" What the fuck Nadya, what have you done? This cant be" habis dibaling semua file pesakit keatas lantai. Nurse Zaiton tunduk mengutip satu per satu. Nadya diam terkejut tidak berani hendak menjawab.
" Sekarang ikut ke cell"
" Doktor ni kenapa. Lepas tangan saya"
" What have you done?" Kehulur hilir Dr. Balan berjalan dalam cell brother.
" Hamzah awak buat kerja macam mana?"
" Doktor larang saya masuk dalam cell. "
"Doktor, tanggungjawab saya untuk pulihkan pesakit jadi saya pulihkan. Apa masalah doktor nak melenting macam ni? Tolong bagi penjelasan."
" Saya sudah balik, sekarang dia pesakit saya. Hamzah sediakan lab, karen dia"
" No you cant! Ini salah. Saya akan buat lapuran kalau doktor terus seksa dia."
Doktor Balan mengambil cota dari tangan Hamzah di pukul belakang bother berkali. Nadya cuba menahan, pantas Hamzah menarik tangan Nadya. Bagai tidak sedar diri doctor balan memukul brother.
Nadya menjerit dengan kuat.
Bila nurse bergegas masuk terus Doktor Balan menolak Nadya kearah brother.
" Apa dah jadi?"
" Doktor Nadya, larang saya dari selamatkan dia, orang gila cuba hendak tendang Nadya jadi saya terpaksa pukul dia. Doktor Nadya ni gila. Saya akan lapor kepada pengarah. Cuba menghalang tugas saya"
" No you lying, tipu kak Ton dia tipu."
" Doktor, saya ada boleh jadi saksi. Yang doktor Nadya cuba halang doktor Balan."" Sudah Hamzah mari kita keluar"
" Dia tipu kak, tipu." Nurse Shanti mengambil cotton dilap bibir brother.
" Macam mana dia mau apa apa kan doktor, dia pakai jacket?"
" doktor balan tipu. Apa kaitan dia dengan brother ni? Cuba lihat file dia dari mula hanya satu page report apa yang dia tulis nothing. I kena tolong brother dari terus diseksa macam ni. And dia ni pun dah sebulan lebih, tak ada satu patah ayat pun keluar dari mulut dia, penat Nadya nurse Shanti, i have tried everything." Hanya kedengaran suara tangisan brother menangis, masih di pujuk oleh Nurse Zaiton.
" Wan. Wan sakit" terkejut mereka terus Nadya ke katil brother.
" Wan?? Siapa Wan? Brother please tell me siapa Wan?"
Berkali kali mereka bertiga memujuk, tapi brother terus diam.
" Nurse, tolong tengok kan dia, saya takut Hamzah akan kembali, apa apa pada dia. Buka jaket, nurse Shanti push him out lepas bagi ubat penenang. Bagi dia ambil udara segar ditaman, 30minit nurse bersama dia. Lepas saya jumpa pesakit saya akan kembali kesini."
" Ya doktor. Itu pun Mawar kawan brother datang?"
" Siapa Mawar ni?"
" Pesakit doktor Hajar. Muda lagi baru 20tahun, mak dia bagitau lepas putus cinta terus jadi macam ni. Selalu bunga raya dekat brother."
" Hai Mawar bunga ni untuk saya ke?"
" Bukan, bukan, tak boleh mak kata bunga kena bagi pada kita suka?" Terus Mawa berlari keluar.
Senyum Nadya berlalu pergi.
" Bagus juga you datang, saya sedang taip lapuran nak serahkan pada pengetua."
" Saya bukan nak kurang ajar dengan doktor, apa yang doktor cuba buat is so funny. apa kesalahan saya? obviously i membantu pesakit untuk sembuh bukan mcm doktor hanya menambahkan sakit derita dia. Doktor i know about your past, even doktor sendiri pun sakit. You suffer same illness as pesakit dalam hospital, cuma doktor dapat rawatan diluar negara. Kalau saya pulak report doktor pun akan susah. I have all your medical history, bukan masalah saya nak masuk campur urusan peribadi, tapi what you did to brother is too much. Apa kaitan brother dengan doktor? All this happened sebab kematian anak doktor, dan doktor tak boleh terima yang your daughter tukar agama? Is brother your son in law?"
" Dah habis hujah doktor? You mesti ingat you baru setahun jagung dalam bidang ni. What ever my past tak ada kena mengena dengan you. Tapi you tak boleh sembuh kan. __"
" But why? Bagitau Nadya why? Tadi brother sebut nama Wan, siapa Wan?"
" You tak perlu tahu."
" Kalau doktor tak nak beritahu is fine, i akan terus cuba sedaya upaya untuk sembuh kan dia. Nadya mahu doktor tukarkan brother ke pasakit nadya atau i will write long letter to MPA, you must aware Datuk Mohd Dhaifullah, that is my uncle. If i mengadu what you did to brother, dengan ubat yang doktor bagi, ECT for no reason 3 times, jawatan sebagai doktor akan terus lucut, tak boleh cari makan doktor, maybe doktor pun akan terus jadi gila, that time you need ECT too. And dose of your Fluoxeitine Prozac will increase. Nadya bukan nak ugut tapi, sekarang sign borang ni brother is my patient and i want to know about him"
" As your wish. I tak akan bagitau apa apa pun. Borang i dah sign get out from my office before i kill, tak ada orang berani ugut I, you becareful Nadya."
" Thank you"
" Sekejap. " Nadya melihat doktor Balan membuka laci, diambil keluar satu kotak kecil dilempar keatas meja.
" Apa ni?"
" Celaka itu punya barang. Get out"
Nadya masuk kedalam pejabat, ditutup pintu, Nadya membuka kotak usang, Nadya mengambil keluar wallet putih yang kelihatan buruk dan koyak, dibuka wallet berhabuk, keluar kad pengenalan. Dilihat ATM kad Cimb bank, Kredit kad, gambar passport seorang lelaki tua dan wanita tua. Dilihat gambar wanita tidak jelas wajah kerena gambar tersebut kelihatan usang. Nadya melihat duit not lima ratus didalam bag. Nadya mengambil keluar ubat warna kuning.
Ubat apa ni? Ya Allah. Siapa mereka?
Yes ada alamat.Cepat Nadya menyimpan kotak dan terus ke cell brother.
" Kak Ton ikut saya ke cell." Kalut kak ton mengikut dari belakang.
Sebaik masuk Nadya melihat brother sedang tidur, Nadya mengambil kerusi, duduk ditepi brother.
" Mohd Azzan Fikal" Perlahan Nadya memanggil. Dua kali memanggil brother buka mata, dipandang Nadya. Nurse Zaiton, tarik kerusi menyuruh Nadya bangun, merah mata brother memandang Nadya.
Setapak Nadya melangkah kebelakang.
Brother bangun duduk diatas katil, Nadya menletak gambar lelaki dan wanita tersebut diatas katil.
Brother mengambil gambar tersebut dicium meraung brother menangis, terhinjut hinjut badannya.
Nadya memberanikan diri ke katil.
" Azzan, saya nak bantu Azzan, tapi Azzan kena kerjasama dengan saya. Saya nak tolong Azzan keluar dari sini mahu Azzan boleh balik ke pangkuan keluarga. Azzan mahu?"
Brother hanya mengangguk kepala berkali kali. Nadya menandang Nurse Zaiton.
" Itu gambar nenek dengan datuk Azzan?" Brother mengangguk kepala.
" Azzan nak keluar dari sini?" Pantas brother mengangguk kepala.
" Bagi saya masa dua, tiga hari saya akan cuba keluarkan Azzan dari sini. Tapi Azzan kena kuat semangat jangan ikut hati. Sekarang Azzan bertambah sembuh nak sembuh sepenuhnya kan?" Brother mengangguk kepala.
" Saya akan beri ubat dekat Azzan, Azzan hanya makan dari saya Doktor Nadya, kalau nurse atau doktor lain beri ubat jangan makan ya. Kalau Hamzah datang nak pakaikan jaket dan suntik Azzan, Azzan jerit dengan kuat boleh."
Brother mengangguk kepala, diangkat kepala melihat Nadya. Walau pun takut Nadya senyum kepada Brother.
" Saya suruh Nurse Zaiton sapu ubat dikepala Azzan. Sebab luka akan bernanah kalau tak sapu ubat. Boleh nurse Zaiton sapu, bagi mati kuman supaya kepala Azzan tak gatal gatal lagi" Brother mengangguk ditunduk kepala.
" Saya keluar dulu esok pagi saya kembali. Nanti makan ya nasi. Supaya dapat tenaga. Sekarang makan ubat ni dulu. Azzan akan tenang. Saya janji akan tolong Azzan umtuk sembuh dan keluar dari sini, moga berjumpa keluarga, datuk, nenek Azzan. Tapi Azzan kena bantu diri juga untuk sembuh." Nadya suap ubat kemulut brother, dihulur air. Sekali lagi brother memandang wajah Nadya. Nadya mengangguk kepala terus keluar.
###
YOU ARE READING
GILA
RomanceAsal usul tak ketahui.. Dari mana dia datang. Siapa dia? Kenapa dia jadi macam tu? Apa yang menyebabkan dia Gila? Aku tak ada jawapan.