– 4 years later.
" 'Abbas," Dia melihat rakannya yang sudah tumbang. Jantungnya robek dimamah peluru.
"Rif'at, hati-hati," Dia berpaling.
"BAM!" Pantas dia mengelak. Tahmid meniti di bibir.
"Rif'at!"
Dia menoleh.
"BUM!"
"Rif'at!!"
^_^
"Allah...."
Mata dicelikkan. Posisi baring bertukar menjadi duduk. Dadanya berombak, nafasnya tercungap-cungap, seperti baru dikejar anjing liar. Tubuh bermandi peluh.
Dia istighfar. Mimpi itu lagi....
Palestin. Wajah diraup. Allah...
Sudah lama mimpi itu tidak hadir dalam tidurnya. Amat lama. Kali terakhir mimpi itu menjengah adalah pada 4 tahun lepas. Dia tidak mengerti mengapa mimpi hadir kembali, seakan ada petanda bagi dirinya. Petanda yang dia sendiri tidak mampu tafsirkan.
Jam loceng yang nombor-nombornya bercahaya dalam gelap itu diamatinya. Nafasnya masih belum berjalan seperti biasa, masih lagi tercungap. Kepalanya masih lagi dibayangi mimpi tadi.
6.35 am.
Allah!...dah lewat sangat ni... Terlepas peluang untuknya solat Subuh berjemaah di surau berhampiran. Segera dia melompat dari katilnya menuju ke bilik air. Wudhu' disempurnakan.
Segar terasa satu badan. Hanya dengan wudhu'.
"TOK. TOK." Pintu biliknya diketuk. Bergegas dia membukanya.
"Oh, Abi," Rif'at tersipu-sipu melihat wajah abinya di hadapan pintu. Janganlaa tanya aku dah solat subuh ke belum..
"Jom," ujar Dr. Abu Khairuddin.
Dahinya berkerut, memandang wajah Dr. Abu Khairuddin. "Jom? Pergi mana?"
Giliran Dr. Abu Khairuddin pula mengerutkan dahinya, hairan dengan soalan yang terpacul keluar dari mulut anaknya itu. "Pergi surau lah, solat Subuh. Dah pukul 5.30, dah nak dekat azan,".
Rif'at menggigit bibir. Dia berpaling. Dari posisi berdirinya, dia mengamati jam loceng tadi.
Aduh, betul lah 5.30 am. Mungkin tadi dia terbawa-bawa oleh mimpinya, menyebabkan otaknya tidak dapat menginterpret dengan baik apa yang dilihat tadi. Dahsyat betul penangan mimpi tadi, detik hatinya.
"Okay," Dia menunjukkan tanda thumbs-up kepada Dr. Abu Khairuddin sebelum bersiap ke surau.
^_^
Bangi, Selangor
Rif'at melangkah masuk ke dapur. Dr. Amina memandangnya kehairanan.
"Suramnya muka, sedih nak tinggalkan kami, ya?" Dr. Amina meneka.
Rif'at tersengih sambil mengunyah hidangan malam. "Sikit la..."
Dr. Amina mengerutkan dahi sambil meneliti wajah anaknya itu. "Mimpi lama datang balik?".
Rif'at mengangguk sambil menelan sarapannya. "Rif'at rasa macam dipanggil-panggil ke sana,".
Dr. Amina tersenyum penuh kebanggaan memandangkan tekaannya betul. "Suatu hari nanti, insya-Allah,".
YOU ARE READING
Vehaen : Satu Cerita
General FictionSINOPSIS VEHAEN : SATU CERITA Vehaen : Satu Cerita mengisahkan tentang tiga orang sahabat yang mengharungi segala rintangan terhadap persahabatan mereka sepanjang menuntut di Vehaen University, yakni Rif'at, Imran, dan Amrullah. Masing-masing ada...