Bab 3

6.3K 95 0
                                    

ELEYA melangkah keluar dari bilik air sambil menyanyi riang. Dengan tubuh yang masih berbalut dengan tuala, Eleya merenung lama dirinya di hadapan cermin.

Rasa macam dah gemuk sikit. Tak boleh jadi ni, lepas ni nak kena diet, omel Eleya di hadapan cermin. Jam yang menunjukkan hampir pukul satu tengah hari dipandang dengan penuh senyuman. Macam ni la hidupnya kalau tiba hujung minggu.

Bangun lewat, mandi lewat, turun-turun aje terus lunch. Senangnya hidup aku. Dah macam puteri raja, kan? Ni la untungnya jadi anak orang kaya. Dah la keluarga kaya, anak tunggal pula tu. Hahaha, gelaknya dalam hati. Masuk bakul angkat sendiri nampaknya Si Eleya ni. Sedang sibuk dia memuji diri sendiri, kedengaran bunyi ketukan di muka pintu biliknya.

"Masuklah, Mak Nab," ujar Eleya.

Sejak bila pula Mak Nab ni pandai nak ketuk pintu? Selalunya dia panggil aku macam tu aje. Daddy pula rasanya tak ada dekat rumah. Biasalah, hujung minggu macam ni pun dia sibuk jumpa klien, omel Eleya sendirian apabila bunyi ketukan masih kedengaran tetapi suara si pengetuk tidak pula kedengaran. Siapa pula nak main-main dengan aku ni? fikirnya sejenak.

"Mak Nab?" panggil Eleya.

Senyap aje. Bunyi ketukan pun dah berhenti. Apa kena dengan Mak Nab ni? Boleh pula dia nak main-main dengan aku? Perlahan-lahan Eleya melangkah ke arah pintu biliknya. Tangan sudah melekap di tombol pintu itu.

"Betul ke Mak Nab dekat luar? Aku dah la dengan tuala aje dekat badan ni." Sempat Eleya membebel seketika.

Tombol pintu dipulasnya perlahan-lahan. Kepalanya cuba dijengukkan ke luar pintu. Kosong. Aik, tak ada sesiapa pun? Takkan dia salah dengar kut? Rasa macam ada orang ketuk pintu ni. Timbul kerutan di dahinya. Pintu ditutupnya kembali. Cepat sahaja dia melangkah ke arah almari pakaiannya. Baru sahaja Eleya selesai menyarungkan pakaian, bunyi ketukan di pintu kembali kedengaran.

"Isyyy... Tengah hari macam ni siapa pula nak main-main dengan aku?" Tertanya Eleya sendirian sambil melangkah laju bersama perasaan bengangnya. Laju sahaja tombol pintu dipulasnya.

"Surprise!!!" Terjengul wajah seorang wanita yang kelihatan sebaya dengan Eleya di hadapan pintu. Wajah bengang Eleya sebentar tadi cepat sahaja bertukar penuh ceria.

"Linda!" jeritnya seolah-olah tidak percaya. Dalam sekelip mata cepat sahaja mereka berpelukan dan mula melagakan pipi.

"I miss you so much, babe. Bila kau balik sini?" soal Eleya sebaik merungkaikan pelukan. Wajah teman rapatnya dipandang lama bagai melepaskan rindu.

"Rindu kau juga, El. Actually, lewat petang semalam aku tiba kat Malaysia," beritahu Linda.

"Tak ada bawa balik buah tangan apa-apa ke dari Paris?" gurau Eleya. Bukannya dia tidak tahu Linda pergi ke sana untuk menziarahi kakaknya yang baru sahaja melahirkan seorang bayi lelaki.

"El, rugi tau kau tak ikut aku pergi sana. Tadaaa... This is for you," ujar Linda sambil menghulurkan satu beg kertas yang sederhana besar kepada Eleya.

"Seriously? Ni untuk aku ke?" soal Eleya kembali seolah-olah tidak percaya. Cepat sahaja Linda mengangguk mengeyakan pertanyaan Eleya.

"Eh! Masuk la Lin, boleh pula kita berbual dekat depan pintu ni," ajak Eleya apabila baru menyedari bahawa mereka masih terpacak berdiri di hadapan pintu biliknya. Linda cepat sahaja melangkah masuk lalu membaringkan tubuhnya ke atas katil Eleya.

"Kau baru pergi seminggu Lin, aku rasa dah macam sebulan tak jumpa kau," luah Eleya.

Hidupnya agak kebosanan seminggu yang lalu apabila teman rapatnya tidak ada di Malaysia. Eleya akui yang dia memang mempunyai beberapa lagi teman rapat yang lain tetapi mereka semua tu tak sama dengan Linda.

CALON MENANTU DADDYWhere stories live. Discover now