de rangers liepen nog steeds door de grot. ze waren al gemorpht en klaar voor actie. nog steeds zoekend naar de krachten van de oude tovenaars en heksen liepen ze een grote kamer in. midden in de kamer lag er een grote stapel rotsen. tygo klom op de rotsen en keek de kamer rond. ''Ik zie niks hoor, er is ook geen andere uitgang dan we net zijn gekomen'' riep hij. voor de rangers konden reageren begon de berg te bewegen. het was geen berg maar een trol.
tygo sprong van het beest af en rende naar de andere rangers. ''Jongens, zijn jullie er klaar voor?'' riep hij. iedereen ging klaar staan om de trol aan te vallen. de trol pakte een enorme knots die hij boven zijn hoofd hief en waarmee hij begon rond te zwaaien. ''versprijden!'' riep Laura. nog net op tijd waren de rangers weg want de knots van de trol kwam met een grote snelheid neer op de plek waar de rangers hadden gestaan. tygo draaide zich om en probeerde de trol neer te halen maar zijn huid was te dik en de trol voelde het amper. wel voelde hij een lichte tik tegen zijn benen en keek naar beneden. met een enorme hand pakte de trol tygo beet en hief hem op. ''mensen een beetje hulp zou wel leuk zijn!'' riep tygo vanuit de hand van de trol. jordy hief zijn toverstok op en riep: wingardium leviosa! de knots van de trol bleef in de lucht hangen terwijl de trol er twijfelachtig naar keek. snel liet jordy zijn stok zakken en de knots viel op het hoofd van de trol. de trol zakte door zijn poten en viel op de grond. ''Nou, dat was ook weer leuk'' lachtte tom. de rangers liepen langzaam verder de grot in.
samen liepen ze door een nauwe gang die uit kwam in een kamer. in de kamer stond een kist met vreemde symbolen erop. onder elk symbool stond een afbeelding van een wezen. een feniks, een centaur, een draak, een hippogrief, een eenhoorn en een weerwolf. ''wat moeten we nu doen? gewoon de kist openmaken?'' vroeg rick die ongeduldig werd van het niet kunnen transformeren. nog voor iemand wat kon zeggen had jordy in zijn enthousiasme de kist al geopend. er kwamen zes lichtbollen uit de kist. elke lichtbol had een andere kleur. wat de rangers opviel was dat de kleuren waren afgestemd op hun kleur. elke bol zweefde naar een ranger en bleef voor hem of haar zweven. ''Wat nu?'' vroeg Cara-mae die gefacineerd naar de lichtbol staarde. ''ik denk dat we ze moeten aanraken'' antwoorde jordy een beetje dromerig.
alle rangers staken hun hand uit en raakte de lichtbol die voor hun zweefde aan. de lichtbollen leken in hun huid te verdwijnen en alle rangers voelden zich op dat moment herboren. ze voelden de nieuwe krachten door hun lijf vloeien. rick, die nog niet getransformeerd was, begon spontaan te gloeien en transformeerde in de witte ranger. alle andere rangers zagen dat ook hun ranger kostuum veranderderden. de helmen werden anders en ook hun wapens. allemaal kregen ze een zwaard met een vreemde knop er op. ''Laten we maar wachten met daar op drukken tot we weer terug zijn in de basis'' de rangers renden de grot uit en gingen op weg naar hun eigen stad en naar de basis.