Paan

17 2 0
                                    

Ada baki 3 minggu lagi sebelum court hearing Reza but we have nothing!

Dua hari lepas aku story-mory kat Farah, dia kenalkan aku dan Reza kepada abang dia.

Waktu tu, kiteorang jumpa dekat pejabat abang dia. Pejabat. Katanyalah.

Tapi...

"Kau biar betul, kak? Ni bukan pejabat untuk manusia ni." Reza bisik perlahan. Farah ada kat depan kiteorang, tengah tunjuk jalan untuk ke 'pejabat' abang Farah.

Aku bukan nak cakap apalah, tapi nak pergi sini kena naik tangga sebab 'pejabat' ni a part of rumah kedai. Kat bawah tangga tu ramai nak mati orang Bangladesh. 

Dahlah ada yang hisap rokok, pastu pandang-pandang kiteorang. Aku ngan Reza yang lelaki ni jadi seriau tau.

Farah yang tudung labuh tu selamba badak dia je lintas sekumpulan Bangla tu.

Dah sampai kat atas, kemas sikit. Lega dah tu tapi jadi musykil balik. Sebab apa tau.

Farah buka pintu. "Abang, Farah bawa kawan Farah ni," sapa Farah.

Aku dan Reza melangkah masuk. Kosong. Semua kososng. Yang ada, meja dan kerusi seketul dekat hujung membelakangi tingkap. Laptop dan secawan mug di atas meja. 

Dan juga seorang lelaki yang susah sikit aku nak percaya itu adalah abang Farah sebab, 

1. Rambut kusut macam seminggu tak mandi.

2. Spek bingkai besar ala-ala old school tapi kat dia jadi macam old people habis.

3. T-shirt lengan pendek kaler coklat dan seluar slack terangkat sebelah kiri sampai lutut.

4. Selipar tandas warna putih tali biru.

Bukan aku je tau muka pelik. Reza pun. Kiteorang pandang abang Farah, pandang Farah, pandang abang Farah, pandang Farah balik.

Dieorang ni adik beradik angkat ke? Lainnya penampilan.

"Alaaa, kenapa tak masuk? Masuk sini. Biar Farah perkenalkan, ni abang Farah..." baru je Farah nak perkenalkan nama dia, abang dia menyampuk.

"Farhan. Panggil Paan pun boleh,"

Aku waktu tu macam nak tanya je Farah, betul ke ni abang dia yang jumpa kat Ayam Penyet tu sebab lain nak mati. Tapi takpe, kita boleh KIV dulu. 

"....ha, ni Laila dengan adik dia Reza," sambung Farah.


KERUSI ditarik keluar dan aku duduk. Malam ni kiteorang cadangnya nak sambung brainstorming kes Reza dekat mamak. Sebab kalau nak bincang kat pejabat Paan, meja kerusi apa pun tak ada, susah pulak.

Aku dengan Reza sampai dulu. Aku macam biasa, order kopi ais dengan roti tampal. Favourite aku kalau lepak mamak waktu malam.

Kalau breakfast, teh tarik dengan tosei. Kadang-kadang je roti canai. 

Reza pula ambil teh ais dengan maggi goreng.

"Kak, aku nak pergi 7E jap," kata Reza sambil terus bangun dan pergi.

Jadi tinggallah aku sorang. Nasib baik air dah sampai, so bolehlah aku main gigit straw sambil hisap sikit-sikit kopi ais tu.

Aku bawa je phone tapi kalau duduk mamak aku suka tengok orang. Entah, jangan tanya aku kenapa. Aku rasa seronok pula tengok perangai manusia ni kadang-kadang.

Tiba-tiba kerusi di sebelah aku yang menghadap Reza ditarik. Isyy, terkejut aku.

Paan rupanya. "Mana Reza?" tanya Paan.

"7E. Kiteorang dah order dah," kata aku tanpa dia perlu tanya.

Paan mengangguk dan mencuit mulutnya, memanggil someone untuk ambil order. Kopi ais dengan maggi goreng. 

Asal semua makan maggi ni? Ni yang buat aku teringin jugak ni.

Reza tak balik lagi dari 7E dan sekarang aku rasa krik-krik dah dengan Paan berdua dekat sini walaupun hakikatnya sekeliling kiteorang ni ramai je.

Haihhh, roti tak sampai lagi. So, aku ambil gelas, sambung gigit straw macam tadi. Awkward nak mati weiii.

"Laila tak ada suka sesiapa ke sekarang?" tiba-tiba Paan tanya. 

Hampir je straw tadi nak masuk celah gigi dan mencucuk gusi aku. Soalan apakah???

Okay, Laila. Relax. Relax. Cuba fikir kenapa dia tanya soalan ni. Fikir... fikir... fikir...

Ha!!! "Kalau Paan nak tahu Farah ada ke tak, dia takde sesiapa. Farah budak baik. Laila berani guarantee," aku buat konklusi dia nak main round-round sebelum dia tanya pasal adik dia.

"Tu Farah. Laila?" dia masih dengan soalan tu.

Oh, salah teka eh? "Tak", jawab aku pendek. Dia pun tengah awkward jugak kot, tapi tak tahu nak tanya soalan apa, tiba-tiba soalan pakwe makwe ni yang keluar.

Biasalah, umur 20-an ni memang patut ada kot. Sebab tu dia tanya.

"Kalau tetiba ada orang pinang Laila, Laila terima tak?" 

Betul ke apa yang aku dengar sekarang? Dia cakap pinang kan? As in 'ask in marriage'?

Baru aku nak confirm kan balik apa yang dia tanya tadi, Reza dah menjerit dulu.

"Wehh, wehh, Laila. Eureka! Eureka!" Reza jerit riang.

Sudahhh!!! Archimedes mana sesat ni?


NOTA KAKI: For the one yang tak tahu siapa Archimedes atau The Eureka Story, korang boleh klik link bawah ni ok!

http://www.english-for-students.com/Eureka-Eureka.html 





SS I Ceritera RambutWhere stories live. Discover now