"Well I guess thanks for the ride?" Gurau Emery diikuti dengan tawa kecil.
Harraz turut ketawa mendengar. "I don't mind actually giving a ride to a young and beautiful girl like you."
Terus merah pipi Emery mendengar pujian dari Harraz. Memang untunglah siapa dapat Harraz. Kacak, mungkin boleh dikatakan romantik, baik. Pakej lengkaplah.
"So, shall we go in?"
Emery ketawa kecil melihat gelagat Harraz. What a sweet handsome guy. He treated her like a princess. "We shall."
Mereka berdua masuk bersama-sama ke dalam rumah agam yang terserlah indah itu. Ramai juga yang datang. Kebanyakannya yang datang ni mestilah peniaga-peniaga atasan yang besar. Pakaian mereka pun nampak elegen dan mungkin ada yang mencecah beribu.
Mata Emery meliar mencari kelibat suaminya, Assyauqie. Namun tidak kelihatan batang hidung dia. Emery melepaskan keluhan berat menarik perhatian Harraz.
"What is wrong?"
"It's nothing. I should go and find Assyauqie. I'm worried as hell." Emery meminta diri dari Harraz dan setelah dia mendapat anggukan dari Harraz, dia terus mengorak langkah mencari Assyauqie.
Gosh, jangan sampai aku bertembung dengan ayah dan ibu. Kalau tak, memang naya lah jadinya, bisik hati Emery.
Langkahnya terhenti ketika kelibat Assyauqie dan seseorang yang dia kenali menyapa pandangan matanya. Deg. Rasa seperti jantungnya berhenti berdegup buat sesaat. Kenapa macam rasa tak sedap hati? Dari gaya percakapan dorang, macam dah kenal lama.
Banyak soalan yang bermain di mindanya pada masa kini. Matanya masih liat memerhatikan 'pasangan' itu. Perasaannya kini bercampur-aduk. Cemburu. Marah. Kecewa. Langkah dibuka menuju ke sebuah meja kosong dan berlabuh duduk di salah sebuah kerusi tersebut. Matanya tidak lepas dari memandang mereka. Telefon bimbitnya diambil dari beg tangan kecilnya. Setelah membuka kunci telefon bimbitnya, nombor sahabatnya didail.
"Hello?"
"Hello Adelle. How are you?" Soal Emery berbasa-basi. Matanya masih lagi menatap figura mereka.
"I'm good."
"I'm glad to hear that. Where are you now?"
"I'm- err at an event. I need to go now. Talk to you soon,"
Talian kemudian dimatikan. Emery terkedu dengan tindakan Adelle. Sakit hatinya dengan tindakan Adelle tadi. Nampak macam tergesa-gesa tapi kenyataannya dia sedang bermesra-mesraan dengan Encik Suami Terchenta. Bravo! Siap main tampar tangan si Encik Suami pula. Dengan isteri dia tak nak main tampar ke?
Kini tangannya lincah menekan papan kunci telefon bimbitnya. Sebuah pesanan ringkas dihantar melalui aplikasi WhatsApp.
Assyauqie
Awak, I'm here. Where are you?
20:30Matanya kini kembali menatap Assyauqie bersama Adelle dari jauh. Kelihatan Assyauqie mengeluarkan telefon bimbitnya dari poket seluar sebelum memasukannya kembali. Geram pula dia dibuatnya.
"Emery!" Seseorang menyergahnya dari belakang. Emery mengusap dadanya akibat terkejut dan kemudian berpaling ke belakang.
Kelibat Datin Aleah bersama Dato Aaron menyapa pandangannya. Senyuman lebar terus terukir di bibir manis Emery. Rindu tidak terkata terhadap kedua ibu bapanya walaupun mereka cuma ibu bapa angkatnya tapi sejak kecil lagi, makan pakainya ditanggung oleh mereka berdua.
Emery bangun dari duduknya lalu mendakap tubuh kedua ibu bapanya.
"Ibu! Rindunya!" Sebuah ciuman dihadiahkan di pipi wanita separuh abad itu membuatkannya tertawa geli.
YOU ARE READING
Silently Destroyed
RomantikDia kaya. Dia kacak. Dia berkarisma. Dia idaman para wanita. Dia sempurna di luar. Juga, Dia berjiwa kejam. Dia berhati dingin. Dia sadis. Dia jahat. Dia digelar 'iblis'. Tapi, Dia pernah kehilangan sesuatu yang begitu berharga dari nyawanya. Di...