Aku dah penat dgn semua ni. Aku terlalu banyak bermain dgn perasaan. Aku.... dah kehilangan orang orang yg aku sayang. Aku cuma ade nenek je kat sini. Lebih baik aku focus pda org sentiasa ade di depan aku. Nenek. Aku nk jaga dia. Aku nk bahagia dgn dia. Aku syg dia sngat sngat. Mmg tkboleh nk digambarkan. Terdetik dlm hati aku, aku akan jaga dia smpai akhir hayat. Setiap hari, kmi sme sme prgi bekerja. Menoreh getah. Ye, kerja yg slalu aku buat wktu kecik dulu. Penatt tpi seronok dpt tolong nenek.
Selepas pulang drpd menoreh, Aus dtg ke rumah. Nak ape dia ni? Haih..."Assalamualaikum. Tiara. "
"Waalaikumussalam, ye ade ape? Dah tkde tempat lain lagi ke yg awak nak pergi? "
"Eh em jgnla marah marah. Sebenarnya saya ade hajat saya dtg ke sini. Sya nak mntak tolong awk boleh? Tu pun klau sudi lah"
"Tolong ape? *peluk tubuh*. Klau saya boleh tolong, saya tolong. In syaa Allah. "
"Tolong saya........ ajar mengaji? ajar saya solat? boleh? "
"Bagus niat awak tu, tp kenapa perlu mintak tolong sya? mak ayah awak mane? "
"Sebenarnya, mak dan ayah saya dah lama meninggal. Deorg kemalangan wktu nak pulang ke rumah drpd outstation. "
"Oh, maafkan saye. Emmm kalau mcmtu, ok lah. Bila awak nk mula? "
"Wah, betul ke?! Hm secepat yg mungkn. esok? "
"Ok esok. Tp petang petang sikit lah. Sbb pagi smpai zohor sya dgn nenek pegi kerja. Blik drpd tu, ha boleh in shaa Allah. "
"Yes! Ha ok. Terima kasih bnyak! Esk saya dtg. " 🐭
Aiii tiba tiba je Aus ni. Padahal bru je kenal. Ke ade pape ni? Aku pun tkthulah.
Tiba keesokkan harinya, Aus datang ke rumah aku. Tampan gak rupa dia. Berjubah biruu putihh, dgn kopiah dikepala. Wow, ustaz pilihan rmai. Moga Allah beri Aus hidayah spya cepat belajar soal agama.
*dah setahun tiga bulan belajar dr Tiara*
Alhmdulillah, ak brjaya mnunaikn tnggungjwab aku untuk ajar dia. Skrng, tinggal dia shja yg prlu amalkn. Selesai je khatam quran, dia dtg jumpa aku smula. Dia tanya aku,
"awak, jadi....... mcm mana skrng?"
"mcm mna apa? Tkfaham lah. "
"saya dah khatam quran, dan saya dah pandai solat. Sudi tk awak terima saya dalam hidup awak? saya ikhlas dgn awak. "
" Firdaus, awk buat smua tu hnya sbb awk rancang semua ni ke? "
"Eh, tak. Saya mmg ikhlas nk berubah. Dan skrng, saya dh bersedia untuk jadikan awak bakal isteri saya. Lagipun, umur kita pun makin meningkat. Dah 22 tahun dh pun. Sudi? *tunjuk cincin*"
nenek - " Hm.... benda baik elok lah tu, Tiara oi. Terima aje la. Bila lagi... nenek pun dah makin tua ni. Teringin sngat nak tngok cucu nenek kahwin depan mata. "
" hm.... kalau dh nenek ckap mcmtu, Tiara tkboleh nak kate ape lah. in shaa Allah, saya terima awak. *senyum*"
*nenek sarungkan cincin*
Since aku dh penat bermain dgn perasaan, hati aku mmg susah nak terbukak untuk terima sesiapa. Tapi....... Aku terpaksa terima Firdaus walaupun aku tkde ape ape perasaan pun pade dia. 😩 Aku nk tngok nenek bahagia. Lepas drpd haritu, aku bagitahu parents aku untk tetapkan tarikh perkahwinan. Parents aku pun tk sbar sngat smpai suruh tetapkan tarikh dlm wktu terdekat iaitu sebulan kemudian. wah, busy betul buat persediaan. Tp aku dah ckap dkat Aus, tkperlulah nak grand sngat. Biase biase je sbb kitorg kahwin dkat kg. Tema yg kitorg pilih, garden. 😊 tksabar lah jugak rasenya. dan berdebar. Aus lagi lah, kat rumah slalu sngat practise nk akad nikah. Kadang tu aku rse lawak gak tngok dia duk berangan sorg sorg 😂 sbenarnya, aku bukannya tksabar nk kahwin, but aku tksabar nk tngok mak, ayah, and nenek aku happy. Nenek pulak yg busy duk hias hias pelamin bagai, tk kira penat. 😉 smpai kadang tu ubat pun lupa nk makan. Tksabar sngat lah tu.
And..... 23 Mei 2015, bersamaan dgn hari Sabtu, adalah hri yg dinantikan. Lepas subuh, smua terus bersiap siap untuk raikan majlis. Tapi nenek ni haih, boleh tidur pulak dia. Tula, penat sngat. Buat kerja tk henti henti.
"Nek, bangun lah nek! Ei nenekkk! Boleh tidur pulak dia. Cepat lah siap, nek. Dah nk dekat mula dah ni. Nnt nenek terlepas kang ha. "
*nenek diam*
"Nek, cepatla nek. Nnt Ara tk kahwin kang.... ha, baik bangun cepat pegi mandi"
*nenek still diam*
"Nek...... *goyang badan nenek* nek! nek! nek kenapa ni nek?! Nek bangun nek! Nek jgn main main ! 😭 ya Allah, makkkkk! ayah! Knapa dgn nenek ni?! 😭"
*mak dan ayah masuk bilik nenek*
Ayah - "*letak jari kat hidung nenek* innalillahi wainna ilaihirojiun.. 😔 nenek dah takde, Tiara! 😭 Mak! Mak! Knapa boleh jadi mcm ni?! 😭😢"
Aku tksnggup kehilangan nenek. Perkahwinan aku dgn Aus dibatalkn. Kami tk mmpu teruskan. Aku dh tkde nenek yg dulu menatang aku minyak yg penuh. Yg slalu dgr keluhan aku. Aku tksempat nk tunaikn permintaan dia untk lahwin didepan mata dia. Nek, Tiara mntak maaf nek. Klau slama ni Tiara ikut ckap nenek untuk kahwin awal, mngkin nenek sempat tngok Tiara bersanding. Aku menyesal seumur hidup aku. Susah aku nk maafkan diri aku sendiri. Lama aku kemurungan. Layanan Aus pun aku hiraukn. Diri aku dh tk terurus. Ak susah nk terima knyataan tu. Tp apakan daya, aku kena kuat.
YOU ARE READING
Takdir
RomanceHidup tak selalunya manis. Dua sahabat pada mulanya akrab , akhirnya menjadi musuh disebabkan satu pengkhianatan. Pelbagai konflik yang dihadapi sehinggakan sanggup membunuh antara satu sama lain.