"Mm, vilken god musli. Är det här russin?" Zoe njöt verkligen av frukosten här på Hogwarts.
"Nej, det är paddbajs" fnissade Sanna.
"Åh!" Zoe ryckte på axlarna "jaja, det smakar gott iallafall"
Isa hörde ett konstigt ljud, som av flaxande vingar. Hon tittade upp.
"Ugglepost!" skrek Malva förtjust "Ja, ja, ja!"
"Väntar du på något?" frågade Sanna.
"Eh, ja..." sade Malva, samtidigt som hon tycktes spana efter en speciell uggla "Hmm, ja, där är han! Morri!" hon började vifta med armarna, och en svart uggla med stora vingar kom svepandes mot dem. Samtidigt kom en annan uggla ner och släppte The daily prophet på Sannas plats.
"Ja! Mamma fixade prenumerationen" Hon slog upp tidningen och började läsa.
"Oj, titta!" utropade plötsligt Sanna "Det står om den där mannen som flytt från Azkaban!"
"Sirius Black" Isa ryste till. Det var helt hemskt ofattbart att en man kunde vara så ond. Döda så många. Och nu hade han flytt från Azkaban!!!
"Titta här" Malva höll fram några foton så att Sanna och Zoe kunde se.
"Åh, vad sööt!" Sanna gjorde en löjlig min, som hon alltid gjorde när hon såg något gulligt.
"Får jag se?" Isa sträckte sig framåt, och Sanna gav henne några foton. Det första föreställde en liten, knubbig pojke med rött ansikte. Han skrek och vred sig i en kvinnas famn. Kvinnan hade rött, lockigt hår och ett blekt ansikte. De tunna läpparna var särade i ett leende. Kvinnan måste vara Malvas mamma. De nästa två fotona föreställde babyn ensam, och på den sista bilden stod mamman, bredvid en man med svart, krusigt hår och armt bruna ögon som nu höll i babyn. Malvas pappa.
"De bifogade ett brev också" sade Malva "hör här!"
Malva läste upp brevet "Kära Malva! Dina två yngre systrar och du har fått ett nytt syskon. En liten pojke! Vi vet inte vad vi ska kalla honom. Vi vill gärna ha något namn på A. Din far och Essi vill gärna att han ska heta Amos, medans jag och Tella tycker att han ska heta Arthur. Vad tycker du?
Hur går det på Hogwarts? Du är ju vårt första barn där, och jag har inte gått där. Men din pappa säger att det är bra, och det är väl den där Dumbledore som är rektor? Jag har hört att han är bra, av din kära fader förstås. Vilket elevhem hamnade du i?
Och hur mår Zoe? Hennes föräldrar har ju ingen uggla, så de kommer skicka med ett brev i nästa brev till dig. Om Zoe vill skriva till sina föräldrar kan hon ju använda Otto hon me. Eller har du fått några andra vänner?
Din mor, Evelangia""Åh, får jag använda Otto?" frågade Zoe uppspelt.
"Sade du inte att din uggla hette Morri?" frågade Isa.
"Jo, det är min familjs uggla. Men han fattar inte att han ska stanna och vänta på svar, så han är redan på väg hem. Det är därför jag har med Otto" svarade Malva. Isa tittade sig omkring. Mycket riktigt, den svarta ugglan som kallades Morri syntes inte till någonstans. Dålig uppfostran, tyckte Isa.
"Men, det här är väl Sirius Black?" frågade Zoe förskräckt när hon såg Sannas tidning.
"Ja" svarade Sanna.
"Det står att han har setts inte långt härifrån. Tänk om han är påväg mot Hogwarts!" utropade hon förskräckt. Malva lade armen om hennes axlar. "Det är lugnt, kommer inte att hända" lovade Malva "Hogwarts är det säkraste stället i hela Storbritannien"
Sanna och Isa utväxlade en blick. Vad var det med Zoe?
Malva besvarade deras fråga. "Zoe är... Tja, mugglarfödd" tvekade hon "och, det här med onda häxor och trollkarlar och så.. är väl, lite känsligt för henne" Isa nickade förstående. Sanna tittade på sin klocka.
"Vi börjar om 10! Kom så springer vi och hämtar våra saker!"
YOU ARE READING
Hopplöst
FanfictionLanguage: Svenska/Swedish Isa är en boknörd, älskar att läsa och lära sig nya saker. Rawenclaw är väl självklart? Men nej, hon hamnar i ett annat elevhem och med andra vänner. Och även om de bara är elva år, blir vännerna kära lite väl fort. Och i v...