ni Risa, dari tadi angguk je. Cmon give us something" Dani tengok aku, minta pendapat aku pulak.
Aku pun berpikir sejenak. Masih dengan posisi tadi.
"Korang perasan tak, selalunya yg kita nampak. Mesti sorang perempuan ni gaya cam lelaki, yg sorang lagi perempuan tulen. So, apa point dia kat sini? Baik cari laki sejati sekali dari rembat pompuan gaya cam laki, muka comey bulu mata melentik." Dorang senyum je dengar pendapat aku.
"Tapi macam Hani cakap lah, there must be a reason. And benda tu boleh elak kalau memang ikut ajaran agama kita betul2 kan? Tapi, lagi sekali. Feeling tu muncul takde sape tahu, even diri kita sendiri. Dengan sapa hati kita akan tertarik? Bila? Cemana? Laki ke perempuan? Dunia sekarang anything can happen. Alih2 c Popoi syok kat aku, hahaha" gurauku di akhir kata ketika melihat diaorang serius gila tengok aku.
"Aww" jerutku bila pen yg popoi baling tepat kena dahi aku.
"Perasan nak mati minah ni, tak hingin aku Ris. Geli" kata popoi geram. Kami hanya gelak.
"Fuhh, Arissa kau sehat tak ni? Jarang aku nampak kau bijak dalam diskusi kita, ala2 doktor cinta pulak" ujar Dani mengenakan aku.
"Baik ckit eh, aku ni diam2 ubi berisi tau. Haha. Doktor cinta tak bertauliah."
YOU ARE READING
Dia Roommate Aku
Romance"Aku selesa macam ni" Reihan memecah keheningan. Seketika suasana bilik jadi sunyi, hanya terdengar suara orang2 dari luar juga blok sebelah dan kicauan burung2. Tiba2 siling putih bilik kami jadi sangat menarik. Aku tak berani toleh nak pandang...