DRA 16

10.1K 229 43
                                    

Kamu percaya sama jodoh Fahri?”

Aku percaya sungai Nil dan Mesir itu jodoh. Kalau gak ada Sg Nil, gak akan ada Mesir dan gak ada peradaban.”

Aku, Reihan dan Farhah tengah khusyuk layan cerita ayat2 cinta. Antara filem favorite. Masuk kali ni, dah berapa ratus kali dah tengok, tanpa bosan. Mengisi malam sabtu kitorang yg selalunya hambar.

Bila dah habis tengok, dah nak pukul 10. Farhah dah balik bilik dia.

Lagu Nikita Willy kedengaran disertai dengan getaran. Kami sama2 memandang Sony pink yg berada di sebelah laptop.

Sekilas aku lihat siapa pemanggilnya. Reihan segera mencapai lalu beredar dari situ, nak jawab panggilan mamat oversea tu la.

Untuk menghilangkan rasa sesak di dada yg tetiba menyerang, aku pun melihat2 movie apa yg best aku nak tengok pulak.

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban jadi pilihanku. Ni lah keje aku, hobi tengok movie ulang2. Best kot. Harry Potter pulak tu. Potterhead lah konon. Dalam ni aku suka Draco Malfoy, hensem kann. Dengan watak dia yg kasi tambah lagi kehenseman dia.

Berejam tengok cerita nih dan sampai habis pun Reihan masih lagi tak masuk2 bilik. Lama gak dia sembang. Melepas rindu ke? Laptop Acer Reihan aku shutdown.

Bip bip. Bip bip. Bip bip.

Hok aloh, pehal bnyk pula mesej masuk ni. Jangan2 Celcom, pengirim mesej setia dalam fon aku yg berapa kali suh aku langgan Call Me Tones dorang tu.

Dengan malasnya, aku slide fon aku ke atas. 7 mesej di terima. Aku buka satu persatu. Terharu, mesej dari Along, Angah dan ada jugak dari Aira serta kawan sekolah aku dulu. Ingat jugak dorang.

Aku pandang jam tgnku yg setia bergantungan di board, 12.02 am. Wish birthday serta doa2 yg panjang mendoakan aku semoga panjang umur dan berjaya di dunia dan akhirat dan bermacam lagi aku baca dengan mengulum senyuman. Aku sendiri pun tak sedar yg hari ni dah bertukar dan aku pun genaplah 18 tahun.

Setelah siap balas ucapan2 dorg, aku beranjak ke toilet. Nak gi buang apa yg patut, berus gigi, basuh muka, kaki semua. Sepanjang aku nak pergi toilet, kelibat Reihan tak aku dapati di mana2. Bilik Farhah dah pun gelap. Tidoq dah agaknya.

Sewaktu nak balik bilik, nampak macam ada benda terbang pulak nun jauh dekat blok B sana. Meremang bulu roma, aku percepatkan langkah.

Nak dekat bilik dah, aku kehairanan, aku bagi mati lampu ke tadi. Masuk je dalam, aku panggil2 nama Reihan. Tapi tiada sahutan. Selepas beberapa langkah.

Suara jeritan Angela, Reihan dan Farhah di hadapanku sungguh memeranjatkan dan mungkin bergema satu blok. I didn’t expect this. Aku ikut bertepuk tgn masa dorang nyanyi lagu birthday dekat aku.

“Hepi Birthday Risaaa!! Dah besar dah kau ya” jerit Angela sambil memelukku. Aku hanya tertawa. Memang aku lah yg paling muda (beberapa bulan je pun) antara kami berempat. Hatta, antara dorang Aira pun aku lah di kira paling baby. Disember kot. Cuma beza satu bulan dengan si dia.

“Weh, pelan sikit la bengong! Orang semua dah tido. Mau tak naya kita kena maki hamun kang” aku cuba mendekap mulut Angela yg tak reti makan saman masih lagi dok terjerit2. Dia hanya gelak sebesarnya. Minah ni agaknya nak sangat aku sumbat slipar jamban aku ni.

Reihan dan Farhah hanya tersenyum melihat telatah tak siuman Angela. Lepas tu kitorang makan cupcake yg cukup2 untuk kitorang berempat, cupcake dari koperasi, aku kenal sangat.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 19 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Dia Roommate AkuWhere stories live. Discover now