이십팔 | lost

420 41 3
                                    

"Omma!" jerit Jungwon dari dalam rumah agam keluarga Jeon.


Jihyo segera turun dari kereta lalu memeluk anak lelakinya. "Jungwonnieee!"

"Omma tipu Won. Omma kata nak bawak Won balik rumah." kata Jungwon sambil mencebik.

Jihyo yang tidak tahan akan kecomelan anaknya itu pun mencubit pipi Jungwon. "Sorry lah Won, omma sibuk. Nanti kita pergi holiday ok? Sekarang, omma akan duduk sini dengan Won. Eeee makin comellah anak omma niii," kata Jihyo lalu mencubit lagi pipi Jungwon.

"Omma! Sakitlah! Well, tengoklah Won anak siapa, anak om-"

"Well, anak Jeon Jungkook biasalah" Jungkook mencelah tiba-tiba.

"Eh appa!" gembira Jungwon sebaik saja melihat kelibat appa kesayangannya.

“Dahlah jungwon kamu pergi main dengan nenek kamu. Appa nak bawa omma nak masuk bilik” jungkook cuba untuk memimpin tangan jihyo, tapi ditepis.

“Eh eh saya nak duduk sini dengan anak kita. Takpyh nak mengada eh jungkook”

“Ala hm yelah” lalu jungkook pergi ke sudut bilik. Merajuk lel.

+++++

“Eh jihyo! Rindu saya ke ni tetiba masuk bilik” jungkook bingkas bangun dari duduknya. Dah 6 jam jugak dia duduk kat sudut bilik tu.

“Tak rindu pun orang nak amik charger cas fon” jihyo tersenyum , langkahnya diteruskan ke beg.

“Ala ala sini lah duduk sebelah saya, sunyi ah” kerusi disebelahnya ditepuk, meminta jihyo duduk sebelahnya

“Yelah hm so apa cerita?”

“Nak tanya ni boleh ke?” tanya jungkook

“Amboi sopan betul suami kita ni, nak tanya something pun kena minta izin hahaha” ketawa jihyo berdekah-dekah.

“Ofcoz, suami mithali ni” ujar jungkook sambil membuat pose bangganya

“Okbye” jihyo berdiri, acah nak pergi

“Ok2 macam ni, hm siapa orang yang mendampingi jieun sekarang?” serba-salah jungkook mahu tanya.

“Ha?”

“Suami dia siapa? Hahaha aduh hyo ni tu pun blur”

“Ouh hm suami dia oh sehun” jihyo menundukkan kepalanya. Masih tak dapat terima kenyataan.

“Oh sehun? Yang pernah couple dengan awak kat universiti dulu?” tanya jungkook inginkan kepastian.

“Haah. Dia hidup lagi. So macam ni, lepas kapal terbang terhempas tu dia lupa ingatan. Then haritu family dia terjumpa dia dan terus jodohkan dia dengan jieun” terang jihyo secara ringkas.

“Sehun langsung tak ingat awak?”

“Tak”

“Jieun tahu yang awak pernah couple dengan sehun?”

“Tahu”

"Then, kenapa dia terima sehun?” makin banyak soalan yang ditanya jungkook.

“Entah. Mybe dia suka sehun”

“Tapi macam tak masuk akal”

“Apa-apa jelah yang penting dia dah khianati saya” geram jihyo

“Awak marah jieun ke?”

“Ofcos”

“Hm janganlah begitu hyo. Awak kan ada saya dan jungwon. Buat apa nak fikir masa lampau awak tu” pujuk jungkook. Bahu jihyo diusap.

“Okay i will thanks kook”

“Anytime my wife kalau ada apa-apa nanti cerita kat oppa tau”

“Omma appa jungwon nak tidur dengan omma appa boleh? Bosanlah asyik tidur dengan orang sama je tiap hari” jungwon yang baru melarikan diri dari bilik

“Hahah boleh2 . Jomlah jungwon” ajak jihyo.

Malam itu, jihyo tidak boleh tidur. Dia masih terbayang-bayang kejadian yang berlaku antara jieun dan sehun. Muka jungwon dan jungkook yang nyenyak itu dipandangnya bergilir-gilir.

“Huh” keluhan berat dilepaskan oleh jihyo.

+++++

“Appa, wake up. Mana omma?” jungwon memukul jungkook berkali-kali

“Omma kat sebelah” jawab jungkook dalam keadaan mamai

“Tak ada pun. Appa! Omma hilang hua” jungwon sudah mula menangis teresak-esak

“Ha? Omma hilang? Takkanlah” jungkook terus bangun dari baringnya dan mencari kelibat jihyo di seluruh rumah itu. Tak ada.

“Omma ada nampak jihyo tak?” tanya jungkook pada omma nya

“Eh omma ingat dia masih tidur lagi . Tak nampak pun.” omma jungkook sudah mula panik.

Telefon dikeluarkan dan nombor telefon jihyo didail. Malangnya, panggilan itu tidak dijawab jihyo.

“So macam mana?” tanya omma jungkook

“Kita report kat polis je lah appa” cadang jungwon

“Jangan” jungkook mula rasa tidak sedap hati.

“Kenapa?” pelik omma jungkook

“Biar jungkook cari dia sendiri jangan libatkan polis. Omma jaga jungwon tau kook nak keluar” jawab jungkook, lalu menyalin bajunya dan terus memanaskan enjin kereta.

“Huh omma appa tak pernah nak luangkan masa dengan jungwon” merajuk jungwon. Omma jungkook hanya jadi pemerhati. Sedih melihat keadaan anak dan cucunya.

[C] Challenge + Oh SehunWhere stories live. Discover now