Chapter 12

2K 176 14
                                    

Kau dah tak de..

"Bangun, kau kena siap." Suara tu. Suara aku paling benci dalam dunia ni.

"Aku cakap bangun, bangun lah." Perempuan sial.

Vina tarik aku bangun, aku dah tak kesah dah apa nak jadi-jadilah. Dah tak ada guna aku nak lawan. Hari ni hari last aku dekat sini, hari pembidaan.

Fikiran aku kosong, semua perkara dekat sekeliling aku jadi pudar. Even orang tarik tangan aku, heret aku. Aku rasa, aku dengar tapi satu respond pun tak keluar dari badan aku. Kosong.

"Sarah-sarah kau dengar tak" ye aku dengar. Qyra.

"V-vina suruh aku bersihkan kau, weyh apa jadi dekat kau ni. Kotor, darah sape ni" aku nak jawab tapi aku tak boleh. Air mata aku jatuh tapi tak de sebarang reaksi dekat muka aku. Aku pandang Qyra dengan pandangan kosong.

"Jum, bangun. " Qyra angkat aku. Dia bawak aku ke bilik sebelah. Bilik shower. Qyra tolong bersihkan aku, aku berdiri kaku tak de rase nak bersihkan diri sendiri.

Aku nampak air warna merah mengalir. Darah Niq. Darah Niq yang dah bercampur dengan tanah.

Niq. Rumah. Mama. Mati.

Empat perkataan yang berulang-ulang dalam kepala aku. Aku nak balik, aku nak mama dan at the same time aku nak mati. Niq tak layak mati, aku yang patut mati.

Kenapa, semua benda ni jadi dekat aku, kenapa aku? Apa salah aku?.

"Sarah, sakit ke? Luka kau nampak dalam." Luka? Aku mana ada cedera pun, lebam mungkin ada.

"L-luka?" Serak suara aku, dah berapa jam tersimpan.

"Ni dekat bahu kau" Qyra tunjuk dekat aku. Bahu? Tapi- ha Niq!

*
"Auw- apa" sakit bahu aku bila Niq tiba-tiba tepuk dengan kuat. Niq tutup mulut aku.

"Shhh- ada binatang tadi" Niq pandang sekeliling. Dia takut kalau jeritan aku tadi menarik perhatian orang lain.

"Sakit lah, bahu aku. Kau tepuk ke kau nak belasah aku? Sakit tau tak" aku mengusap-usap bahu aku. Sumpah pedih, hebat betul lah pukulan dia.

"Dah-dah fokus dengan plan kita. Jum"

*
"Sarah, pakai ni" Qyra bagi aku baju baru kali ni baju yang aku dapat cantik tak macam kain buruk, Dress. Aku baru perasan Qyra pun pakai dress walaupun baju ni nampak lusuh, tapi lebih menarik dari t-shirt usang sebelum ni.

" jum, kau okay kan?" Aku angguk.

"Apa jadi dekat kau?" .

Aku diam, aku tahu bila aku start cakap  air mata aku mesti mengalir. Jahat macam mana pun Niq dia satu-satunya orang yang aku percaya.

"Di-Dia dah tak de- diorang campak dia- V-vina bunuh dia, tak aku bunuh dia" air mata yang aku rasa dah kering, mengalir semula.

"Siapa? Bunuh? Campak , apa kau merepek ni? " Qyra cuba faham apa yang aku cakap.

"N-d-Niq, dia.Mati" makin laju air mata aku jatuh.

"Niq, mati? Kau biat betul? Tak-kan"

"Woi! Cepat! Pembidaan dah nak mula" jerit suare lelaki.

*

"Kau rasa plan ni boleh berjaya?" Aku tanya Niq. Plan dia sumpah brilliant tapi aku tak yakin.

"Kau percaya je aku, dah lama aku rancang. Pagar belakang tu lah satu-satu nya tempat yang kita boleh bolos. Kau kena percaya dekat aku" Niq pegang tangan aku.

"B-bile kita nak lari?" Aku harap dengan confident Niq yang tinggi ni, semua berjalan dengan lancar. Setiap kali aku fikirkan plan ni jantung aku laju. Boleh mati kot, tak de siapa pernah lepas dari sini,

"Malam sebelum hari pembidaan tu, malam tu semua orang busy. Aku rasa tu masa paling sesuai" Muka Niq serius, sambil dia teliti balik setiap satu plan yang dia dah tulis dalam buku nota dia. Buku ni lah yang aku nampak masa fisrt time aku datang rumah buruk Niq ni.

Baru aku tahu apa yang ada dalam buku ni. Penuh dengan plan-plan dia untuk lari dari sini.

Yang paling penting Niq yang control pagar elektrik dekat sini, semua benda yang berkaitan dengan electrical semua diorang serahkan dekat Niq. Niq berusaha untuk cari jalan hidup dan matikan pagar elektrik tu tanpa perlu ke bilik kawalan.

"Remote ni dah boleh guna ke?" Aku cuba nak capai remote yang Niq dah ubah suai. Tapi Niq cepat-cepat rampas dari aku.

"Aku try esok, tngal ni dengan collar kau. Tapi collar kau tu senang je" aku ingat masa Niq bawak aku datang sini, dia ada hack collar aku ni.

"Ni pulak? Function dia ape?"
Ada satu klip kecik, macam clip kertas tapi lebih halus dari tu. Warna hitam and pelik gila bentuk dia.

"Sarah, kau tahu tak yang kau ni banyak tanya? Kau ikut je ape aku suruh jangan banyak tanya. Aku uruskan semua benda okay? "

Aku angguk.

"And Sarah, ingat satu benda ni tau,"

"Apa dia?"

"Apa pun jadi dekat aku, kau kena lari jangan pandang belakang, walau apa pun jadi, faham?"

" kenapa?"

"Faham tak?"

"Yelah- tapi-"

"Please ikut je cakap aku okay? Apa pun yang terjadi aku janji kau selamat"

Pandangan mata Niq tak beralih, aku boleh nampak yang dia yakin dengan apa yang dia buat.

"Janji dengan aku?"

Walaupun aku tak berapa nak yakin,
Aku tak pasti dengan diri aku yang pengecut ni.

"Humm- okay, aku janji. Tapi kau kena janji dengan aku kau dengan aku  sama-sama keluar dari sini boleh?"

Niq diam.

"Niq- "

"Y-ye aku janji."

Aku cuma gunakan kau Niq, aku mintak maaf.





*
It's been a long time. How was it? Plus 3K readers? Damn I'm beyond grateful. Thank you guys! 💜 i'm busy with school and BTS hahahah. I will update more soon! Bye eh jangan lupa comment and vote ! 😊

Play House Where stories live. Discover now