BAB 1

5.1K 84 0
                                    

Suasana kelas 5SC2 bingit macam pekan hari. Mentang-mentanglah Cikgu Naemah, guru mata pelajaran bahasa Melayu baru dua hari bersalin, tak sempat nak dapat guru ganti, apalagi berjimba sakanlah budak-budak kelas yang terdiri daripada 19 orang budak perempuan dan 10 orang budak lelaki itu.

Di hujung kelas yang bercat hijau pokok pisang terdapat sekumpulan budak perempuan yang sedang tersengih-sengih menatap sesuatu di sebuah majalah. Masing-masing berangan sendiri.

"Kalaulah Tomok nak kat aku. Kan best. Timah, Tomok. Kan ngam tu," ujar seorang budak perempuan berkaca mata, berjerawat batu bernama Fatimah sambil tersengih-sengih macam kerang busuk.

"Hei, Tomok tu aku punya okey. Kau jangan nak perasan sangat. Aku dengan dia baru ngam." Majalah yang dipegang Fatimah dirampas si budak kecil molek dan comel. Shila namanya.

Ditatap gambar Tomok yang sedang bergambar di kolam renang bersama ahli kumpulan New Boyz yang lain. Aduh, handsomenya mamat ni. Giliran dia pula berangan sampai ke langit ketujuh.

"Aku tak minat Tomok. Syuk lagi handsome, okey!" sampuk budak perempuan yang berbadan tembam. Cik Ah namanya. Majalah Mangga itu bertukar tangan sekali lagi.

"Eleh, kau orang ni. Tomoklah, Syuklah, macamlah dia orang kenal kau orang. Macamlah dia orang nak sangat kat kau orang. Jangan mimpilah!" Kali ini si kurus kering berkaca mata, Nora, menyampuk sambil buat muka menyampah.

Sumpah! Dia tak minat langsung dengan mana-mana kumpulan yang menjadi kegilaan rakan-rakannya yang lain. New Boyzlah, Spinlah, Boboylah. Eee. Tolonglah. Balik ke alam nyata, tolong! Ergh.

"Amboi, mulut kau, Nora. Nak aku cili-cilikan tak?" balas Cik Ah sudah dihurung rasa bengang. Tak boleh jadi ni bila artis kesayangan dijentik. Berbulu pula rasa telinga.

Nora terus tersengih macam kerang busuk. Tiba-tiba meremang bulu roma apabila melihatkan muka Cik Ah yang sudah merah padam. Marah sungguh tu.

"Syaz, kau tengok Cik Ah tu." Nora menyiku lengan Syazrina di sebelah, cuba mencari back up apabila peminat-peminat New Boyz kini nak menghentamnya.

"Wei," panggil Nora sekali lagi apabila tak ada respons balas daripada Syazrina.

Lantas, dia berpaling ke arah kawan baiknya itu. Lor, patutlah pun. Rupanya Syazrina asyik duk temenung. Termenung apa pula? Nora berkerut hairan. Fokus sungguh dia melihat kawan baiknya itu merenung ke hadapan.

"Oh..." Membulat mulut Nora tanda dia mulai faham. Satu senyuman jahat terukir di bibir. Tak menunggu lama, dia terus mendekatkan bibir ke telinga Syazrina.

"Oi. Takkan tengok muka mamat tu sampai nak terjatuh bebola mata?" bisik Nora perlahan tapi agak tajam menusuk ke jantung hati Syazrina.

Apalagi, tersentaklah si Syazrina. Gelabah tertangkap basah, dia pura-pura buat-buat sibuk. Buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 5 dari bawah meja dikeluarkan. Lalu dibelek-belek tak ketahuan.

"Apa kau merepek ni?"

Nora mencebik. "Tak payahlah kau nak cover dengan aku. Aku taulah hati kau tu tengah duk angau dengan si Syakeef tu."

Bibir Nora terjuih-juih menunjuk ke arah lelaki bernama Syakeef itu.

Syazrina menjeling Nora. Dahinya dikerut seribu.

"Bila masa pula aku duk angau dengan dia tu? Merapulah kau ni," sangkalnya, agak meninggi.

"Habis tu kau buat apa? Bukan kau tengah tenung..."

Isteri Mr. TroublemakerWhere stories live. Discover now