4

6.3K 200 12
                                    

Sebaik sampai di cell brother, terkejut Nadya, melihat Hamzah memukul brother ditengah belakang. Terkejut Hamzah melihat Nadya di simpan cota di poket seluar.

" Pagi pagi buat hal. Saya nak selamat kan diri saya, dia serang saya"

" Kalau dia nak serang awak, kenapa awak tak keluar, atau mana pengawal lagi seorang? Kenapa awak masuk cell dia untuk apa? Saya tahu cara awak layan brother. Awak pukul dia. Saya akan lapor apa yang awak buat dekat brother. Dr. Balan tak ada disini nak bamtu awak. Sekali lagi awak apa apa kan dia. Jangan menyesal. Panggil nurse dan pengawal lain masuk, awak jauh kan diri dari dia"

Merengkok brother diatas lantai. Tersentuh hati Nadya mendengar tangisan brother.

Nadya duduk dihadapan brother di pegang belakang brother. Diusap belakang badan berkali kali.

" Ramli, tolong buka jaket dia, saya nak tengok belakang dia. Hari ni juga saya nak rambut dia di potong, bersihkan jambang, bagi mandi. Kamu jangan pandang sama sendiri, kalau takut biar saya yang buat."

Merah belakang brother, jelas kelihatan bekas pukul, berbekas sehingga lebam.

" Oh my god. This Hamzah buat apa dekat dia sampai macam ni? Tak apa doktor saya bantu doktor,bagi dia mandi. Dia sudah lama disini tak ada siapa tolong dia. Bagus juga doktor take over. We must help him"

" Ye nurse Shanti. Pakai kan jaket semula potong rambut dia sampai botok, i nak botak, tak ada rambut langsung. Jambang dia pun sama. Nurse you tunggu sini, saya nak pergi farmasi ambik ubat"

" Aunty, pegang kepala dia."

=====

" Doktor bagaimana keadaan suami saya?"

" Keadaan suami puan, masih sama, dia seperti ada two personality. Sekarang ni personaliti yang dia seorang akuantan, Puan nampak dia sedang berkerja. Nanti dia akan jadi Sufian seorang yang murung tidak bercakap. Dia kenal Puan. Kita tengok dulu keadaan dia dalam masa terdekat kalau keadaan tambah teruk saya akan buat procedure lain. Ubat dia mesti makan tetap waktu 3 biji yang ini untuk bagi dia tenang. Yang ini waktu malam setiap malam jam 7 kena bagi dia makan supaya dia akan tidur lebih lama. Yang ni untuk perlahankan tekanan sel otak, supaya dia tidak terlalu banyak berfikir. Ubat ini beri bila Puan nampak dia jadi marah marah, kalau tak sempat suap. Inject di lengan. Saya cadangkan sentiasa ada lelaki didalam rumahm kalau boleh sediakan bilik asing, jangan ada benda tajam bersama. Apa yang Sufian suka sediakan seperti buku, calculator, pen. Bagi dia tenang."

" Sayang, datang dengan siapa? Nak bawa abang balik?"

" Sufian isteri awak nak bawa awak balik. Kena makan ubat ya. Sekarang ikut nurse ambik barang barang awak"

" Sayang tunggu abang"

" Sekarang dia suami Paun. Cuba Puan lebih mersa, boleh membantu"

" Terima kasih doktor" Nadya senyum terus keluar dari pejabat.

" Doktor, jangan masuk lagi, dia orang tengah bersih bekas rambut dia banyak kutu atas lantai. Ramli tengah bagi mandi. Baru lepas potong kuku. Dia tak meronta tapi kepala dia banyak kudis. Teruk juga"

" Ye ka" berkerut wajah Nadya.

" Doktor saya dah bagi mandi, habis semua saya potong rambut, atas, rambut bawah. Macam hutan. Doktor sendiri tengok lah wajah dia. Kepala dia kena letak ubat luka teruk, ada yang bernanah berbau kudis tu"

" Ye ke? Nurse bagi saya face mask, hand glove, antiseptik, ubat sapu."

" Doktor ada kecemasan. Dr. Rahimah suruh doktor ke Wad D7 Laili terlepas. Hati hati doktor."

GILAWhere stories live. Discover now