~16~

14 3 0
                                    

Mamma väckte henne tidigt den morgonen och sa
-Du måste inte gå till skolan idag efter allt som hände igår.
Men Lea sa att det inte var någon fara och att hon kunde ta sig till skolan ändå. Så hon bad sin mamma gå ner och börja med frukosten istället.
Lea slängde på sig ett par blåa Levi's jeans och en Classic vit t-shirt. För att hon inte skulle frysa tog hon också på sig en grå stickad tröja. Hon borstade håret lite innan hon snabbt sprang ner för att hjälpa sin mamma med frukosten. När frukosten var klar och dem började äta så berättade Lea om vad Moa hade sagt till henne.
-Eh.. Mamma det är så att Moa sa till mig att som tack för att jag räddade Figgaro så skulle liksom jag få ha han som sköthäst gratis i ett år. Så jag undrar om det är okej för dig?
Ett stort leende sken upp på mammas läppar,
-Men gud så roligt! Det är klart att du får! Sa mamma glatt.
-Tack! Sa jag och gav henne en stor kram.

***

Idag tog Lea bussen till skolan istället för att mamma skulle köra henne. Alla barnen på bussen stirrade på henne, Lea förstod inte riktigt varför.
När hon hoppade av vid busstationen bredvid skolan mötte hon Agnes. Agnes stod där med sitt långa blonda hår och isblå ögon. Det ända vi pratade om vad som hände igår. Men då passade Lea på att fråga henne
-Eh, du Agnes.. Vet du varför alla stirrar på mig?
-Men har du inte sett?! Du är med i tidningen överallt! Titeln är "En liten flicka räddar häst från att bli stulen av hästtjuvar" sa Agnes lite för högt.
-Men Whaat? Nej det har jag inte sett! Och så liten är jag väll inte! Sa Lea och började skratta.
Men plötsligt ringde det in och alla barn sprang mot skolporten. Men när Lea och Agnes precis kommit fram till porten så blir Lea nerknuffad av en tjej som kanske var 1 år äldre än dem själva, hon hade långt svart hår och en skarp blick. Hon var jättesminkad och hade endast på sig märkeskläder.
-Vad gör du! Skrek Agnes argt till henne.
Men då sa tjejen bara
-Hon ska fan inte tro att hon är något! Bara för att hon räddade Figgaro! Det kunde vem som helst gjort! Sedan så gick hon in i skolan med näsan i vädret och sina "kompisar" på var sin sida om henne.
Agnes hjälpte Lea upp och sa
-Bry dig inte om henne, hon är säkert bara avundsjuk! Hon går tyvärr också på vår ridskola.
-Onej! Gör hon det?! Sa Lea besviket, hon ville inte vara på samma ställe som den där elaka tjejen.
-Aa, tyvärr gör hon det.. Hon heter Emilia.
Svarade Agnes.

Lea och Agnes gick i samma klass.
Deras första lektion var matte.
-Öhh, inte matte! Sa Lea trött. Deras Mattelärare var svin tråkig och hon hatade helt enkelt ämnet matte.
Agnes höll med om det.
-Men det är tur att Emilia inte går vi vår klass ändå! Sa Agnes för att få fram något positivt.
-Ja, och idag har vi Ridlektion! Sa Lea.
Denna dag kanske inte var så dålig!
Och så skyndade dem sig in till lektionen.

***

Efter skolan tog Lea och Agnes bussen till stallet. Stallet låg hyfsat nära skolan så det tog endast 15 min med bussen till stallet. När dem hoppade av bussen småsprang dem in i stallet och kramade om Prins och Figgaro. Figgaros päls var så mjuk och len. Lea burrade sig djupt in i den. När hon tillslut släppte honom så såg hon in i hans ögon. Han tittade snällt på henne, det såg nästan ut som om han tackade henne för hennes insats hon hade gjort för att rädda honom.
Då kom Moa gåendes i stallgången. Hon sa att det var dags att göra i ordning hästarna inför ridturen. Så jag och Agnes ledde ut hästarna i gången. Framför mig och Figgaro stod Billie, Moas dotter. Hon gick fram till Lea och sa
-Det du gjorde var verkligen modigt!
När jag blir stor vill jag bli som dig!

Hon tittade på mig med hennes små söta gröna ögon. Hon hade kort ljusbrunt hår som stack utanför hjälmen. Bille var nog inte mer än 6 år.
Lea tackade så mycket och sa att det var en självklar sak att rädda Figgaro från dem där elaka tjuvarna.
Billie nickade och gav mig ett stort leende innan hon gick tillbaks till b-ponnyn loppan och började rykta hennes päls som hade en väldigt vacker fux färg. Jag satte också igång att rykta Figgaro. Jag borstade med stora tag så smutsen gick bort. Hon hade läst om hur man borstar en häst i många böcker.

När de hade ryktat klart gick Lea och Agnes in i sadelkammaren för att hämta sadel och träns. Då passade Lea på att ta på sig ett par låne ridskor och låne hjälm o väst. Agnes hade redan egen utrustning så hon behövde inte låna. Lea var lite avundsjuk över det. Men plötsligt kom Emilia in i sadelkammaren, hon gick fram till Lea och skrattade.
-Hahahah, är det den utrustningen du ska rida i! Lånekläder! Är du så fattig!

Lea kämpade för att inte börja gråta, hon fick inte visa att hon blev ledsen för Emilia. Emilia hade på sig svarta blänkande höga ridstövlar, prydligt beigea ridbyxor, en kingsland väst och en otroligt snygg samshield hjälm med glitterstenar. Allt man kunde önska sig!
-Jag ska rida Diamond! Kom inte i
närheten av honom för han är min!

Sa Emilia kaxigt och gick sedan ut med Diamonds sadel. Lea tänkte att hon ändå inte ville ha Diamond, för hon hade Figgaro! Och så tog hon Figgaros sadel och träns och gick ut ur sadelkammaren.

I gången stod redan Agnes och tränsade Prins. Hon frågade varför det hade tagit så lång tid. Men Lea ljög och sa att hon först inte hade hittat Figgaros träns. Lea fick skynda sig att sadla och tränsa Figgaro för att inte hamna efter dem andra.

När Moa frågade om alla var klara hade Lea precis spänd klart sadelgjorden
-Puh, Lea kunde andas ut igen.
Alla ledde sina hästar mot paddocken. Men då såg hon att Emilia var i samma ridgrupp som hon själv och Agnes.
-Onej! Tänkte Lea, nu kommer säkert Emilia klaga på hur jag rider!
Moa bad alla sitta upp och denna gången gick det mycket bättre för Lea att sitta upp på Figgaro.
-Bra! Sa Moa och tittade på Lea.

När alla hade suttit upp så började vi skritta på fyrkantsspåret. Lea var så glad över att få rida igen, det var det bästa hon visste!
Moa la fram lite bommar vi kunde skritta över. Vi var 7 stycken i ridgruppen och Moa bad en tjej som hette Alice rida först mot bommarna. Alla red efter henne. Medans vi red över bommarna småkikade jag lite på Emilia när hon red. Emilia ryckte och slet i Diamonds mun och när han stannade bankade hon honom hårt i sidan. Lea tyckte synd om Diamond, han såg inte ut att trivas med Emilias aggressiva ridning.
-Kan vi inte göra något annat roligare nu! Jag vill att det ska gå snabbare! Klagade Emilia

-Jaja, Emilia vi ska snart trava! Fast du behöver fokusera på att ha en mjukare hand och inte banka så mycket med benen! Sa Moa.

Emilia muttrade något surt till svar.

Efter ett tag sa Moa att vi kunde börja trava, Lea älskade att trava det var så härligt att rida lätt och känna att man hörde ihop med hästen.
Moa satte upp ett litet kryss av bommarna och sa högt till alla att dem som ville kunde få hoppa det lilla hindret. Emilia skrek högt "Ja!" Och styrde först mot hindret.
-Glöm inte att ge eftergift över hindret nu! Sa Moa snabbt.

-Klart jag gör det! Sa Emilia kaxigt tillbaks. Och styrde upp mot hindret.
När Diamond hoppade gav Emilia inte alls någon eftergift så då tyckte Lea ännu mer synd om Diamond.
Två tjejer till som hette Rose och Olivia hoppade också hindret och då tyckte Lea det såg riktigt bra ut.
Billie ville såklart också försöka fast då sa Moa att hon var nog lite för liten för det. Agnes red fram till Lea och sa
-Ska vi hoppa tycker du?

-Om du hoppar så hoppar jag sa Lea till Agnes.

-Okej då, men du får hoppa först! Sa Agnes.
Lea gick med på det och skulle precis börja trava när Moa sa
-Lea vill du hoppa hindret i gallop?
Lea tänkte lite men sedan svarade hon ja. Visst hade hon aldrig galloperat innan eller hoppat för den delen! Men hon ville så gärna testa! Det såg ju så kul ut.
Hon fattade galopp och styrde mot hindret. Det var inte så svårt som hon trodde att galoppera, det flöt på bra.
Hon kunde känna Emilias blick bränna men hon brydde sig inte. Hindret kom närmare och närmare och tillslut skuttade Figgaro snyggt över det. Lea tänkte
-Yes!
Och hon kunde höra hur Moa skrek högt
-Jättebra Lea! Så ska det se ut!
Emilia stirrade argt på henne men denna gången mötte Lea hennes blick och sa
-Watch and learn!
...........................................................

Ganska långt kapitel idag! Hoppas ni gillar det<33

///Fanny🦄

Lea och FiggaroWhere stories live. Discover now