På söndagen var hon hemma igen. Pappa hade sjussat henne med hans nya snygga BMW.
Men det enda Lea gjorde nu var att sitta uppe på sitt rum och vänta, vänta på att det skulle bli måndag för då skulle hon få rida på ridskolan igen.
Hon hoppades att hon skulle få Figgaro.
Men mitt i hennes drömmande så började hennes mobil surra.
Det var Agnes som ringde.
"Hej!" Sa Lea.
"Hej! Jag undrar om du vill sova över hemma hos mig idag... Eh..Bara om du vill såklart!" Sa Agnes lite nervöst.
"Ja, jättegärna!" Sa Lea jag ska bara fråga mamma. Fast egentligen ville hon inte alls det hon kunde aldrig sova hos någon annan. Men hon ville inte såra Agnes.En halvtimme senare var Lea hemma hos Agnes.
-"Jag hämtar dig imorgon klockan 15:00 ok?" Sa mamma med nervevad ruta utanför Agnes hus.
-"Ja, ja hejdå!" Sa Lea tröttsamt.
-"Hejdå! Men du har väll inte glömt något nu? Tandborste? Luftmadrass?"
-"Nej! Hejdå!" Sa Lea och började gå mot dörren. Hon hörde mammas gamla rostiga Volvo brumma vidare. Hon pustade ut. Att mammor kunde vara så oroliga! Fast lite orolig var hon själv också, hon tyckte inte om att sova borta. Fast det kunde hon ju inte säga till Agnes då skulle hon tycka att hon var världens tönt!Det var Agnes mamma som öppnade ytterdörren och hälsade.
-"Nämen hej! Är det du som är Lea? Agnes har pratat massor om dig! Kom in!" Hon var väldigt lik Agnes.
Lea gick försiktigt in i huset och tog av sig skorna och släppte dem stora väskorna på golvet.
Agnes kom springande och sa till sin mamma
-"Sluta du fattar väl att Lea tycker du är jobbig!"
-"Visst, visst då bär jag in Leas väskor till ditt rum." Sa hon och lyfte upp dem två tunga väskorna från trägolvet.
"Tack!" Sa Lea tyst.
"Inga problem!" Sa hon bara och gick för trappan.-"Hej" sa jag blygt till Agnes.
-"Hej!" Svarade Agnes.
Vi log mot varandra[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
Fortsättning följer...
///Fanny🦄
YOU ARE READING
Lea och Figgaro
General FictionLea är 11 år och bor i en trist mörk lägenhet men där har hon bott sen hennes mamma (Lina) och hennes pappa (Lars) skiljde sig. Lea bor hos sin pappa på helgerna och hennes mamma vardagarna. Men när mamma Lina bestämmer sig för att flytta 20 mil här...