När Lea hade slutat skolan tog hon och Jacob bussen till ridskolan. Dem snackade mest bara om hästar. Jacobs favorithäst hettte Loka och var en tinker. Hon var en svart skäck. Jacob var inte hennes skötare dock så han kunde inte åka till stallet varje dag och ta hand om henne. Men han hade lektion på tisdagar.
Lea berättade också om Figgaro och om att han var nära på att bli stulen.
Jacob tyckte det var riktigt coolt att hon och Agnes hade räddat Figgaro från häst tjuvarna.Dem hoppade av vid busshållplatsen som hette "stall liljans gård".
Dem skyndade sig in i stallet för att klappa om sina favorit hästar.
Figgaro gnäggade högt när han såg henne. Det värmde i hjärtat.
Jacob gick lite längre bort i stallet. Loka hade tyvärr sin box ganska långt ifrån Figgaros.Lea ville inte komma för sent hem så hon skyndade sig att borsta Figgaro.
Påvägen till sadelkammaren träffade hon Moa. Moa och Lea kom överens om att Lea skulle få rida i en ridskolegrupp idag. Istället för att rida själv.
När Lea sadlade märkte hon att hon låg mycket före alla andra så hon tog det lite långsammare.
Hon hann stå och mysa lite Figgaro och prata lite med honom.
Men efter ett tag var det dags att tränsa. Lea hade lärt sig tränsa jättebra nu och det var hon stolt över.
När alla var färdiga så gick dem ut till ridhuset. Det var första gången Lea skulle rida där.
Lea spanade på alla andra. Hon tänkte att detta måste vara gruppen över hennes egna. Alltså den gruppen som red på lite högre nivå.
Hon blev genast nervös. Nästan alla hade jättefina ridkläder och dem såg inte ett dugg nervösa ut. Dessutom såg de ut att vara lite äldre också.Det var inte så långt till ridhuset som tur var. För det ösregnade utomhus. Lea stirrade ner i marken för att inte få det piskade regnet i ansiktet. Och hon märkte att Figgaro gjorde likadant. Det var väldigt halt på den leriga vägen så alla gick försiktigt och långsamt.
När dem tillslut var framme vid ridhuset pustade alla ut.Dem gick och ställde upp sig på medel linjen och satt upp. Hon såg att Jacob gjorde en väldig snygg uppsittning. När Lea själv skulle sitta upp råkade hon dock slinta lite med foten i den blöta stigbygeln så hon satt ner med en tung duns i sadeln. Det såg inte alls snyggt ut.
Lea rodnade när hon märkte att alla stirrade på henne. Fan! Tänkte hon.
Alla skrittade ut på fyrkantspåret. Moa började hålla lektion. Lea märkte att det fanns en läktare inne på fiket på ridskolan där flera barn satt och kollade ut på dem.
Lea kände stor press. Hon såg att en av barnen var Billie. Billie gav Lea ett stort leénde. Lea försökte ge henne ett leénde tillbaks men det blev inte så bra för hon var så nervös.Efter ett tags skritt så började dem trava. Figgaro kändes lite piggare än vanligt, så Lea fick desperat försöka att få honom att inte trava för nära tjejen som var framför henne. När hon kom lite för nära så blängde tjejen framför henne argt. Lea blev ledsen inombords, hon försökte ju få honom att bli lugnare!
När det var dags för galopp så var inte Lea ens säker på om hon ville det. Hon var rädd. Fast hon ville inte verka feg och mesig inför alla andra.-Dags för lite galopp nu då! Alla fattar höger galopp nu! Skrek Moa högt så alla hörde.
Leas hjärta dunkade hårt i bröstet och när hon fattade galopp kunde hon känna hur Figgaro bara studsade iväg, han började skena över hela ridhuset och började göra grova bockningar. Tillslut kunde inte Lea sitta kvar längre hon flög av och hon kunde känna den hårda tunga ridhus sanden i munnen. Det var en hård duns. Hela kroppen värkte. Hon såg Figgaro skena runt. Han sprang i full galopp mot henne..____________________________________________________________________________________________
Sry för kort kapitel men hinner inte skriva så mycket mer! Denna vecka har jag haft nationella prov i matte. Som sagt det har varit fullt upp för min del. Men både skola och hästar. Hoppas ni iaf gillade kapitlet.❤️
///Fanny🦄
YOU ARE READING
Lea och Figgaro
General FictionLea är 11 år och bor i en trist mörk lägenhet men där har hon bott sen hennes mamma (Lina) och hennes pappa (Lars) skiljde sig. Lea bor hos sin pappa på helgerna och hennes mamma vardagarna. Men när mamma Lina bestämmer sig för att flytta 20 mil här...