Det hördes spridda rop när förstaårseleverna kom in i Stora salen.
"Wow, mycket större än jag trodde!" utbrast en kortväxt kille.
"Kolla på alla ljusen" pekade Isa.
"Himlen är ännu vackrare än Padma berättade" sade Sanna hänfört bredvid mig.
"Tysta allihopa!" Det var professor McGonagall som klev fram. Med sig bar hon en sjaskig hatt som Isa förstod måste vara sorteringshatten. Hon trollade fram en pall och satte ner hatten på den. "Då börjar vi väl med sorteringen då. Tulpi Abluese, välkommen fram" En lång och slank tjej med ett nervöst leende gick fram och satte sig på pallen. Efter några sekunder ropade hatten "Rawenclaw" flickan log glatt och sprang ner till de applåderande Rawenclawarna. Nästa person fram var en storvuxen pojke som hamnade i Gryffindor. En kille som hette Eufus kom fram och hamnade i Gryffindor, och två fnittriga tjejer hamnade i Hufflepuff. Plötsligt hörde Isa sitt eget namn, Isabelle Napleclapp.
Hon tog nervöst ett steg fram.
"Lycka till!" sade Sanna uppmuntrande, och gav henne en knuff framåt. Isa gick långsamt framåt. Snälla, Rawenclaw, låt mig hamna i Rawenclaw, tänkte hon. Hon kom fram till pallen, och satte sig långsamt ner. Hatten tog god tid på sig att bestämma vad den skulle säga. Snälla, Rawenclaw, snälla! tänkte Isa. Till slut hörde hon sorteringshattens röst.
"Hufflepuff!" Isa suckade, och sprang dystert ner till Hufflepuffs bord. Hon satte sig i ena kanten, och suckade medans fler elever blev sorterade. Hon lyssnade bara med ett halvt öra, tills namnet Susanne Patil ropades upp. Sanna! tänkte hon, och tittade upp. Hon såg Sanna gå fram till pallen, och hennes tankar var delade. Hon visste hur gärna Sanna ville hamna i Gryffindor, men samtidigt ville hon inte vara ensam i sitt nya elevhem, hon ville att Sanna skulle stanna med henne. Men tänk om Sanna varken hamnade i Gryffindor eller Hufflepuff? Tänk omhon hamnade i Rawenclaw? Eller Slytherin?!? Alla de där tankarna for genom hennes huvud på bara nån sekund. Hatten ropade "Hufflepuff", och Sanna sprang glatt ner till Hufflepuffbordet och satte sig bredvid Isa.
"Jag är glad att vi hamnade i samma elevhem!" sa hon. Isa tittade förvånat på henne.
"Ville inte du hamna i Gryffindor?" frågade hon.
"Jo, men hellre vara med dig i Hufflepuff än ensam i Gryffindor, dummer" Sanna himlade med ögonen.
"Jo, det förstås" mumlade jag.
YOU ARE READING
Hopplöst
FanfictionLanguage: Svenska/Swedish Isa är en boknörd, älskar att läsa och lära sig nya saker. Rawenclaw är väl självklart? Men nej, hon hamnar i ett annat elevhem och med andra vänner. Och även om de bara är elva år, blir vännerna kära lite väl fort. Och i v...