Cinta Mula Berputik

104 22 7
                                    

Hari ni aku cuti,rasa bosan pulak.Nak ajak kawan-kawan lepak dorang busy je.Teringin pulak nak jumpa dengan Nur Alia Suhaila.So,aku call dia tanya dia free tak sekarang.Suhaila,awak busy ke harini?"tanya aku kepada dia.Tak busy pun cuma tengah kemas rumah"jawab Suhaila.Kalau kita meet boleh tak?"tanya aku sekali lagi.Hmm,boleh la tapi jangan bawak saya ke tempat pelik-pelik"jawab Suhaila kepada aku.Jawapn aku ringkas"okay.

Aku terus bersiap dengan rasa gembira.Selepas siap,aku meminta izin ibubapa aku untuk keluar.Zarif,pakai hensem-hensem ni nak ke mana?"tanya ayah kepada aku.Zarif nak pergi jumpa kawan,ayah"jawab aku.Lain macam je senyuman kamu tu Zarif"usikan manja daripada ibu aku.Takde la ibu,Zarif nak jumpa kawan baru Zarif"jawab aku kepada ibu.Lelaki ke perempuan,Zarif?"tanya ibu sekali lagi kepada aku.Perempuan,ibu"jawab aku.Jaga diri kamu tu elok-elok.Kamu jangan buat benda yang tak elok.Eh!ibu,takkan la Zarif nak buat benda tak elok kat dia.

Aku pergi ke rumah Suhaila untuk menjemputnya.Baru aku tau rupanya Suhaila ni orang kampung.Aku tak kesah pun dia orang kampung ke bandar atau desa.Assalamualaikum"dengan suara yang sopan.Aku ingat kan Suhaila yang keluar rupanya mak dia.Nasib baik mak dia kalau bapak dia memang tergagap je la aku.Kamu ni ke Zarif?"tanya mak Suhaila.Yes,saya Zarif"jawab aku.Mak benarkan kamu bawak Suhaila tapi make sure jaga batas antara kamu dengan dia.Eh!Mak cik cakap mak?"tanya aku sambil terkejut.Sorry ye Zarif,mak cik sebenarnya teringin nak Suhaila tu berkahwin"ujar mak Suhaila.Kenapa mak Suhaila ni lain macam je.

Selepas beberapa minit berbual,Suhaila keluar dari rumahnya.Ya Allah,cantiknya dia pakai purdah.Tak berkelip mata aku tengok dia.Ciptaan Allah sangat cantik.Semasa dalam kereta,Suhaila tanya aku nak bawak dia ke mana?Awak nak pergi mana ni?"tanya Suhaila.Kita nak pergi ke somewhere special"jawab aku.Awak jangan sweet sangat,saya rasa geli nanti"kata Suhaila kepada aku.Ohh!Maknanya Suhaila ni tak suka orang yang sweet talker"bisikan hati aku.Awak lepas ni jangan panggil Suhaila"kata Suhaila.Habis tu panggil sayang boleh tak?"jawab aku.Tengok,saya kan dah kata saya tak suka orang yang sweet talker.Hahaha saya gurau je la Suhaila.Awak panggil saya Alia je.Simple but nice"kata Alia.

Aku telah bawak Alia ke suatu restoran yang mewah dan bertaraf tinggi.Awak,saya tak pernah pergi tempat macam ni.Ni tempat orang kaya.Saya rasa malu la"ujar Alia kepada aku.Kenapa awak nak malu,Alia?Awak kan datang ngan orang kaya.So,awak boleh masuk restoran mewah ni.Amboi!Poyonya kata-kata awak ni"usikan Alia kepada aku.Awak,saya tak tahu nak order apa"kata Alia.Takpa,awak order sama ngan saya eh?"jawab aku.Sambil tunggu hidangan,aku ngan Alia sedang berbual.

Selepas rancak berbual,hidangan pun tiba iaitu hidangan stick.Awak saya tak pandai guna pisau masa makan"ujar Alia kepada aku.Hmm,takpe la kita berdua guna tangan eh?"tanya aku.Awak tak malu ke disebabkan saya,awak pun kene guna tangan"kekecewaan Alia terhadap aku.Buat apa saya nak malu?Saya bayar semua ni.Suka hati saya la.Lagipun bahaya makan guna pisau ni,kang terkena lidah terbelah kene pergi klinik.Yela awak,makan la dulu baru cakap.Okay Alia"gembira aku.

Lepas tu,aku dalam perjalanan pulang untuk hantar Alia.Awak,thanks for today"gembira sangat.Hahaha tak payah thanks sangat la Alia"kata-kata riak aku.Poyo la awak ni.Aku lewat sikit hantar Alia sebab sekarang jalan jam pulak.Aku fokus sangat bawak kereta sampai tak perasan yang Alia dah tertidur.Comelnya muka dia masa tidur"bisikan hati aku.Selepas 1 jam,akhirnya sampai juga ke rumah Alia.Aku kejutkan Alia dengan penuh lemah lembut.Takut dia terkejut pulak.Awak,thanks eh untuk harini.Saya tak mampu nak balas budi awak.Saya mampu senyum je"kata Alia kepada aku.Senyuman awak pun dah lebih dari cukup Alia"bisik dalam hati aku.

You Are My EverythingWhere stories live. Discover now