1

13.8K 204 3
                                    

" Nadya, minta kunci belakang  uncle ni nak drill lubang untuk kompresor air cond"

" Tadi ada disini, Mana Nadya letak kak?"

" Kak Muna tanya Nadya"

" Okay okay ada disini. Uncle bagi tinggi sikit ye, saya nak tengok pandangan laut, jangan bawah dari tebing tingkap ni"

" Okay, uncle kasi naik sikit. Pandangan sini banyak cantik. Uncle buat sekarang"

" Kak Muna, Nadya nak keluar ke Tesco jap, beli barang"

" Kak nak ikut juga. Tunggu kejap bagi uncle buat aircond ni dulu. "

" Okay. Nadya agih kotak masuk dalam bilik."

" Kak muna, tengok pemandang dari balcony Nadya. I am so in love dengan rumah bari kita ni. Cantik. Balcony ni Nadya nak hias nak buat like mini garden. Nak beli buaian bulat besar tu, nak letak pokok, nak pasang small water fountain. Dengar bunyi air, angin laut, view yang amat cantik. Bangun pagi tengok matahari naik dan terbenam amazing. Sayang Mak dengan Papa tak ada nak nikmati keindahaan ciptaan Allah ni"

" Yup, Kak muna rindu sangat. Rindu nak dengar leter mak, kenapa kamu tak nak kahwin Muna. Hahaha tapi semua hanya kenangan kan"

" Ya. Sekarang Nadya dengan kakak saja. Just two of us." Nadya memeluk Nur Munirah.

" Harap apa kita buat pindah ke Penang dan beli rumah ni is right. Tak boleh pusing balik dah"

" Ya. Nadya pun ada job interview di Hospital Sakit Jiwa Perak Road and satu lagi Di Lam Wah Ee hospital. Kena GPS kalau tak sesat nanti"

" Hari apa?"

" Monday kak, so i have one week to settle hal rumah kita ni."

" Doctor Nadya Amira, sedia bertugas rawat orang mental. Jangan adik kakak jadi mental juga cukup"

" Tempias dari pesakit mental akan kena juga."

" Minta simpang. Jom uncle tu dah panggil"

" Nadya pening tengok kotak kotak ni. Perabut sampai malam kan? Sempat lah kita beli barang dulu. Explore kawasan dekat dekat sini. "

" Jom, kita beli barang rumah juga. Kak dah list semua yang ke beli."

" Thank you, Uncle. Uncle kita nak pergi Tesco arah mana?"

" Ini Jalan Hassan Abbas. Keluar dari sini main road terus sahaja sudah nampak Tesco. Guna itu map senang tak boleh sesat"

" Okay thanks Uncle."

" Nadya drive kak kunci baik baik gate tu"

====

"Doktor Nadya Amira, Doktor Sakthia, tunggu untuk temuduga."

" Oh okay. Bismillah moga dipermudahkan"

" Hai, good morning Doktor"

" Morning, have a sit. So kita mulakan, tell me about yourself"

" Nama Saya Nadya Amira, saya berumur 27 tahun, graduate dari UKM in Master of Medicine Psychiatry, and complete my Physician involved Mental Disorder. I have completed my one year on job practical in HBKL. Sekarang I dengan kakak I, kita orang pindah ke Pulau Pinang, lepas our parents die in accident"

" Sorry to hear about that. Sudah berapa lama Nadya?"

" Enam bulan, so kita orang decided beli rumah di Penang, and start new life disini"

" Kakak you berkerja?"

" Yes. Kakak pun dapat job offer di Bayan Lepas, sebagai Products Quality Engineering di kilang Intel. So kita masing masing ada our own life"

" Good to hear that. Sambung interview kita. Here stated that you are Divorce. May I know why kalau you tak keberatan"

" Ya, i seorang janda. I kahwin dengan teman U, unfortunately our married last for one year. Kita orang decided to split sebab tak ada ke fahaman. We dont trust each other maybe that time i masih muda baru 23 tahun, and my ex pun same age. Fikiran tak waras. And i tak ada anak."

" Your practical recommendations is good from Datuk Dr, Syed Hussain, dalam letter ni, show you handle tiga kritikal serious case in HBKL. Kes apa, boleh share dengan I"

" Sure, kes tu memang serius. Tiga kes berbeza. Kes pertama, lelaki India, ditipu oleh isteri, sebab tekanan hutang he tend to hurt himself and jadi ganas, bila dapat tahu semua hasil titik peluh diambil oleh isteri dia. Dia memang susah untuk di dekati, kena isolate seorang diri, and he will hurt himself. Kedua Chinese lady, ditipu kekasih. And young teenagers tekanan dari parents"

" So how you overcome situation these three people?"

" Physical and psychological treatment such as: -Counselling, Psychotherapy and understand my patients Behavior, from there medical take over with medication"

" Impressive."

===========================

" Kak muna, interview Nadya berjaya. Tiga jam okay macam macam he asked me. Alhamdulliah Nadya dapat jawab and share my experience."

" Nadya based di Hospital Perak Road and sometimes kena pergi HBPP. He already keep me two case, mental disorder. Tak sabar pulak nak tunggu 15hb ni nak mula kerja"

" Kak, di Gurney Plaza nak join me for lunch and jalan jalan"

" Tunggu Nadya okay"

Hope I tak sesat.

==========================

Hari ni dah tiga minggu aku bertugas. Macam biasa rutin harian aku, kerja rawat orang sakit, macam macam kes sakit mental. Kasihan dekat pesakit. Kadang kadang aku bersyukur Allah tak timpa sebarang masalah pada aku.

Aku masih boleh kerja, hidup berdikari, walau kadang kadang aku rasa sunyi, maklum lah lepas bercerai, aku terlalu kecewa, aku jadi fobia nak ada boyfriend

Aku fobia, aku rasa semua lelaki tak jujur macam ex husband aku, dia kata cinta aku tapi at same time dia cinta best friend dia. Aku dia cakap letih nak bersama, tapi dengan bestfriend dia siap ada masa. Nagi aku all guy are gays. Alu tengok lelaki pelik sikit aku jadi takut.

Sebab tu sampai sekarang aku rela jadi single.

Even pun aku bernafsu tapi aku tahan. May be one day. Like what papa said.

Nasib baik juga aku busy, balik time nak tidur. Nasib juga my work make me busy all the time.

And esok malam, i on call doctor, lagi lah tak ada masa nak fikir pasal boyfriend, seks, kiss, nak make love, tak ada masa.

Well life goes on.

" Hai termenung apa?"

" Tengah baca note pasal seorang pesakit ni, tapi ter berangan ke lain pulak. Nak coffee, Nadya nak buat. Ketagih"

" Yes. Kak mandi dulu."

Ni lah hidup aku dengan kakak aku. Kami berdua. Kak Muna lagi lah teruk tak fikir langsung nak kahwin. Nak kejar kerjaya.

Good for her, me i want both. Tapi lelaki yang nak bagi geteran di hati ni tak jumpa lagi.

Nadya Amira sabar ye.

GILAWhere stories live. Discover now