"Senang la beb kertas Maths tadi kan?"
Emery angguk perlahan. Peperiksaa telah pun tamat hari ni. Bermakna kontrak dia dengan Zayn tamat. Keluhan berat terlepas dari bibirnya.
"Kenapa?" Soal Adelle ketika dia mendengar keluhan sahabatnya.
Emery kalih. Senyuman nipis meniti di bibirnya seraya itu dia menggeleng.
"Emery!" Samar-samar terdengar seseorang memanggil namanya. Rasanya dia kenal dengan pemilik suara ini. Langkahnya dipercepatkan lagi meninggalkan Adelle jauh dibelakangnya. Maaf sahabat, terpaksa.
"Emery!" Suara yang sama memanggil namanya namun dia tidak mengendahkannya. Belum sempat dia menapak masuk ke dalam tandas, tangannya direntap kuat dari belakang menyebabkan tubuhnya melanggar tubuh lelaki itu.
"Ish, apa ni! Lepas la," bentak Emery. Tangannya cuba ditarik sekuat mungkin namun gagal.
"Honey, kenapa ni? Kenapa you mengelak dari I? I buat salah apa?" Bertubi-tubi soalan yang dilontarkan oleh Zayn.
Emery terdiam. Matanya berkaca-kaca, menahan air mata agar tidak jatuh. Dia menggeleng beberapa kali. Rontaannya semakin lemah. Dia sendiri tidak tahu sebab kenapa dia menangis. Entahlah, terlalu banyak masalah yang melanda dirinya.
"Betul ke you suka I?"
Soalan itu membuatkan sebuah senyuman serta-merta terukir di bibirnya.
"Malam ni kita date eh? Ada sesuatu I nak beritahu you. Tentang hubungan kita,"
Emery menarik nafas dalam, sedalam mungkin dan menghembusnya perlahan. Tentang hubungan kita. Kenapa dadanya terasa sempit sangat bila mengingat hal itu. Ya Allah, kenapa? Aku dah mula sukakan dia ke? Keliru, keliru dengan perasaan sendiri.
"Kat mana?"
"I ambik. Be ready at 7 okay?"
Emery angguk.
"Jadi, kau nak bagitahu aku yang kau sebenarnya suka dia?" Ada nada hairan terselit di sana. Wajah Emery yang keruh ditatap hairan.
"Aku tak tahu. Aku keliru. Takkan aku dua jejaka dalam satu masa?"
"Tak mustahil," satu penampar diberikan di bahu Adelle membuatkan dia mengaduh kesakitan. Bahunya digosok perlahan. Berkerut-kerut dahinya menahan rasa sakit yang teramat.
"Sakit la gila!"
"Kau nak suruh aku jadi kaki lelaki?" Sarkastik sungguh soalan yang diutarakan. "Agak-agak la weh, aku belum lagi dengar perempuan pegang gelaran 'kaki lelaki',"
"Kalau ya pun, kau la orangnya," usik Adelle diiringi tawa kecil. Sekali lagi sebuah penampar diberikan di lengan Adelle kali ni.
"Sstt.. sakit la ngok. Betul apa?"
"Kau jangan, bukan penampar je aku bagi kang.. dengan kasut aku sumbat kat mulut longkang kau tu," ugut Emery dengan mata dijegilkan.
"Dah la, aku blah dulu. Malam nanti aku ada date dengan Zayn. Kau singgah ke rumah Kak Alya tau, bagitahu Emery tak dapat datang sebab ada hal. Jangan cakap yang bukan-bukan kat dia. Kalau tak, aku kerat lidah kau," ujar Emery berbaur ugutan. Beg disandangkan ke bahunya.
Adelle tersengih jahat.
"Kau jangan sengih macam tu, buatnya aku buat betul-betul. Jangan nangis, kawan tak kawan, aku tak kesah," sambung Emery kemudian menapak pergi meninggalkan Adelle yang ketawa terbahak-bahak. Hailahh Emery, macam mana la hidup aku tanpa seorang kawan seperti kau? Kepalanya menggeleng beberapa kali sambil senyum meniti dibibir. Novel kembali diselak, meneruskan bacaannya yang terbantut tadi.
YOU ARE READING
Silently Destroyed
RomanceDia kaya. Dia kacak. Dia berkarisma. Dia idaman para wanita. Dia sempurna di luar. Juga, Dia berjiwa kejam. Dia berhati dingin. Dia sadis. Dia jahat. Dia digelar 'iblis'. Tapi, Dia pernah kehilangan sesuatu yang begitu berharga dari nyawanya. Di...