PART 2

39 3 0
                                    

Sudah hampir sebulan Ara dan Taufiq menjadi pasangan couple. Setiap hari, ada sahaja hadiah yg dibekalkan oleh Taufiq kepada Ara. Alah, apalah sangat chocolate cadburry dgn bunga rose tu pada Taufiq. Budak kaya katekan. Ara yang terlalu asyik dgn cinta monyetnya terhadap Taufiq langsung tidak sedar bahawa 'boyf' nya itu selingkuh kau! Atau lebih tepat lagi, dia ada orang lain dalam masa yg sama. How dare you, Taufiq!! But she still tk tahu perkara tu smpai la satu masa waktu Ara dgn Tania keluar lunch dekat sebuah restaurant..... "Hoi! Berani kau buat semua ni kat belakang aku?! Apa makna kata kata kau sebelum ni hah?! Kau cakap kau nak setia?! But now?! Kau sengaja nak mempermainkan aku, kan?! ", teriak Ara sambil menolak Taufiq yang sedang menjamah bihun tomyamnya yang masih panas. *Wow, sedap* Tolakan itu menyebabkan kuah tomyam yg tinggal 1/2 mangkuk tertumpah ke baju Taufiq. suddenly, 'PANG!'. Ara ditampar. "YE! MEMANG AKU SAJA NAK GAME KAU! EH, SEDARLAH DIRI KAU TU. KAU TK LAYAK LA DGN AKU. JERAWAT SATU MUKA! PERGI LA CERMIN DIRI KAU TU! JIJIK TAHU TAK JIJIK!". Adegan yg mereka tayangkan mendapat tumpuan ramai di situ. Ara dan Tania segera beredar. Tania tahu, sahabatnya itu terlalu terluka dgn apa yg telah terjadi. Dia dihina di khalayak ramai. Tania faham perasaannya malah dia juga turut menangis melihat sahabatnya itu. Ye lah, mereka berkawan sejak kecil. Terlebih kenal antara satu sama lain. Namun, Tania sentiasa mmberikannya semangat untuk dia terus bangkit dan tabah.
Semenjak Ara 'break' dgn lelaki 'useless' tu, makin dia berubah. Jarang jarang keluar rehat dgn Tania. Kadang2 termenung lama, lepastu menangis. Haih. Tania tksanggup tengok Ara jadi mcmtu. Sampai bila? Sampai dia dah mati sbb kssengsaraan ni? Sampailah satu hari, Tania bertindak... " Ra, aku tksuka lah tengok kau mcm ni. Mak ayah kau bagitahu aku mcm mana kau kat rumah. Aku risau lah." Kata Tania. "Em...... " itu je yg mmpu Tiara katakan. "Ok takpe, ape kata kau ikut aku? Jom! " Tania menarik tangan Tiara dan pergi ke satu tempat di sekolahnya. 'Musolla Almohsiniah'. "Tiara, tengok kat depan kau((tunjuk surau)) . Aku rasa, kau perlukan ketenangan ni. Jom kita solat Dhuha, lepastu kita baca Quran sama sama ek?". Tiara mendiamkan diri. Langsung Tania mengambilkan Tiara air wudhuk, justeru tenang hati Tiara. Alhamdulillah. Parents Ara tetap risau. Yela, berkurung dalam bilik. Tknak makan. Kalau makan pun, biskut cicah milo. Sekeping dua je pun. Mana nak gemuk. Umur dah 18 tahun pun still mcm tk membesar. Berat 30kg? Haih tkde lemak la dia ni. Parents dia noticed, Ara selalu kemurungan. Dgn itu, deorang setuju nak pindah kan Ara ke luar bandar, tinggal dkat kgnya di Kedah supaya dia dpt tenangkan fikiran, lupakan sgala masalah. Setelah Ara dimaklumkan hal trsebut, dia berfikir panjang.... Perlukah dia pergi meninggalkan tempat kelahirannya, Perak? Rasa berat hati nak tinggalkan sekolah, sedih nak berpisah dgn Tania, tapi mcm mana dgn Taufiq? "Ah! Ye! Aku perlukan ketenangan untuk lupakan dia. Dia buat hati aku sakit! 😢 Aku kena pergi. ". Ara bersetuju dgn cadangan ibu bapanya. Pada hari terakhir Ara bersekolah, dia mmberitahu hal itu kepada bestfriendnya. "Kau nak pergi?! Hah?! Habistu aku mcm mana?! Lepasni siapa yg nak dgr aku berleter? Siapa yg nak gelak dgn aku? Siapa yg nak ajar aku mengaji? Siapa yg nak ajar aku untuk senyum? 😢 Weh, kalau kau takde, aku sunyi.. ", luah Tania. "Takpe, aku faham. Asalkan kau tk lupakan aku. Hm tapi... boleh aku tahu alamat kg kau? manela tahu kalau aku rindu, bolehla aku ajak family aku pergi sane.. ☺", tambahnya lagi. "Aku mintak maaf, Tania. Aku terpaksa. Terima kasih atas segala dorongan kau selama ni. Aku doakan kau dapat kawan yg lebih baik dari aku. Aku tkpernah lupakan kau. Alamat kg? No. 17, kg Alor Setar, Kedah. Tapi ingat, jgn bagi tahu sesiapa. Ok?", jawab nya pula. Panjang lebar yg dibualkan oleh mereka memandangkan hari itu adalah hari terakhir mereka. Jam menunjukkan pukul 1:30 pm, masa untuk balik. Ye, deorang berpelukan sesama sendiri. Merah merah muka deorang tahan nangis. But, still cant control. Bye bye Tania.

TakdirWhere stories live. Discover now