Bab 8

707 12 0
                                    

"Kucing lagi!" Terdengar ngiauan, Ruby yang sedang menghadap cermin menghampiri tingkap bilik air. Dengan telunjuk dan ibu jari, dikuaknya sedikit bilah bidai kayu yang menjadi tabir.

"Comel juga meow ni." Ruby tersenyum melihat kucing yang sedang menghidu-hidu tanaman hiasan di terrace garden.

Leka mengintai, Ruby cuai.

"Aduh!" Ruby menyeringai apabila jari kelengkengnya tersepit di antara bilah bidai.

Kesakitan, tali Venetian blinds itu dijangkau untuk mengubah bukaan bilah. Namun kesilapan teknikal menyebabkan bidai itu tergulung naik.

Di seberang terrace garden satu aras ke bawah di sayap bangunan yang bertentangan, Syed Hilal yang mengambil angin segar melalui tingkap yang direnggangkan selepas bercukur, terpaku.

Dia!

Ruby juga tergamam.

Dua jiwa bergelora. Aura bertembung.

Ruby yang hanya dibaluti bath robe dengan kepala berbungkuskan tuala akhirnya lari dari tingkap.

Syed Hilal terus terpacak memerhatikan tingkap bilik air Ruby.

Sarapan dinikmati seperti hari sebelumnya di buffet restaurant hotel. Sehingga selesai makan, tiada siapa menyentuh perihal peristiwa di tepi tingkap.

Aktiviti hari itu kemudian dimulakan dengan bersiar-siar di kawasan Taksim di Perairan Tanjung Emas yang sebelah lagi.

Ting! Ting! Ting!

Semasa mereka baru meninggalkan kedai wangian D&P Perfumum di Istiklal Street, kedengaran loceng amaran daripada heritage tram, trem klasik satu gerabak yang beroperasi di situ. Terdapat beberapa rangkaian trem yang beroperasi di Istanbul, moden dan heritage termasuk funicular (trem bukit). Selain itu terdapat Metro, rangkaian kereta api atas dan bawah tanah serta komuter.

"Betul awak nak join PSSTLDM?"

Syed Hilal mengangkat kening kepada Ruby.

Ruby mengangguk dengan penuh semangat.

"Okey, kita tengok seberani mana awak. Jom lompat ke atas trem."

"Tapi trem tu bergerak." Bulat mata Ruby.

"Perlahan aje." Syed Hilal merenung dengan mata yang dikecilkan.

"Baik!" Melihat ekspresi wajah Syed Hilal, Ruby menyahut cabaran.

Trem pun tremlah. Kalau disuruh bergayut di luar gerabak Marmaray suburban train yang merentas terowong bawah Selat Bosphorus dari Istanbul Eropah ke Istanbul Asia atau melompat ke Feribot dari atas Jambatan Galata, lagi haru!

"Cepat!"

Syed Hilal membawa Ruby menghampiri landasan. Seperti Jalan Divan di kawasan Fatih, Istiklal Street juga berkembar dengan landasan trem.

"Berdiri di kanan saya. Capai palang besi di pintu trem semasa melompat." Syed Hilal memberi arahan sebaik sahaja mereka mengambil posisi di tepi landasan.

Ruby mengangguk dengan hati yang berdebak-debuk.

"Ready?"

Ruby menelan air liur.

"Satu..."

Pandangan dipusatkan ke arah pintu dan palang trem.

"Dua..."

Ruby menahan nafas.

"Ti..."

"Ah!"

Ruby hampir melompat apabila lengan jaketnya ditarik. Melayang tubuhnya apabila pinggangnya disauk oleh Syed Hilal.

Neredesin? Awak Di Mana?Where stories live. Discover now