Petang menjelang... Tiara sudah siap untuk berangkat ke Kedah. Terbayang bayangkan wajah Tania dan kawan kawannya, guru gurunya dan........ Taufiq?! TIDAK! Tiga jam kemudian, sampailah ke destinasi. Tinggallah dia bersama neneknya. Tenang sungguh suasana di sini. Melihat padi yg luas terbentang dan nan kehijauan. Kicauan burung yg menemani nya ketika berada di sawah. Kembali dia terkenang kisah silamnya. Menitis air matanya ke dalam sungai yg jernih berdekatan di situ. Titisan itu menghilangkan bayang bayang wajah nya di dalam air. Kembali nya ke alam nyata yg sedang dia hadapi sekarang dan melupakan kisah silamnya. Di buka beg galas nya, dan di keluarkan sekeping kertas berwarna biru. Ara meluahkan rasa sedihnya dgn menulis sesuatu pada kertas itu. 'Aku Benci PadaMu'. Lalu dilipatkan nya kertas itu menjadi sebuah sampan dan dihanyutkan ke sungai. Terasa hilang seketika bebanan yg di hadapinya. Bnyak yg mengubah dia apabila duduk di kg bersama nenek. Ara lebih mendekatkan diri kpd Allah. Dikerjakan solat tahajud pada setiap malam. Dan Tiara juga mengajar anak anak di kg itu mengaji. Selalu juga Tiara mengikuti neneknya mendgr ceramah agama. Alhamdulillah. Tiara jadi lebih baik. Indah rupanya yg berniqab, bertudung labuh. Tenang apabila dilihat pada anak matanya yg keperangan. Sudah menjadi rutin harian kpd Ara untuk meratap di sungai pada setiap petang. Sepanjang dua tahun di kg, sudah 177 buah sampan kertas yg dihanyutkan. Semua terkandung isi hatinya. Sampan2 yg berwarna biru itu ((Tiara's fav colour)) jelas hanyut ke hilir.
Satu petang bila Tiara nak hanyutkan sampan, dia ternmpak ada sampan kertas yg berwarna pink di tepi sungai yg selalu didudukinya. Pink? Kenapa tk biru? Tiara punya warna biru kan? Hm... And then, dia bukak sampan tu. 'Saya sentiasa bersama awak dalam apa jua keadaan, wahai cik niqab. Sincerely, from Brother Kopiah' =) . Itu yg tertulis pada sampan yg dijumpainya. Siapakah dia? She is curious. Setelah itu, pulang dia ke rumah nenek. Selesai solat isyak, Tiara duduk di tangga rumah smbil tngok ke langit yg dipenuhi bintang. Di tongkatkan tangannya pada dagu sambil mulutnya menghafaz surah Al-Mulk. Merdu dan mendayu suaranya. Lalu, trmenung lama teringatkan 'sampan pink'. Siapakah gerangan yg menghantar sampan itu? ='0 Adakah dia telah diperhatikan selama ni? Esy tk mungkin lah. Aku bukannya sitinordiana yg orang terkejar kejar. Berkata dia di dalam hati... Keesokan harinya, dilayarkan sampan biru ke sungai untk kali ke 178 yg tertulis padanya, 'Siapakah dirimu, wahai Brother Kopiah? Bagaimana engkau mengetahui kehadiranku? Salam perkenalan dari ku'. Then, Tiara pergi pasar sbb nak beli barang yg nenek suruh. Tersentak kejap. Eh, mcm kenal. Tapi siapa eh?.. T.. T.. Tau.. Fiq?! Taufiq?! "Astagrfirullah, Astagrfirullah. Kenapa kau muncul Taufiq.... ", bisiknya perlahan. Jantungnya berdegup kencang. Rase nak meletop. Dua tahun menghilang, skrng dia datang balik. Hati..... Mohon tabah. Tapi, nmpak mcm sekarang dia dah berbeza. Kalau dulu dia selalu pakai snowcap, sekarang siap lilit serban atas kepala. Kalau dulu dia selalu pakai baju hips, sekarang dia pakai jubah? Betul ke ni dia dah berubah? "Eh, dah. Jangan fikirkan dia lagi, Ra. Ingat balik apa yg dia dah buat pada kau.", bisiknya lagi. Mukanya segera ditampar oleh tangannya yg bersarungkan handsock bewarna hitam. 'PANG!'. Memang tkboleh nak elak pertembungan di antara mereka. Taufiq hanya boleh melihat pada mata Ara kerana dia sedang berniqab. Taufiq seolah olah mengecam Ara tetapi dia mengendahkan perasaannya yg syubhah ((was was)) . Taufiq terkesima dgn nya hanya melalui mata Ara yg keperangan. Namun, Taufiq tetap tk tahu yg perempuan di hadapan nya adalah Tiara Hafiyah, ex-girlf dia dulu aka org yang dia benci since dia dapat tahu Tiara dah pindah dua tahun yang lepas. Tetapi Taufiq tetap mencari alamat rumah Ara pada Tania. Dan tibalah Taufiq ke sini. Apakah yg menyebabkan Taufiq berubah? Ara tertanya tanya. Ara segera pergi dari situ. Dgn senyap, Taufiq mengekori Tiara pulang ke rumah. Skrang, Taufiq sudah tahu kat mana wanita berniqab tadi tinggal. *Jadi, senanglah nak pikat hati wanita tu.* Pada Taufiq, mmg lah senang sbb dia tktahu siapa wanita itu sebenarnya. Pada wanita itu pula aka Ara? Dia tahu itu Taufiq. Orang yg paling dia benci. Yang mmbuat kan hidup dia dh tkbermakna dulu. Malam itu ade ceramah di masjid. Selpas wktu maghrib, Taufiq baru nak datang ke surau. Time otw nak masuk surau tu, kedengaran suara merdu, lembut, sayu yg sedang mmbaca quran. Taufiq trtanya tanya siapakah itu? Yela, siapa tknak dapat bakal isteri solehah kan? Then, Taufiq menjeling pada langsir tempat solat perempuan. Ye, tepat tekaannya. *Aku dah agak. Mesti wanita berniqab tu =) * Selepas pulang dari surau, Tiara nmpak sebuah kereta Perdana putih di hadapan rumah melalui tingkap biliknya. Bayangannya menunjukkan seorg lelaki. "Assalamualaikum... ". Suara garau? Ye lelaki lah tu. Tapi siapa? "Waalaikummus....... *dub dab dub dab, Taufiq?!* eh waalaikumussalam". *Alamak! Aku lupa nak tutup muka aku! Aesh. Mcm mna ni.. Habisla aku.* rungutnya dalam hati. "Ti....... ara?!!!". Terbongkar segalanya. Taufiq terlalu marah bila tahu wanita berniqab tu Tiara. Terus dia masuk ke dlm keretanya dan pergi dri situ tnpa brkata apa apa. Over speed limit kereta yg dipandu Taufiq.......... "Aaaaaaaaaaaaagh!!". Kereta yg dipandunya tdk dpt dikawal dan akhirnya mengalami accident. Kepalanya berlumuran darah dan disahkan koma.
YOU ARE READING
Takdir
RomanceHidup tak selalunya manis. Dua sahabat pada mulanya akrab , akhirnya menjadi musuh disebabkan satu pengkhianatan. Pelbagai konflik yang dihadapi sehinggakan sanggup membunuh antara satu sama lain.