'Kom jongens, hier moeten we zijn' zei Tygo die voorop liep. De rangers waren net aangekomen in het vreemde dorp en nu al waren ze bijna bij hun bestemming. 'Meester Jordaan zei dat er verschillende testen zijn die we moeten doen' merkte Jordy op. 'Ja, en je punt is?' vroeg Rick die nog zenuwachtiger was dan de andere rangers. 'Nou dat betekend dat we er nog lang niet zijn' zei Jordy een beetje twijfelend of hij met die opmerking dingen over hen afriep.
De rangers vervolgde hun weg, langzaam en schuivelend. Ineens klonk er vanuit de grot een grom. Er sprong een gedaante vanuit de schaduw naar hen toe. Het had het lichaam van een leeuw maar het hoofd van een mens. 'Het is een sfinx!' riep Jordy uit opwinding. De sfinx viel niet aan maar ging op zitten. 'Jullie moeten een raadsel oplossen om langs mij te komen' sprak de sfinx. De rangers keken verbaast. Ze hadden veel verwacht maar niet een raadsel. 'Als het antwoord goed is laat ik jullie door, is het fout dan val ik aan, als je zwijgt laat ik je ongedeerd teruggaan'. 'Geef ons dat raadsel maar' zei Tygo die nog steeds voorop stond.
'Denk aan iemand die van vermommingen leeft,
Die altijd moet liegen en geheimen doorgeeft.
Wat draaglijk slecht maakt en doenlijk tot straf,
Trek je vervolgens van dat eerste woord af.
Geef me als laatste de klank die je hoort,
Als je meer maakt van één naam of één woord.
Voeg die drie dingen samen en zeg me dan gauw,
Wel schepsel je niet graag een zoen geven zou'.
De rangers stonden voor een raadsel (letterlijk). Ze wisten niet waar te beginnen. Jordy was de eerste die een wat zei. 'We moeten logisch nadenken, wie leeft er van vermommingen, liegt en geeft geheimen door?' sommeerde de groene ranger. Rick wist hierop het antwoord. Hij speelde graag het spel 'Team fortress 2'. Zijn lievelings personage was 'de spy'. 'Een spion geeft geheimen door en leeft van vermommingen' riep hij enthousiast. Jordy keek hem aan en knikte. 'Goed, dan hebben we het eerste deel van het raadsel opgelost. Oke, wat maakt dragelijk slecht en doenlijk tot straf'. Tom had zich ook gebogen over het raadsel maar kwam er niet uit. 'Man, dit is echt ondoenlijk' zei hij hardop in zichzelf. 'Wat zei jij nou net?' vroeg Jordy haastig. 'Ik zei dat dit ondoenlijk was'. Jordy piepte van opwinding. 'Dat is het antwoord op het tweede gedeelte, we moeten on van spion aftrekken. Nu nog het laatste gedeelte van het raadsel. Welke klank hoor je als je meer maakt van één naam of één woord. Dat wordt namen. N is ook een klank'' riep Jordy uit. Tygo nam zijn gedachten over en sprak het antwoord. 'Oke, spion min on plus n is spin' zei hij tegen de sfinx. De sfinx ging opzei en liet hen door.
Na dit gevaar dachten de rangers dat ze wel klaar waren maar niks was minder waar.