Skrng, parents aku pun pindah kg. Ye la, sbb aku tinggal sorang lps nenek meninggal. Rumah kat Perak tu ayah jual. So stay kg spenuhnyaa. Tkde benda apa pun yg aku nk buat without nenek. Duduk je dlm bilik. Klau bosan, baca novel. Tkpun sumbat earphone kat telinga. Jarang dah aku kluar rumah, nk pergi sungai tu pun aku malas. Tkde mood. Bila asyik duduk je dlm bilik, mak ayah aku ajak pergi keluar makan. Aku pun jual mahal lah sikit en malas nk keluar rumah tpi bila dah mak ayah aku nak jugak ajak aku, aku pun kena lah pergi. Act perut mmg tengah lapar pun. Asyik terbayang bayangkan nasi goreng daging merah je fuh.
Bila dah smpai restaurant, kitorang pilih meja makan kat tepi jalan. Nak makan kat dalam restaurant tu, terlalu sesak sbb ramai pelanggan lain. So beralah je lah. Lagipun, udara malam mmg best, nyaman. Then, kitorang act fav food mmg sama la eh. So order nasi goreng daging merah 3 pinggan. And milo ais 3 cawan. Bila smpai je makanan kitorang, wah wah tksabar aku nak makan. nyum nyum! But.......... belum sempat aku nak jamah makanan, tiba tiba...... 'BANGG PENGG PUNGG!! '
Aku terperanjat and tergamam sbb ade accident berlaku kat jalan raya yg aku tengah duduk nk makan tu. Huh. Memang eghhhh. Depan mata aku kemalangan tu jadi. Aku pulak tk boleh tengok darah. Tapi... kesian, bemda dh berlaku depan mata, mangsa tu pun, bunyi hentakan kat kepala dia tadi tu mmg kuat. Aku suruh ayah aku pergi tengok mangsa tu, tolong apa yg patut. Ayah ni pulak tk berani sangat, ngeri kata nya. So dia ajak aku teman. Aku pun ikut ayah. Keadaan mangsa tu tertiarap kat atas jalan raya. Then, bila nk kenal pasti muka mangsa tu, ayah pusingkan badan dia. And aku pun.........." Eh ayah! Kejap. Tiara rasa Tiara kenal lah dia. Tapi Tiara tkpasti. "
Susah jugak nak kenal pasti sbb darah banyak sangat dkat muka.
" Yeke Tiara? Entah entah mmg betul kawan Tiara kot ni? Cer tengok wallet dia kot ade IC? "
*Tiara tengok wallet mangsa tu*
" Taufiq Benjamin Bin Mohd Salleh?!! MasyaAllah! Betul ayah, ni kawan Tiara! Ayah, call ambulans cepat! Kita kena selamatkan dia. "
*call ambulans*
Taufiq lagi? Dia mmg tak boleh pergi dari hidup aku eh? Ape sebenarnya takdir tuhan ni........? Dia dah benci aku sekarang. So aku dgn dia mmg dah takde harapan. Lagipun, aku dah move on. Aus nnt mcm mana? Kan? Hm takpe aku dah ade Aus. Lagipun, tk mungkin lah, dia dah ludah tkkan nak jilat balik.
Eh tu nampak mcm Tania? Asal dia nyorok kat belakang tiang tu? Knapa dia tk tolong Taufiq? Ataupun, deorang mmg ade masalah agaknya. Aish! Tania ni kan! Mmg sengaja nak ambik kesempatan. Bila boleh bersenang dgn Taufiq, mmg tk ingat duit duk makan harta orangtu. Tapi bila Taufiq dah accident, dia boleh biarkan je?! Aish!
'NINO NINO NINO', bunyi siren ambulans yg dtg lima minit kemudian. Selamat dia dibawa ke hospital berdekatan. Lepas tu, aku dgn ayah pun sambung makan. Akhirnyaaa, baru lah aku dpt merasa nasi goreng daging merah tu! Hahahaha tp act dalam hati still ade risau. Terfikir banyak kali gak, 'nak makan ke tak nak makan ke tak atau pun pergi hospital tengok taufiq'. And.... Aku pilih untuk MAKAN! hahaha sbb makan boleh bagi aku kebahagiaan. Nnt kalau aku pergi hospital pun, bila dia dah sedar nnt, mesti dia akan marah marah aku. Ish taknak lah aku. Alah, lagipun aku rasa Tania tk berani nak keluar tadi sbb dia takut sngat lah tu. Sbb dia pun lebih kurang je mcm aku, takut darah. Biar je la Taufiq tu, Tania kan ade? Haaa ok ok biarkan je.
Lepas makan, ayah ajak pergi mall pulak. Beli barang sikit. Lepastu ayah paksa aku belikan sesuatu untuk Aus. Yela, dia semenjak dua ni asyik dilayan dgn buruk je, takut merajuk lah kan. So Aku pun belilah something. Tapi sebenarnya aku pun tktahu yg dia ni jenis mcm mana, suka apa, benci apa, fav colour, aduhyai.... nak beli satu barang pun pening. At last, aku terfikir, baik aku bg benda yg bermanfaat, kan? Dia dapat pahala, aku pun dapat pahala. Ayah suggest kan aku bagi dia tasbih. Disebabkan aku tktahu fav colour dia, aku pilih je la fav colour aku. Mane lah tahu kot dia ade citarasa yg sama en? so aku pilih lah biru. Balik dari mall, singgah rumah Aus dalam pukul 930 pm mcmtu lah. Terdgr suara dia tengah mengaji. MasyaAllah.... sedapnya lahai. merdu je. Tenang je rasa hati. Then, aku bg salam...
"Assalamualaikum..... Firdaus...... "
"Waalaikumussalam... Ha awak? Kenapa datang memalam ni? "
"Takdela ape. Tadi singgah mall, ayah suruh belikan something untuk awak. Yelah, risau bakal menantu dia merajuk sbb anak dia ni kan.... "
"Alah alah, sho shweet. Tapi kan, kalau awak kata hadiah ni mmg awak yg nak beli kan lagi sweet. hehe apepun terima kasih lah ye. sebenarnya saya tksimpan perasaan marah pun pada awak. Saya redha. Saya tkkan putus asa, in shaa Allah. "
" Hm yela tu. Moga moga ye. Em dah lah, ayah dgn mak dah tunggu lama dalam kereta tu. Keyh, goodnight. Assalamualaikum "
"Okeh, goodnight too. Waalaikumussalam. 😉"
Balik je rumah, aku tidur. Yela, sebelum keluar makan dah siap solat isyak ape semua, balik just berehat. Hehe. Setakat ni, emosi aku makin stabil. Aku semakin boleh terima kenyataan. Aku tahu, life must go on. So i need to.
YOU ARE READING
Takdir
RomanceHidup tak selalunya manis. Dua sahabat pada mulanya akrab , akhirnya menjadi musuh disebabkan satu pengkhianatan. Pelbagai konflik yang dihadapi sehinggakan sanggup membunuh antara satu sama lain.