Bab 12

3.9K 71 0
                                    

HARI ini wajah bos mereka tidak seperti selalu. Laju sahaja langkah kakinya menuju ke biliknya. Langsung tidak dihiraukan beberapa suara yang menyapa.

Malah, tiada sebaris senyuman pun diraut wajah yang tampan itu. Pertama kali para pekerjanya melihat wajah gusar Datuk Syed Thaqif. Entah apa yang difikirkannya, mereka sendiri pun tidak pasti. Hairan pula melihat bos mereka yang sentiasa tenang dan ceria kelihatan begitu gusar dan gelisah sekali.

"Am, masuk bilik aku kejap," arah Syed Thaqif sebaik tiba di hadapan meja setiausahanya. Amar memandang pelik wajah masam di hadapannya itu. Syed Thaqif kelihatan gelisah dan terburu-buru mengatur langkah ke biliknya.

Amar yang mula melangkah masuk ke dalam bilik Syed Thaqif memandang hairan bosnya yang sekejap berjalan ke kanan dan sekejap ke kiri. Apa kena dengan bos aku ni? Dah macam sai dekat Marwah dan Safa pula aku tengok, omel Amar dalam hati.

"Bos okey ke tak ni?" soal Amar akhirnya. Pening kepala dia melihat tingkah laku bosnya itu. Dah macam orang hilang anak pun ada.

"Kenapa kau tak beritahu aku, Am?" soal Syed Thaqif dengan wajah yang serius sekali.

Amar mengerutkan dahinya. Beritahu apa pula ni? Kepala yang tidak gatal digaru tanpa sebab.

"Beritahu apa, bos?" soal Amar tidak tahu.

"Kau tahu tak yang Tan Sri Khalid tu sibuk cari calon menantu untuk anak dia?" ujar Syed Thaqif sambil meraup beberapa kali wajahnya. IPad di tangan dihulurkan kepada Amar.

Bulat mata Amar membaca apa yang tertera di skrin IPad tersebut.

"Dahsyatnya Tan Sri Megat Khalid. Siap buat interview lagi. Fuh..." ujar Amar seperti tidak percaya.

"Kelayakan mestilah warganegara Malaysia, seorang lelaki, masih single, kaya-raya dan berkerjaya," baca Amar lagi. Terkekeh dia ketawa ketika membaca syarat-syarat yang ditetapkan oleh Tan Sri Megat Khalid itu. Biar betul Tan Sri Megat Khalid ni? Bersungguh-sungguh dia nak cari calon menantu untuk anak tunggalnya itu.

"Macam mana ni? Apa aku nak buat?" soal Syed Thaqif tidak keruan.

Amar yang melihat sikap kelam-kabut Syed Thaqif melepaskan tawa besarnya. Rasa macam tak percaya pula bila melihat bosnya yang sangat berkaliber boleh berlakuan seperti ini. Kebanyakan orang sedia maklum bahawa CEO Golden Empire memang merupakan seorang jutawan muda yang sangat dikagumi disebabkan kejayaan yang dicapainya dalam dunia perniagaan. Tapi kebanyakan orang tak tahu yang bos aku ni sebenarnya cukup lemah dalam bab cinta. Itulah kekurangan sebenar dirinya. Amar bermonolog sendirian dalam hati.

"Tu la. Siapa suruh bos lambat sangat? Melepas la nanti." Selamba sahaja Amar berkata. Sengaja nak menghangatkan lagi keadaan.

Syed Thaqif mengeluh berat.

"Kau ni bukan nak tolong fikirkan jalan penyelesaian tapi buat aku makin tertekan ada la," leter Syed Thaqif.

Amar sudah terkekeh ketawa. Punggung mula dilabuhkan di atas sofa berhadapan Syed Thaqif.

"Sorry la, bos. Saya sebenarnya tak pernah tengok bos kalut-kalut macam ni. Bos kan selalunya cool aje. Jangan la gelabah macam ni," ujar Amar bersama tawa kecil di hujung katanya.

Syed Thaqif cuba berlagak tenang. Nafasnya ditarik dan dihembus perlahan-lahan.

"Kau bayangkan, dah bertahun-tahun aku tunggu dia. Mana boleh cool macam selalu. Aku kena buat sesuatu," ucap Syed Thaqif bersungguh-sungguh.

"Relaks, bos. Tan Sri Khalid baru nak cari calon menantu, bukan nak kahwinkan lagi anak dia. Lagipun ciri-ciri yang dia nak ni semua ada dekat bos," jawab Amar bersungguh-sungguh.

CALON MENANTU DADDYWhere stories live. Discover now