Voda je v tomto ročnom odbdobí stále pomerne studená, no napriek tomu sa v nej nájde zopár odvážnejších otužilcov. Na brehu si rodiny s deťmi rozložili deky a užívajú si teplé počasie. Zátoka pomaly začína ožívať. O niekoľko týždňov sa na piesčitej pláži len s ťažkosťou nájde voľné miesto.
Pupkatý muž stredného veku stojí po členky vo vode a volá na svoju spoločníčku. Mladá, príťažlivá slečna však uprednostňuje pobyt na suchu. Nastavuje tvár slnku a muža, s ktorým tu dnes trávi čas len kvôli jeho majetku, úplne ignoruje. Ten niečo nespokojne zamrmle a otočí sa jej chrbtom. Čakám niekoľko metrov od neho, na mieste, kde sa končí plytčina.
Muž neobratne kráča vodou, naberá ju do dlaní a špliecha na svoje nechutne chlpaté telo v snahe pripraviť sa na jej teplotu. Plešivejúca hlava sa mu na slnku leskne.
Prejde ešte niekoľko metrov, kým mu voda nesiaha po statný pupok a s malým odrazom do nej skočí. Prepláva okolo mňa do hlbšej vody a obráti sa naspäť k svojej partnerke.
"Hej! Voda je skvelá, naozaj si to nerozmyslíš?" zakričí na breh hrubým hlasom. Žena sa zdvihne na lakte a napraví si slnečné okuliare.
"Len si uži," zakričí na neho, vyberajúc z plážovej tašky slúchadlá. Muž opäť nespokojne mrmle, no pláva ďalej. Chce sa dostať na druhú stranu zátoky a naspäť.Trpezlivo čakám.
Vracia sa, ledva lapajúc po dychu. Trochu spomaľuje tempo, no unavenému telu to nestačí. Dostane kŕč. Vidím prekvapenie v jeho tvári nasledované panikou. Pokúsi sa vykríknuť, no do úst sa mu naberie voda. Rozkašle sa.
Zúfalo okolo seba mláti rukami, aj keď vie, že na okolí nie je nič, čoho by sa mohol chytiť. Krátky kŕč už dávno prešiel, no on to nevníma. Cíti len paniku. Krátko lapá po dychu. Kope nohami, pokúša sa dostať na plytčinu. Je od nej len niekoľko metrov, no pochabé telo a myseľ bez dostatku kyslíka ho tam nedokážu dostať. Slaná voda ho štípe v nose a páli v pľúcach. Stráca kontrolu nad svojimi zmyslami. Hladina sa nad ním zatvorí.
Vzrastajúca panika mu nedovoľuje myslieť racionálne. Na malú chvíľu sa mu opäť podarí dostať nad hladinu, no zalapá po vzduchu prineskoro a do pľúc sa dostáva ďalšia voda. Nedostatok kyslíka ho pripraví o vedomie.Niekto na brehu sa hádže do studeného mora a pláva k nemu, no jeho telo klesá nižšie a ja viem, že už mu nedokážu pomôcť, aj keď bude na žive ešte celú minútu.
Zostávam trpezlivý, pokojne počítam sekundy.
15
Druhý muž je už takmer pri ňom.
20
Ponára sa, aby bezvládne telo vytiahol nad hladinu. Bojuje s jeho váhou.
30
Nikdy nebol na žiadnom plavčíckom kurze. Robí, čo môže, aby udržal jeho tvár nad hladinou a zároveň sa pokúša plávať s ním k plytčine.
40
Na brehu sa rozhosťuje panika. Niekoľko ďalších ľudí skáče do vody a pláva mu na pomoc.
50
Mladší muž s ťažkosťami ťahá jeho telo z vody. Sedím na brehu žmýkam si oblečenie.
58
Bezvládna schránka úradníka je na brehu. Ľudia sa ho pokúšajú oživiť.59
"Aký bol tvoj život?"
Muž na mňa zmätene hľadí.
"Nie!" vykríkne a ja trochu prekvapene zdvihnem obočie. Muž sa pokúša postaviť, no vlastná váha mu to komplikuje.
"Nie, nie,nie!" opakuje opäť, dychčiac, "Ešte neprišiel môj čas! Ešte nie, počuješ ma?!" osopí sa na mňa. Sedím v piesku a pozorujem ho. Dupe z miesta na miesto, kričí, častuje ma nadávkami. Viem presne, čo cíti. Hnev. Iba ten a nič iné.
Dám mu chvíľu na upokojenie sa. Čoskoro mu dôjde para a na oko rezignovane sa opäť zvalí na zem vedľa mňa. Chvíľu vypleštenými očami pozoruje more a zhlboka dýcha, pričom mu v prieduškach píska ako čajník.
"Mám pred sebou skvelú kariéru," ozve sa po krátkom momente, "Práve sa mi vo všetkom začalo dariť. Majú ma povýšiť, konečne som zariadil nový dom, kúpil si nové auto. Našiel skvelú ženu," opäť zvyšuje hlas. Tvár má červenú a keby už prakticky nebol mŕtvy, azda by som sa bál, že dostane infarkt. Pozrie na štíhlu tmavovlásku. Výraz jeho tváre sa v momente zmení. Červeň postupne vyprcháva, ako si uvedomuje, že veci, ktoré si v živote najviac cenil, nič neznamenali.
"Nemiluje ma," zašomre, "je so mnou len pre tie posraté peniaze, mám pravdu?" pozrie na mňa. Neodpoviem mu. Premeriam si jeho spoločníčku a viem, že to, čo práve povedal, je pravda. Ďalej však mlčím. Láske nerozumiem. Muž vzdychne a skloní hlavu."Tak poď, ty idiot, na čo čakáš? V pekle už mám istotne dohodnutú schôdzku,"
60
Stojím pri koľajniciach
YOU ARE READING
Než zomrieš ✓
Short StoryDOKONČENÉ best#16 Smrtka život neberie. Smrtka len príde po dušu, aby ju mohla bezpečne odprevadiť zo sveta živých. Nie je to žiadny záporný hrdina, ani strašidlo. Len si robí svoju prácu a popritom sa učí ľudským emóciám. Dokáže sa však naučiť aj...