PART 4

29 3 0
                                    

Ara pergi ke sungai untuk memastikan 'Brother Kopiah' membalas surat nya versi sampan kertas. Ye, ada. Terjumpa lagi satu sampan warna pink. Auww. 'Sudah lama saya perhatikan awak, sepanjang 2 tahun yg lepas. Ingin ku pinang Cik Niqab
dgn Bismillah?'. * Eh, kenapa dgn orang misteri ni? Terus nak meminang? Rupa aku pun dia tk pernah tengok * Start dari haritu, Ara dah jarang2 pergi sungai. Makin takut dgn 'Brother Kopiah'. Tapiii, hm kalau dia suka pada Tiara, kenapa kalini dia tk tinggalkan sampan pink? T.T.. Sudah seminggu Tiara menunggu pesanan daripada 'Brother Kopiah' tapi langsung tkde apa apa yg dihantarnya. Pulanglah Tiara ke rumah. Nenek bgtahu Tiara yg kawan baiknya 'call' tadi. Lepastu nenek bgtahu yg ustaz kat kg deorang accident semalam, then koma. Tahu kan siapa? Yes, Taufiq. Tapi Tiara tktahu nama ustaz tu. "Tania call? Ouhk nek. Ustaz mana tu nek? Ape nama dia? ", ujar Tiara. "Entahla, ra. Nenek tk ingat nama dia. Tp yg nenek ingat nama dia Bre.. Bro.. Brii apatah" ((nak cakap brother kopiah tp tk terucap))

Tiara = "Hello, weh. Asal kau call aku? Ade benda penting nak cakap ke? "

Tania = "Ha ye. Aku nak tanya, betul ke Taufiq accident? Aku dgr dgr berita tu la. Kau tahu ke?"

Tiara = "Ya Allah, Taufiq accident?! Oh jadi kau tahu Taufiq ade kat sini? Mcm mana dia tahu? "

Tania = "sorry la sebab aku terpaksa bagi alamat kg kau sbb..........."

Tiara = "Sebab ape?! Bagitahu aku cepat sebelum aku merajuk dgn kau!"

Tania = "Eee yela yela aku nk bagitahu la ni. Sebab........ dia cakap dia insaf lepas ternampak kau dalam surau haritu. dia selalu nmpak kau mengaji dalam surau sekolah. Dia pun tksanggup kehilangan kau lepas drpd tu. Klau kau nak tahu, waktu hari pertama kau tkde dekat sekolah, kemain dia gelabah sampai monyokk je. Setiap hari dia merayu pd aku untuk bg alamat kg kau."

Tiara = " Tapi..... mcm mana kalau dia tetap mcm dulu? Betul ke semua yg kau cerita ni? =1 "

Tania = " Aku tkrasa dia mcmtu sekarang. Sebab dia aku tngok bebetul dah berubah. Buktinya sekarang dia jadi ustaz. Eh kau selalu tengok tak dia muncul dalam tv al hijrah bagi ceramah? Rugi lah kau klau tk tengok. Bertambah hensem sekarang. "

Tiara = " Dia jadi ustaz? Oh patutlah nenek aku cakap tadi ade ustaz accident kat kg ni. Rupenya Taufiq. Haih. Aku hanya mmpu doakan dia je lah. Hensem? Alah, kalau kau nak tahu, sekarang......... aku dah ade peminat misteri yg baru. "

Tania = " Kau ade peminat misteri kat sana? Eh sapee?! Kau tkpenah cerita dkt aku pun kan. "

Tiara = " Em aku dah tk kisah pasal Taufiq sebab aku dah ade dia. =* Nama dia yg aku tahu, 'Brother Kopiah'. Aku kenal dia kat sungai je tp tkpernah jumpa pun. "

Tania = " 'Brother Kopiah'?! Eh jap. Kau tahu tak ape ape pasal 'Brother Kopiah' tu?"

Tiara = " Asal? Bunyi cam pelik jee. Ade pape ke? Aku tktahu pun. "

Tania = " Eee kau ni kan. Kau tahu tak, 'Brother Kopiah' tu Taufiq?! Kau niii! Dah lama dah la orang panggil dia nama tu. Dia famous dgn nama tu! "

Tiara = "Ape?!! Apesal kau tkbagitahu aku awal awal? Kalau tak, takdela aku bermain dgn perasaan ni! Aduh, jadi...... yg accident sekarang ni, Taufiq aka Brother Kopiah? O.O Aku.... Aku rase aku kena pergi. Oklah bye."

* Di hospital *

Taufiq terlantar. Sudah seminggu lebih tk sedarkan diri. * Tiara masuk dalam bilik wad Taufiq * dipandang nya ke arah Taufiq. Berlinang air mata. "Kenapa Taufiq? Kenapa mesti Taufiq?! T.T *tadah tangan* Ya Allah, berikan kesembuhan kepadanya. Sesungguhnya, engkau yg maha berkuasa lagi maha penyayang. Aku memerlukannya tika ini *baca yassin* "

Sejam kemudian, degupan jantung Taufiq berhenti. 'Tiiiiiiiiittttttt', bunyi 'tit' yg panjang itu menandakan Taufiq sudah tiada lagi. "Taufiq?! Taufiq?!" puas menangis dan meronta, kain ditutup ke muka Taufiq. Ya Tuhan, beratnya ujian untuk Tiara. T.T *selama ini..... orang yg aku cari sentiasa ada di depan aku, tp aku langsung tk perasan. Kenapa semuanya jadi begini? Ya Allah, tabahkan hati ku ini. Sesungguhnya...... aku mencintainya kerana Mu. sekarang, dia sudah tiada lagi. YaAllah, tempatkan lah dia di syurga*, sincerely, hati Tiara.
Jam pukul 12:30 am. Jenazah akan dikebumikan esok pagi. Tertidur Tiara di bilik Taufiq bersama jenazah yg masih ade di situ. Hadir mimpi dlam tidurnya...... " Duhai cik niqab, jangan lah engkau bersedih. Ini takdir ku. Berdoalah kepada Allah agar memberi keajaiban buat ku. Sesungguhnya Allah maha berkuasa lagi maha mengetahui ", muncul Taufiq dalam mimpinya. Tersentak Tiara dan terbangun dari tidur. Lantas dia mengerjakan solat tahajud. Gigih dia meronta, meminta kpd Allah. Dia percaya, mimpi itu memberikannya satu petunjuk. Doa, doa dan doa. H.H selesai doa, "Aamin ya robbal alamin", disapukan tangan nya ke muka. Baru dia tahu, sebb Brother Kopiah dah lama tk hanyutkan sampan pink padanya. Terkenang seketika dia dgn ayat ayat daripada Taufiq dlm sampan kertas tu. " Cik Tiara! Ustaz Brother Kopiah masih hidup! Ya Allah... Keajaiban! ", beritahu doktor kpd Tiara di dalam surau hospital. " Apa?!! Ya Allah. Alhamdulillah.. Syukur ke atas mu ya Allah! ", bergegas dia ke bilik Taufiq dlm keadaan menangis terharu.

TakdirWhere stories live. Discover now