MTB | 9

1.7K 174 4
                                    

"Kenalkan, ini pekerja baru kita di bahagian pemasaran. Saya harap korang dapat bagi kerjasama yang baik kepada dia. Nama dia Jung Hoseok."

Kata Park Jimin kepada pekerja - pekerja nya. Jung Hoseok membongkokkan sedikit badan nya kepada semua sambil tersenyum manis. Lepas sudah perkenalkan diri, Park Jimin meminta semua beredar dan menyuruh Hoseok agar mengekori nya. Mereka berdua masuk ke dalam pejabat Ketua Pemasaran.

"So, this is your office."

"Jap! Kenapa abang jadi ketua pemasaran pula niey? Apa kata diorang nanti?"

"Abang jangan risau. Jim yakin diorang tak de bantahan punya. Jim percayakan abang boleh uruskan bahagian niey."

Jung Hoseok sekadar mengangguk perlahan walaupun dia berasa gusar dan tidak yakin untuk memegang title ini. Aku baru aje masuk kerja hari ini dan dapat ketua pemasaran pula tuey. Nanti ada lah yang iri hati dengan aku disebabkan ini sahaja. Harap nya mereka tidak kisah lah, aku sebagai ketua diorang.

"Ab---"

Tidak jadi Park Jimin hendak bercakap, telefon nya berbunyi menandakan ada panggilan masuk. Mummy? Oh shit! Mesti mummy nak aku pergi ke butik pengantin. Semalam mummy dah suruh pergi tapi aku tak pergi sebab sibuk. Telefon niey mesti nak membebel dekat aku lah niey.

"Hello, mum."

"Where were you?! Mummy suruh pergi butik pengantin kan? Kenapa tak pergi? Owner dah telefon mummy tadi, kata nya kamu dan Eun tak datang lagi! Mummy nak Jim pergi sekarang!"

Marah Puan Rina. Park Jimin mendecit sambil menggaru dahi nya itu. Macam mana aku nak pergi sekarang, kalau kejap lagi aku ada mesyuarat. Mesyuarat tuey pula mana boleh dibatalkan macam itu sahaja. Nak kahwin pun bising macam niey.

"Jim busy sekarang, mum. Bo--"

"I said now, Jim!!"

Bentak Puan Rina dengan kuat sehinggakan Jimin melarikan telefon dari telinga nya. Memang dia tidak boleh bantah sekarang. Walau macam mana sekalipun, dia tetap kena pergi sekarang. Panggilan ditamatkan. Park Jimin tersenyum tipis pada Hoseok sambil menyimpan telefon di dalam poket seluar.

"Jim kena pergi. Abang tak kisah kan Jim nak bawa adik abang keluar kejap cari baju nikah? Mummy dah paksa Jim lah, bang."

"Okey. Abang tak kisah. Jaga adik abang elok - elok. But macam mana nak handle niey semua?"

"Jim akan bagitahu Julien supaya ajarkan abang semua nya. Okey lah, Jim pergi dulu. Anything, just call me."

Jung Hoseok sekadar mengangguk sahaja. Aku nak buat apa dalam bilik yang luas niey? Satu kerja pun aku tak tahu nak buat. Kenapa lah dia bagi aku bahagian pemasaran? Bagi lah yang lain. Sedang aku membelek satu fail niey, ada seorang lelaki masu perkenalkan diri nama Julien. Oh ini lah Julien. Tinggi nya! Muka pula macam mat salleh.

×××

Park Jimin disebelah aku pandang dengan tidak puas hati. Ada ke patut dia main paksa aku masuk dalam kereta macam itu aje. Sudah lah aku tak cakap apa - apa langsung dekat rakan kerja aku. Kalau aku kena pecat nanti, macam mana? Mana aku nak cari kerja lain nanti? Lelaki niey memang suka bertindak sesuka hati dia aje!

"Saya tahu saya niey hensem tapi tak payah lah nak pandang saya sampai macam itu sekali."

"Perasan!"

"Sising lengan baju saya jap."

"Buat lah sendiri!"

"Awak nak kita sama - sama kemalangan nanti? Hanya disebabkan saya sising lengan baju niey. Awak kan ada. So, saya minta tolong awak. Cepat lah!"

Jung Jieun mendecit. Segera tangan kiri Jimin disambar lalu menyising lengan baju nya itu. Belum jadi isteri dia lagi. Kalau dah sah jadi isteri dia nanti, entah apa lah nasib aku. Mesti dia akan paksa aku buat perkara yang aku tak suka. Sebelah lagi tangan nya, disuakan pada aku. Aku sising pula.

"Thanks, wife!"

"I'm not your wife yet."

"Wife to be. Awak jangan lama sangat pilih gaun nanti. Before 12, saya nak masuk kerja balik. Sebab ini lah saya terpaksa batalkan mesyuarat terpenting."

"Workaholic awak rupa nya."

"Saya tak kisah awak nak cakap apa pun. Saya memang kena masuk kerja balik. Or else, saya tinggal awak dekat butik nanti."

"Ye!"

Dengus Jung Jieun. Memang seksa la kalau kahwin dengan lelaki niey nanti. Dia niey seorang yang gilakan kerja. Mesti aku jadi terabai atau tak dipedulikan langsung. Lantak lah kau, wahai Park Jimin.

"Dah sampai."

Park Jimin bersuara. Cepat nya minah niey keluar. Merajuk dengan aku ke apa? Tak faham betul lah aku dengan dia niey. Kita orang masuk, ada yang bersambut. Owner butik niey sudah kenal dengan aku dan mummy. Mereka menyuruh aku dan Jieun duduk dekat kerusi untuk pilih gaun buat Jieun.

Mak haih! Gaun dekat butik niey semua nya cantik. Yang mana satu aku nak pilih niey? Rambang mata dah aku niey tengok koleksi gaun pengantin butik niey. Park Jimin disebelah aku pandang. Lelaki niey tengah hadap telefon. Langsung tak nak membantu aku ke?

"Cik Jieun nak yang mana?"

"Huh? Err…"

"Ini antara koleksi yang terhangat sekarang. Kalau cik Jieun nak rekaan sendiri, kami boleh buatkan."

"Rekaan sendiri?"

"Ya, cik Jieun."

Aku tersenyum tipis pada Lee Jangha depan aku niey. Nak reka gaun sendiri? Memang tak lah aku nak reka sebab aku bukan nya pandai melukis. Aku belek buku tuey sekali lagi dan memilih busana pengantin yang aku rasa memang dah cantik dengan aku.

"I choose this one."

"Okey. So, jom kita ukur dulu. Kalau gaun dah sepenuh nya siap, kita akan hubungi cik Jieun. Cik Jieun boleh lah nak tambah apa - apa dekat itu nanti."

"Err ya. But excuses us jap."

"Okey."

Lee Jangha segera beredar dari situ dan meninggalkan kami berdua dekat bilik niey. Sibuk sangat lah dia niey sampaikan kita orang bercakap pun, dia macam tak sedar. Aku goncang perlahan lengan dia dan dia berpaling sekilas. Haih! Geram nya aku dengan dia niey. Aku tumbuk jugak kan. Biar nak nikah nanti, nikah dengan ada nya lebam dekat mata.

"Awak!"

"Apa dia, Jie?"

"Awak pilih lah tuxedo. Yang awak hadap telefon niey aje kenapa? Tadi awak jugak yang suruh saya cepat lah apa lah."

"Ya ya. Gaun awak?"

"Dah pilih. And nak ukur je. Awak pergi sekarang cari tuxedo. Saya nak ke depan sana jap."

"Hurmm…"

Runsing aku nak tinggal dia niey. Takut tak dipilih tuxedo sahaja sebab ralit sangat dengan telefon. Aku berjalan keluar dari situ dan pergi ke depan untuk ukur. Lepas siap semua nya, kami balik. Park Jimin hantar aku semula dekat cafe. Masuk aje ke dalam cafe, aku kena marah dengan bos. Ini semua gara - gara lelaki itu lah, Park Jimin!

×××

to be continued.

esok dah puasa so,
SELAMAT BERPUASA SEMUA!!

vote.
comment.

26 May 2017.

[C] Meant To Be | pjmWhere stories live. Discover now