Ting Tong!
Loceng pintu berbunyi mengganggu konsentrasi seseorang yang tekun menghadap komputer berjenama itu.
Kepala diangkat menghadap ke arah pintu kaca.
Masuk!
Lantang saja suara lelaki tua itu.
Pintu kaca itu terbuka dengan sedirinya dan terdapat 2 figura yang berdiri tegak dihadapannya.
Langkah diatur cermat memasuki bilik yang dihias ala-ala klasik Turki.
Serba serbi lengkap dengan teknologi moden pada zaman ini.Have a set boys.
Pinta lelaki tua itu. Bad dan Alif hanya mengangguk serta duduk dengan cermat.
"So? Did you need anything?"
Tanya lelaki tua itu. Matanya dialihkan dari screen komputer menghadap dua orang budak lelaki dihadapannya.
Alif menarik nafas sedalamnya dan menghembus pelahan. Dikerlingnya pada arah atas meja. Kelihatan suatu bongkah kayu yang telah diukir nama diatasnya.
"Mr Rimi, actually kami pelajar baru."ujar Alif lembut. Senyuman diukir pada bibir. Lelaki tua yang berumur dalam lingkungan 50an itu bernama Rimi rupanya.
"Owh i see.. And your name is-"belum sempat Mr Rimi menghabiskan ayatnya Bad dah menyampuk.
"Actually my name is bad and this is my friend, Alif.."kata Bad lancar. Alif hanya menggelengkan kepalanya pelahan. Di kelingnya Bad sekilas, panahan mata tajam diberikan.
'Ish dia ni! Menyampuk! 'ujar Alif didalam hati.
Bad membuat wajah pelik. Wajah yang menyatakan 'pahal? Aku buat salah ke? ' pada Alif.
"Bad? mean jahat? i tak nak student i jahat" soleroh Mr Rimi mengenakan si Bad yang suka menyampuk.
terbuntang mata Bad. " Mr Rimi, bukan macam tuu. nama penuh saya Muhammad Badrul tapi orang panggil saya bad bukan bad( pronounce in english)" terang bad bersungguh-sungguh.
Mr Rimi tersenyum kecil, Alif?
Dia menahan tawanya dari meletus, alis matanya memandang Mr Rimi dan Bad silih berganti.
" i am just kidding, itu la menyampuk lagi" ujar Mr Rimi spontan. Saja menyakat pelajarnya, memang perangai sejak azalinya.
Air muka bad kembali tenang, peluh sejuk menuruni dahinya dikesat dengan tangan. Alif menggeleng kecik disebalh Bad.
"Owh, okay.. So ni adalah dokumen tentang anda berdua."tambah Mr Rimi sambil tangannya ligat menyelak setiap isi dokumen tentang Alif dan Bad.
"So awak berdua mahu kelas sains tulen atau sains akaun?"soal Mr Rimi pula.
"Sains akaun! "Jawab mereka serentak.
"Okay, kau berdua sama class ha.. Tapi, di sekolah ini.. Mata pelajaran utama adalah teknologi. Awak berdua wajib ambil subject itu walaupun awak berdua tidak mahu. Faham? "Terang Mr Rimi. Kerut seribu wajah Alif dan Bad.
Mereka saling berpandangan.
"Macam mana? Nak tak? "Soal Bad dalam keadaan berbisik.
"Aku okay je. Kita belajar banyak benda le nanti.. Tak delah kuno. "Jawab Alif yakin dalam separuh berbisik.
Bad mengangguk.
"Kami setuju."serentak mereka menberikan jawapan.
Mr Rimi hanya mengangguk dan mengecop dokumen berkenaan.
"Okay, done. Ini surat pengesahan kemasukkan pelajar baru. If you guys agree, sign right there"terang Mr Rimi lalu menyerahkan kertas terbabit.
Alif menyambut sopan. Mereka seriya membaca dengan pantas. Senyuman diukirkan dibibir masing-masing.
Pen diambil dan sup sap sup.
Ruangan kosong diisi dengan tanda tangan mereka.
"Okay kids, welcome to Matrix Global of Technology Oxford School. Have a nice days" ucap Mr Rimi ceria. Senyuman dihadiahkan. Dia berdiri dan menghulurkan tangan sebagai tanda tahniah.
Huluran disambut mesra oleh mereka berdua. Senyuman manis dibalas.
"Thanks Mr Rimi" ucap mereka serentak.
Seusai itu, mereka melangkah keluar dengan teliti. Takut tersilap langkah, jatuh pula.. Memalukan!
Alif berhenti secara tiba-tiba.. Dia berpaling kebelakang dan..
"Mr Rimi..." panggil Alif sopan. Mr Rimi memandang mereka tanda 'respond'.
"ada buku ke?" soal Alif naif.
Mr Rimi membuat muka terkejut.
"Owh yarh! I am totally forget about that." balas Mr Rimi sambil tangannya sedang menaip sesuatu pada tab nya.
"Okay, settle! Kamu berdua just ikut line hijau ni and akan jumpa bilik spbt. Di sana ada orang yang menanti kamu berdua." terangnya dengan lancar.
Alif dan Bad mengangguk faham.
"btw, disini kita tak pakai buku. save budget + selamatkan bumi.hehehe" tambah Mr Rimi lalu ketawa kecil.
"Thanks Mr Rimi "Ucap mereka serentak. Anggukan sopan diberi tanda hormat.
Pintu kaca automatik dibuka, membenarkan Alif dan Bad keluar.
Mr Rimi tersenyum sendiri. Mug yang mengandungi mocha panas itu dihirupnya. Mata kembali memandang screen.
'Pelajar baru.. Meriah sekolah ni! 'Omelnya didalam hati.
Bersambung...
YOU ARE READING
Times
ActionManja? kau ingat comel? Darling? eeeuuuuwww wekkk Mama/mummy? oit simpang malaikat 44 baby/bie/B? baby ke bab..tutututu barbieee okayy huhuhu sayang!!! eemmm okay sikit Well, tak kira pangkat, umur, darjat atau tua dan muda.. Everyone will use th...