Hello peepz, Youssra hierooo
Ik ga jullie mijn verhaaltje vertellen over hoe ik ben begonnen met hoofddoek dragen, daarna ben ik nieuwsgierig naar jullie! :)
Ik heb van mezelf op een Islamitische basisschool gezeten, één die je vanaf groep 5 verplichtte om op school hoofddoek te dragen. Ik stond er niet bij stil, wat moest dat moest, toch?
Maar hoe ouder ik werd, hoe verstandiger ik werd en hoe meer ik me bewust werd van dingen. Mijn mentaliteit begon gewoon te veranderen. Voor mij was de hoofddoek eerst alleen een verplicht onderdeel dat moest van school. Verder niet.
Alleen nu, nu snap ik waarom ze het je toen verplichtten. Zoals jullie wel weten zijn er dames die het wel dragen en die het niet dragen, iedereen om bepaalde redenen. Maar bij mij op school was het om jouw de waarde ervan te leren, onbewust zorgden ze ervoor dat jouw hoofddoek een onderdeel van jou werd, iets dat jou toebehoorde. Ze gebruikten geen woorden, ze lieten het je ervaren en meemaken.
Kunnen jullie je voorstellen dat ik me op mijn 11e schijnheilig voelde als ik naar buiten ging zonder mijn hoofddoek op te doen? Ik voelde me zo vies, alsof ik er mee speelde en het niet serieus nam.
Op een dag, kwam ik terug van school en vroeg mijn moeder me of ik toevallig meewilde naar het centrum. Ik stemde in en ging vervolgens vol twijfels naar de spiegel staren, twijfelend dus of ik de hoofddoek af moest doen of niet. Maar toen, toen kwam mijn moeder naast me staan. Mijn moeder vertelde me dat ik er prachtig uitzag met een hoofddoek. En vanaf die dag, heb ik het nooit meer afgedaan. Nooit meer. Dit was in groep 7, op mijn 11e dus.
Ik ben mijn oude basisschool enorm dankbaar voor dit, want als ik op een normale Nederlandse basisschool had gezeten had ik nu waarschijnlijk nog steeds geen hoofddoek op gehad.
En nu, jaren later ben ik er trots op. Het is iets dat bij mij hoort wat niemand van me af kan pakken. Al betaal je me er een miljoen voor.
-
Nu gaat mijn nieuwsgierigheid uit naar jullie!
Een vraag voor de hoofddoekdragende en de niet-hoofddoekdragende.
Voor de hoofddoekdragende:
- Op je hoeveelste begon je met het dragen van de hoofddoek en wat heeft jou het doen dragen? Hoe ervoer je het daarna?
Voor de niet-hoofddoekdragende:
- Wanneer denk je te starten en waarom heb je nu nog niet de stap genomen? (Waarom je de stap nog niet hebt genomen hoef je niet te beantwoorden als je je daar niet fijn bij voelt!)
Kisses,
iamyoussra(Er zal In sha Allah ooit nog een deeltje komen over waarom je nou een hoofddoek moet dragen en etcetera!)
JE LEEST
MAROKKAANSE RWINA
RandomEen gezellige Marokkaans hoekje waarbij iedereen welkom is! Hier is iedereen bevriend met elkaar, al kennen we elkaar niet. In dit boek laten we je de laatste nieuwtjes, weetjes, tutorials en allemaal andere toffe dingen zien! Neem snel een kijkje...