Bab 1

11.9K 173 4
                                    

ELEYA menggeliat malas. Deringan telefon membingitkan telinganya. Sudah beberapa kali telefon itu menjerit minta diangkat.

Ganggu aku tidur la pagi-pagi ni, rungut Eleya dengan mata yang masih terpejam. Beratnya rasa nak buka mata. Namun, tangan kanannya mencapai jua jam loceng di sisi katil.

Sembilan setengah pagi? Awal lagi rupanya. Eh! Kejap. Otaknya ligat memikirkan sesuatu. Oh, no! Dahinya ditepuk kuat. Aku ada meeting pukul sembilan pagi ni. Mata yang masih mengantuk terus dibuka luas. Macam mana boleh lupa ni? Telefon bimbit dicarinya pula. Mak ai! Lima belas missed call? Semua missed call dari daddy dan Kak Rita.

Tunggu apa lagi, El? Cepat la siap sebelum daddy kau mengamuk nanti. Seakan-akan ada satu suara yang bercakap dengannya. Tanpa berlengah, terus dia terjun dari katil dan berlari menuju ke bilik air.

ELEYA tercungap-cungap sewaktu tiba di hadapan pintu bilik mesyuarat. Mujurlah jalan raya tidak sesak sewaktu dia datang tadi. Jam di pergelangan tangan dipandangnya. Tepat jam sepuluh setengah pagi.

Aku dah lewat sejam setengah. Nak masuk ke tak ni? Kalau masuk memang sah aku akan kena dengan daddy lepas ni. Aishhh... Kenapa kau kesah sangat ni, Eleya? Sebelum ni bukannya kau rajin sangat hadir meeting. Tak boleh! Kata daddy, meeting ni sangat penting. Cari nahas kalau aku tak hadir. Sempat lagi dia mengomel sendirian.

Tombol pintu dipulasnya perlahan. Dan kini semua mata terarah kepadanya. Tan Sri Megat Khalid turut berhenti bercakap dan mula merenungnya tajam. Eleya masih berlagak tenang.

Apa pandang-pandang macam nak telan orang? Buat macam tak biasa aku lewat datang meeting. Helo! Aku ni boleh masuk The Malaysia Book Of Records tau sebab memang tak pernah lagi meeting yang aku hadir tepat pada waktunya. Ada aku kesah? Kau ada? Haha.

"Sorry, I'm late," ucapnya ringkas seraya melabuhkan punggung ke tempat duduknya. Memang ayat ini pun yang dia selalu guna setiap kali lewat masuk meeting. Eleya hanya mampu mengukir senyuman tipis saat terpandangkan renungan tajam Tan Sri Megat Khalid ketika itu. Tak perlu nak cakap apa-apa, dah terpampang perkataan 'I want to see you after this meeting' di dahi daddynya. Baik aku fikir nak jawab apa dekat daddy nanti, desisnya.

"Macam saya katakan tadi, projek ni sangat penting sebab ini kali pertama Vistana Holdings akan bekerjasama dengan Golden Empire. Peluang ni memang kita nantikan dari dulu lagi, dapat bekerjasama dengan syarikat yang begitu hebat dan terkemuka. Jadi, saya harap kita dapat buat yang terbaik." Tan Sri Megat Khalid meneruskan bicaranya.

"Kali ini kita bukan nak bangunkan banglo atau kondominium tetapi kita diberi kepercayaan untuk membangunkan sebuah kolej yang akan diberi nama Kolej Yayasan Al-Fateh. Reka bentuk kolej ini lebih bercirikan seni bina Islam," sambung Tan Sri Megat Khalid.

Lima belas minit berlalu. Eleya sudah mula mengantuk. Dia paling tak suka hadir meeting macam ni. Eleya tak tahu apa yang daddynya dan ahli lembaga yang lain sedang bebelkan. Eleh, setakat nak bangunkan kolej tu benda kecil la. Tak perlu nak meeting lama-lama. Sudah masuk kali ketiga dia menguap.

Lagi best kalau main game Candy Crush waktu ni. IPhone 6S dikeluarkan. Ikon Candy Crush ditekannya. Muzik dari game itu mula bergema kuat memenuhi ruang bilik mesyuarat. Alamak! Dia lupa pula nak perlahankan volume. Sekali lagi semua mata kembali merenungnya tajam terutama sekali Tan Sri Megat Khalid. I'm sorry, daddy. El bosan, desisnya dalam hati.

"So Eleya, what do you think about this project?" soal Tan Sri Megat Khalid tiba-tiba. Mata yang mengantuk terus dibuka luas. Wajahnya terus diangkat. Matanya merenung sekeliling sambil berusaha mendapatkan pertolongan sesiapa. Uncle Rahim yang duduk di hadapannya dipandang dengan penuh berharap. Help me, uncle. Belum sempat Uncle Rahim membuka mulut, namanya dipanggil sekali lagi oleh daddynya.

CALON MENANTU DADDYWhere stories live. Discover now